Vilken film/serie såg du på senast? #8
Förra tråden låstes automatisk, här kommer en ny!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2024-05-20 13:00 av Cireea
Jag är i en riktig reality serie-vibe just nu så jag ser på massor av sånt.
Senast var The Kardashians säsong 3 episod 7.
Och även Vanderpump Rules säsong 11 episod 15.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Jag är också inne i ett reality -mode - just nu..
Har kollat på allt från Farmen Norge, mästerkocken, osv till "Incels-bakom masken" 😹
Det går i vågor vad man vill se..för mig iaf..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kollar på Bones för första gången.
Påbörjat en serie på Prime, Maxton Hall.
Jag som analyserar ser ju veeeerkligen alla stereotypiska delar som hör till denna typ av serie (och böcker). Man kan verkligen ta tio serier av den här typen och alla serier har liknande scener och handling.
Men sucker for drama som jag är..jag fortsätter se. 😂
Dune, part 2. På Max (som det heter nu för tiden).
Andra svängen jag ser miniserien. Den har samma kvalitet som Band of brothers och The pacific.
Jordskott, säsong 1, SVT Play
Skulle ha sett den första gången den sändes men missade den helt så nu när den kom tillbaka till SVT Play så passade jag på att sträcktitta hela säsong 1 igår medans jag satt och grindade i spel.
Den var helt okej. Lagom intressant underhållning medan man har ett öga på spelandet på skärmen intill.
Ska ge säsong 2 en chans och se om de lärde sig något från säsong 1 när det kommer till tempo, dynamik och plot holes.
// Harley
Ingen film eller serie egentligen, men är så "filmiska" och bra skrivna att de lika gärna skulle kunna vara.
Har precis sett klart serien av videor där Jacksepticeye spelar igenom God of War och har precis börjat på God of War: Ragnarök-spellistan.
Sett dessa playthroughs säker 5-7 gånger, om inte fler, men jag får aldrig nog.
Att titta med Jack's (Seán's) kommentarer och reaktioner gör det hela ännu bättre.
Edit: Hjärnan har redan tagit helgledigt. För den som inte vet så är Jacksepticeye en YouTuber. 😅
// Harley
- Redigerat 2024-09-13 16:20 av Herveaux
#8: Håller helt med! Jag såg nyss om Night in the Woods av honom!
Har mestadels sett dokumentärer på senaste. Inte orkat ta mig genom ett helt serieavsnitt av någon anledning, ännu mindre en film. Kanske har jag blivit mätt på sådant för ett tag😅
Men dokumentära serier jag ser nu är bl a:
- Man vs Wild (Bear Grylls)
- Marooned (Ed Stafford)
- Expedition unknown
- En dokumentärserie om en motorcykelklubb
😊
Bullet Train, på HBO.
Riktigt underhållande faktiskt.
#11 Den är grym!
Älskade verkligen den.
#12:
Samma här måste jag säga 😊
Dune: Prophecy, serien, HBO.
Jag gillar den, men saknar lite att de är mer utomhus i öknen som de var i filmerna (vill inte säga för mycket). Men kan ju hända att serien inte kommit igång riktigt än. Hade de varit utomhus lika mycket som i GoT hade det i alla fall varit en toppenserie. Men åtminstone är det 4K och HDR, och de är i snyggt gjorda miljöer, osv.
Ser krigsfilmer för sett så få innan.
All Quiet on the Western Front såg jag först. Helt fantastisk tysk film om WW1. En av de bästa filmer jag sett nästan. Och så tung att se.
1917 såg jag sen. Inte riktigt lika bra men herregud cinemagraphin eller vad det nu heter på svenska. Så jäkla bra. Förtjänade sin Oscar för den.
Sen såg jag om Saving Private Ryan för kom bara ihåg tre scener. Grät som en gnu fasiken vad den är bra.
Nu har jag börjat se War Horse.
Ser om alla Pirates of the Carabeean filmerna.
/Maria
#15:
1917 såg jag på bio för några år sedan. Tycker den var ganska bra.
Nu har jag en gratismånad med Prime, så ser två "polisserier"; Chicago PD, och Bosch. Båda är riktigt bra… Även om Bosch är en lite "tyngre" och allvarligare serie. Men gillar de mörka stadsmiljöerna i den bl a.
