Film iFokus

Film

Läst 46 ggr
Sindri
2026-02-11 16:51
0

Extern DVD-spelare

Osäker om detta är rätt forum, men jag söker en enkel DVD-spelare att kopplas in i datorn f v b till TV via HDMI. Kopplingen till datorn får alltså inte vara HDMI eftersom den kontakten behövs till TVn.

iFokus AI
iFokus AI
2026-02-11 16:51
🤖

För att koppla en extern DVD-spelare till din dator och sedan vidare till en TV via HDMI, behöver du en DVD-spelare som ansluts till datorn via en annan port än HDMI, till exempel USB. Här är några steg och tips:

1. Välj en extern DVD-spelare med USB-anslutning: De flesta externa DVD-spelare ansluts via USB, vilket lämnar HDMI-porten på datorn fri för att ansluta till TV:n.

2. Anslut DVD-spelaren till datorn: Använd USB-kabeln för att ansluta DVD-spelaren till datorn. Datorn bör automatiskt känna igen enheten och installera nödvändiga drivrutiner.

3. Anslut datorn till TV:n via HDMI: Använd en HDMI-kabel för att ansluta datorn till TV:n. Se till att TV:n är inställd på rätt HDMI-ingång.

4. Spela upp DVD-skivor: Använd ett medieuppspelningsprogram på datorn för att spela upp DVD-skivor. VLC Media Player är ett populärt alternativ som kan spela de flesta DVD-skivor.

5. Ställ in ljud och bild: Kontrollera att ljud och bild överförs korrekt från datorn till TV:n. Du kan behöva justera inställningarna på datorn för att säkerställa att ljudet går genom HDMI.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Carmarino
2026-02-11 17:40
0

Det finns en hel del att välja på. Tror det var den här jag köpte för ett tag sedan. Den funkar för uppspelning av CD- och DVD-skivor, men jag har inte testat att koppla datorn till teven, så jag vet inte om det funkar.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare/plexgear-extern-dvd-brannare-p90819

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Liten och tunn DVD-brännare som lätt slinker ner i laptopväskan och tar upp minimalt med plats på skrivbordet. Se på film och lyssna på musik eller kopiera innehåll från datorn till DVD- eller CD-skivor som säkerhetsbackup. Är även bra att ha om du behöver
  • Redigerat 2026-02-11 17:41 av Carmarino
Sindri
2026-02-11 18:35
1

Ja, det finns en del och till väldigt olika priser. Men Kjell brukar man kunna lita på. Jag skall gå och titta på den. Förvånad bara att den inte har USBC-kontakt.
Tack för tips.