Film iFokus

Film

Etikettkomedier
Läst 107 ggr
johan
2026-01-14 12:04
1

Saknar fånig humor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ibland saknar jag filmer som vågar vara fåniga och överdrivna och att man kan få garva.

Mvh // Johan

Maleficum
2026-01-14 22:51
0

Finns att se på SVTPlay fram tills 8 februari.

https://www.svtplay.se/video/eXY5a4a/den-nakna-pistolen

Känns som det var en period där många "fåniga" filmer gjordes (och kanske speciellt fångiga polisfilmer) eller minns jag helt fel?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

En komisk actionfilm där den klumpige och oförutsägbara polisen Frank Drebin försöker stoppa en komplott mot drottning Elizabeth II under hennes besök i Los Angeles. Med en blandning av slapstick och parodi hanterar Drebin en rad absurda situationer. Regi: David Zucker. I rollerna: Leslie Nielsen, Priscilla Presley, Ricardo Montalban, George Kennedy, O.J. Simpson m.fl.
johan
2026-01-15 20:59
0

Jo, jag äger den själv också, och dom övriga i serien. Som hel film håller den inte så väl längre. Men som enskilda scener skrattar jag fortfarande mycket.

Ägaren även TV-serien som la grunden till filmerna. :)

I den där genren film, så tycker jag främst det är Top Secret! som fortfarande håller riktigt bra.

Mvh // Johan

Maleficum
2026-01-16 08:52
0

Top Secret har jag aldrig sett. Kanske är värt ett försök att se den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fornöga
2026-01-18 00:01
1

Jag brukar aldrig se om filmer, varken sådana jag gillar eller sådana som jag inte riktigt fattat vad de gick ut på. (Det finns undantag, "Amadeus" är en sådan.) Hur som helst, "Den nakna pistolen" såg jag på bio när den var färsk, men när jag läste den här tråden tänkte jag att "jag tar väl en titt igen då", och jag tycker faktiskt att den fortfarande håller måttet, trots att jag kom ihåg vad som skulle hända. Jag kollar nog uppföljaren också, för den minns jag inte att jag sett. 😊

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

johan
2026-01-18 11:11
1

#4: Dom har gjort en ny också. Vet inte om det är en slump, eller ett medvetet skämt.

Leslie Nielsens karaktär (eller hans barn faktiskt) spelas nu av Liam Neesen. Slump?

Hade verkligen noll och inga förväntningar på den. Men den var faktiskt helt ok. Skrattade en hel del.

Man får ju ta det för vad det är. Fånig humor som enbart är gjort för att locka fram skratt. Inget annat. Inget djup mening. Ingen allvarlig samhällskritik. Bara locka fram ett skratt.

Mvh // Johan

Maria
2026-01-18 11:45
0

Minns att jag älskade filmen. "Gudarna måste vara tokiga" Den första speciellt.

/Maria

johan
2026-01-18 12:59
1

#6: Ja, det gillade vi också.

Nu undrar jag om man hade kunnat göra en sådan film. Alla hade väl blivit helt tokiga och tyckt den var superrasistisk.

Mvh // Johan

Fornöga
2026-01-18 14:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Borat kanske också platsar i den här tråden? Den hade dock även en viss politisk udd.

#5 Åtminstone inledningen kändes som en lättsam spark i baken på Sylvester Stallone och andra skildrare av Den Amerikanske Hjälten. 🤠😉

#7 #6 Precis min tanke! Jag minns att jag skrattade hjärtligt men inte rått när jag såg "Gudarna måste vara tokiga" för länge sedan, men idag ses den nog med andra ögon. (Den fick för övrigt inte mindre än tre uppföljare, men jag har inte sett någon av dem.)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Maria
2026-01-18 14:58
0

#8 Jag har sett uppföljarna men ingen är lika kul som den första.

/Maria

johan
2026-01-18 16:31
0

Jag tycker ofta Sasha är rolig. I lagom mängd. Både Borat och Ali G passar utmärkt som Youtube Shorts, men orkar inte med en hel film.

Jag stör mig också lite på att han gärna är politiskt kritisk och kritiserar alla andra, men har inget emot att kapitalisera på att driva och förlöjliga en hel nation och folk.

Gillar hans humor. Ogillar hans dubbelmoral.

Vissa inslag i This is America tycker jag är bland det bättre han gjort.

Mvh // Johan