#17: Ja 1917 är jättebra också men tror jag var på humör för nåt lite mer gritty. Säger samma om War Horse än så länge. Den är bra men inte den stil jag egentligen var sugen på. Så blir Black Hawk Down sen.
#18:
Ok. Saving private Ryan, och Black hawk down var förresten filmer man gillade i tonåren 😊
#19: Bara dett den första men mindes inget. Nästan. Så därför jag såg om. Sjukt bra.
Black Hawk Down var en besvikelse. Var för många karaktärer och alla såg likadana ut. Kunde hålla reda på typ fem stycken. Så kunde inte klicka med karaktärerna så brydde mig inte när de blev skadade eller dog.
Nu är jag på andra avsnittet av band of brothers. Denna är bättre.
#21:
Ah, jag minns inte den filmen alls faktiskt. Men Band of brothers är iaf bra. Tror jag sett alla de avsnitten tre gånger under åren. Sen finns ju The Pacific också. De har jag sett genom två gånger tror jag…
#22: Ja alltså själva storyn är ju bra och såklart baserat på verklig händelse och sådär. Men blev svårt när man inte kunde connecta med karaktärerna.
Band of Brothers är bra än så länge börjar tredje avsnittet nu för kan ändå inte sova. The pacific är på min lista att se sen.
#23:
Du får väl dela vad du tycker om The Pacific sen 😊
#24: Ja det dröjer väl ett tag. Ska försöka se squid game säsong 2 också så fort jag fått sömn.
#15: Lyssnade om på War Horse för några dagar sen. Föredrar boken framför filmen (men är uppvuxen med boken och alltid varit en favorit som jag läst om flera gånger genom åren).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#26: Jag hade aldrig hört talas om den innan filmen.
#27: På Svenska heter boken Joey. Min stackars bok börjar falla sönder, så välläst är den.
Men tror den varit rätt hemlig i sverige.
- Redigerat 2025-01-17 12:22 av Maleficum
#28: Ja jag har bara läst en hästbok i hela mitt liv också. 😅
Band of Brothers var sjukt bra.
Nu ser jag squid game säsong 2
Gillar man Band of brothers (och The Pacific) som ju Tom Hanks varit inblandad i att skapa, kan jag rekommendera miniserien From The Earth to the Moon. Nu är det inget krigsdrama, men en riktig kvalitetsserie om månlandningarna som USA gjorde. Samma kvalitet som Band of brothers, men ett annat tema.
Såg också nu att det finns en ny miniserie, som verkar vara krigsdrama, där Tom Hanks är inblandad som skapare, som heter Masters of the Air. Den måste jag se nån gång. Verkar tyvärr dock bara finnas på Apple TV.
Såg klart säsong 2 av squid game igår. Nu kollar jag på zombieserien all of us are dead som också är från Korea.
Squid Game säsong 2
XO, Kitty säsong 2
Ser på en fanedited version av The Blair Witch Project. De har redigerat in alla bortklippta scener som nyss släpptes på en specialutgåva som släpptes i England för några månader sedan. Denna version de gjort är 3 timmar lång!
Kollar om Alice in Borderland från början då jag knappt minns nåt, såg aldrig helt klart den heller så ska göra det nu.
Nyss sett nya Nosferatu.
Kollar på Dexter. Nästan klar med första säsongen.
Sett Digging Up the Marrow.
En mockumentary som har ett så löjligt upplägg att man borde skratta åt den men jag blev livrädd haha!
Blev found footage skräck maraton idag.
A stranger in the Woods, ghostwatch, devils pass och frogman.
Reacher, finns på Prime video.
Började se denna eftersom någon pratade gott om den, och att jag har varit sugen själv ett tag.
Första avsnittet var riktigt bra och underhållande. Nästan en timme gick fort… Ser fram emot att se hur serien fortsätter.
Jag har också läst en av böckerna som serien bygger på… Boken gillade jag också.
Rekommenderar serien (än så länge iaf, med första avsnittet sett).
The Silo s2ep10
Ser ett nytt avsnitt av The last of us. Men blir nog bara halva just nu.
#42: Jag ska se hela säsongen när den är ute. Vet en hel del som händer då jag spelat spelet. Men… ja.
#43:
Okej, ja det är ju en bra serie. Kunde inte låta bli att börja kolla när ett nytt avsnitt nu har kommit.
