Extern DVD-spelare
Osäker om detta är rätt forum, men jag söker en enkel DVD-spelare att kopplas in i datorn f v b till TV via HDMI. Kopplingen till datorn får alltså inte vara HDMI eftersom den kontakten behövs till TVn.
För att koppla en extern DVD-spelare till din dator och sedan vidare till en TV via HDMI, behöver du en DVD-spelare som ansluts till datorn via en annan port än HDMI, till exempel USB. Här är några steg och tips:
Välj en extern DVD-spelare med USB-anslutning: De flesta externa DVD-spelare ansluts via USB, vilket lämnar HDMI-porten på datorn fri för att ansluta till TV:n.
Anslut DVD-spelaren till datorn: Använd USB-kabeln för att ansluta DVD-spelaren till datorn. Datorn bör automatiskt känna igen enheten och installera nödvändiga drivrutiner.
Anslut datorn till TV:n via HDMI: Använd en HDMI-kabel för att ansluta datorn till TV:n. Se till att TV:n är inställd på rätt HDMI-ingång.
Spela upp DVD-skivor: Använd ett medieuppspelningsprogram på datorn för att spela upp DVD-skivor. VLC Media Player är ett populärt alternativ som kan spela de flesta DVD-skivor.
Ställ in ljud och bild: Kontrollera att ljud och bild överförs korrekt från datorn till TV:n. Du kan behöva justera inställningarna på datorn för att säkerställa att ljudet går genom HDMI.
Källor:
Det finns en hel del att välja på. Tror det var den här jag köpte för ett tag sedan. Den funkar för uppspelning av CD- och DVD-skivor, men jag har inte testat att koppla datorn till teven, så jag vet inte om det funkar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-02-11 17:41 av Carmarino
Ja, det finns en del och till väldigt olika priser. Men Kjell brukar man kunna lita på. Jag skall gå och titta på den. Förvånad bara att den inte har USBC-kontakt.
Tack för tips.