Har sett de två första avsnitten av Shogun på Disney+. Riktigt bra. Även om de mest pratade i ett av avsnitten så lyckades de hålla spänningen uppe, på nåt sätt. Och snyggt gjorda miljöer är de i också.
Sen har jag sett en timme av Avatar 2. Andra svängen jag ser den. Såg den på bio för något år sedan, men då gillade jag den inte riktigt (var bara "för mycket")… Men som jag misstänkte var det nog pga att jag egentligen inte var så filmsugen när jag såg den på bio… Nu när jag ser den hemma tycker jag faktiskt att den är bra.
Mist of Avalon börja vi se idag, var många år sedan jag såg den men kom inte ihåg att den var så lång så vi har tagit paus och ska se klart den en annan dag.
Fortfarande härligt musik som jag minns.
Ser nu på Goodfellas för 4-5 gången. Man får passa på när den finns på Prime video…
Death of a Unicorn.
Sjukt bra!
Låg vaken till 6 på morgonen för jag var dum och började kolla på glaskupan vid typ midnatt och kunde inte stänga av. 😂
Låg vaken halva natten och såg på Solsidan
Nu kollar jag på åremorden
Sett klart åremorden. Snorbra hoppas det kommer fler avsnitt framöver.
#48:
Goodfellas är förresten en väldigt bra film. Men, de är ju helt galna och empatilösa😵💫😵 tror till och med den är baserad på verkliga händelser…
Vargasommar
Så besviken på "slutet".
Bra, och lite smårolig serie.
A minecraft movie.
Gud så värdelös film. Hade jag inte varit för trött för att börja med nåt nytt hade jag stängt av. Glad jag valde bort att se den på bio. Då hade jag nog gått därifrån långt innan den var slut.
#57:
Vid första anblicken verkar den filmen lite.. "konstig", ja.
Lär inte bli att jag ser den.
Såg nyss Den onda dockan
Skräckfilm från sent 80-tal.
#58: Älskar skådisarna och älskar spelet. Men filmen var för flamsig. Kanske om jag var typ 10 hade jag gillat den. Å andra sidan finns det andra barnfilmer som jag älskar trots att jag är över 30.
#59:
Jag kan ibland också uppskatta barnfilmer…t ex såg jag den gamla filmen Ronja rövardotter, och även Bröderna lejonhjärta för några år sedan… Såna filmer man gillade som barn😊.
#60: Jag gråter fortfarande som en lämmel på fjällets topp när jag ser om Lejonkungen trots att jag ju fan sett den i 30 år snart. xD
#61:
Hehe, ja. Jag har fått berättat för mig hur mycket jag grät när ett av lejonen i den filmen blev nedsprungen av gnuerna, som liten…….😆😁 Den kanske man borde återse nån gång.
#62: Jag ser om den då och då. Säkert sett minst 20 gånger. Grinar fortfarande hahahahhaa.
#63: Samma här!
De gamla lejonkungen 1 och 2 finns på Disney+ 😮 måste se de två vid tillfälle.
Började se Rush hour. Minns att man såg den ganska mycket i tonåren.
Mufasa; så fruktansvärt bra! Ack vad jag grät!
Iron Will
White Fang
#67:
Den finns också på disney+ (inte helt oväntat). Kanske får bli att se den också….😊
Faktiskt såg jag en ny lejonkungen-film för några år sedan på bio 🤔 tror det var en ny version av gamla lejonkungen, om jag minns rätt…den gillade jag.
Ännu ett tillägg
Måste ha varit denna från 2019 jag såg på bio då…
https://m.imdb.com/title/tt6105098/
Edit: fungerande länk
- Redigerat 2025-05-08 15:38 av snowy00
#70: Ja det där är "live action" versionen (allt är animerat, det bara ser verkligt ut) av Lejonkungen. En del ändringar men det mesta är som i originalet. Mufasa är en prequel till den versionen.
Jag försökte börja kolla på Mufasa…men disney+ appen på min TV krånglar så det får bli en annan gång
Nu har appen börjat fungera igen, så jag har börjat kolla på Mufasa. Bra än så länge, 40 min in i filmen.
Faktiskt lite imponerande hur bra animerad den är…
Först såg jag skräckfilmen #marriedcouple. Sen såg jag om Eight Below.
Fortsätter kolla på Bones nu. Hadr bara tagit mig till början av andra säsongen. Har inget bättre att kolla på.
#76: Gillar Bones, iaf de 6 första säsongerna. Men hade nog gärna sett att de avslutat den där (inte för att den är extremt dålig därefter men kände att jag varit nöjd med avslut där och fortfarande velat haft mer). Brukar dock se alla 12 säsonger de gånger jag ser om den.
#77: Får väl se vad jag tycker den dag jag tar mig så långt haha.
Ikväll blir det en bit av filmen Mufasa igen. Jag delar nog upp den i tre delar.
#79:
Nu har jag sett hela Mufasa. En toppenfilm.
9/10 om ska ge betyg.
Börjat se om Prison break lite smått. Såg hela serien för ca 10 år sedan nu.
Efter att ha sett säsong 2-4 av bones på några dagar och nu börjat med säsong 5 tar jag en paus och ser tredje säsongen av bridgerton.
Young Royals säsong 2
Har sett lite dokumentärer från National Geographic på Disney+. Bland de bästa dokumentärer jag sett.
- Redigerat 2025-05-20 09:48 av snowy00
Sett om första filmen i Sagan om ringen trilogin. Var mång år sedan jag såg den senast och har velat se om dem länge men längden på dem har tagit emot.
Såg inte allt i ett sträck utan tog lite pauser då och då och gjorde lite annat istället. Gör troligen samma med de två andra filmerna också.
#85:
Det ska jag också göra vid tillfälle. Har köpt alla tre filmerna, och köpte extended edition. Så varje film är cirka fyra timmar långa. Så när jag ser om dem igen delar jag nog upp det på tre-fyra tillfällen per film.
- Redigerat 2025-05-22 21:13 av snowy00
Såg nyss första avsnittet av Walking dead: Dead city (miniserie). Den påminner inte så förvånande om själva walking dead serien… Men i andra miljöer.
Även så har jag börjat se Lejonkungen (originalet från 90-talet). Har inte sett den sen jag var liten…😊
Jag vill se om sagan om ringen igen också men är så svårt att veta när jag ska få till det. Jag är besatt av de filmerna och varit sen de kom ut (och böckerna sen jag var 10) så jag kan inte se annat än extended versionen, och kan inte ta pauser. Mer än för att hämta mat eller gå på toaletten. Jag vägrar ens ta paus mellan filmerna så blir ju en hel del timmar jag måste planera in. 😂
#88:
Oj. Jag som ibland inte kan se mer än 20 min av ett serieavsnitt utan att behöva paus/fortsätta en annan gång.😂 Men hade jag tålamodet hade jag förstås föredragit att se filmerna i sin helhet.
#89: För mig beror det helt på. Vissa gånger har jag sjukt svårt att sluta och kan kolla på typ 15-20 45 min avsnitt utan uppehåll för mer än just toa och hämta mat. Andra gånger pausar jag var femte minut för att skrolla på telefonen 😅
#90:
Lite så är det nog för mig med. Men jag lägger jämt bort mobilen på en byrå där jag inte når den när jag sitter vid tv:n nu mer. Annars pausar jag hela tiden för att kolla mobilen…som på så vis "förstör" det jag tittar på, på tv:n.
Också får jag en "naturlig" paus från mobilen nån timme här och där…😄 Hehe
Jag planerar ikväll att börja se om Sagan om ringen filmerna. Det blir isf över 10 timmars tittande… Men kommer se kanske 30-60 min åt gången, som jag känner nu.
#92: Lycka till!
Jag kom igenom alla tre filmerna med en hel del pauser under tittandet.
#93:
Tack 😁
Har nu sett ca 30 min av första filmen. Ska nog se mer imorgon kväll.
Började se på 127 timmar nyss. Såg den första gången för kanske 8 år sedan…minns att den är bra/spännande på sina sätt.
#95: sjukt bra film. Boken är jättebra också. Men alltså, tragisk såklart med tanke på ämnet.
#96:
Ja, precis. Vilken mardröm att fastna så där på riktigt.
Har sett färdigt filmen "127 timmar" nu. Ska inte berätta för mycket så klart. Men slutet var väldigt intensivt och spännande. Mer än jag minns det t o m.
Ondskan, film efter boken av Jan Guillou.
Minns att jag såg den med skolan nån gång för säkert över 20 år sedan. Har nu sett halva på nytt… Och den är bra, just som jag minns det
Ser om hela serien Sons of anarchy.
Välgjord serie, men rekommenderas inte till yngre tittare…