Film branschen/företag
Hur komemr man i kontakt med dom om man inte har några kontakter inom självaste branschen? :o är helt insatt i att jobba på något sett inom filmbranschen när jag slutat gymnasiet men vet itne hur jag sak få kontakt med de oliak företagen. Någon som vet?

Det skulle underlätta jättemycket om du hade en specifik roll du letar efter att jobba med. Börja med att ta kontakt med folk som jobbar inom film men också om du har en studievägledare som kan hjälpa dig med tips.
Oj.. du kan inte få jobb inom filmbranschen utan att ha gått utbildningar och har en massa kunnande. Vad exakt vill du hålla på med inom filmbraschen? börja där och leta sedan upp skolor som har sådana utbildningar.
Jag har gått en utbildning på 2 år i småland och nu har jag precis börjat på en annan högskola i sthlm som är på 2 år och efter detta ska jag till canada och plugga ett år och efter det hoppas jag att jag kan få jobb inom filmbranschen. I Sverige är det verkligen inte lätt att få jobb inom filmbraschen då det inte finns så många företag som håller på med film. Utomlands är det fler företag men jag tror det ännu svårare att ta sig in på dom. Alla företag har höga krav om du ska få jobb.
Så det går inte att få jobb inom filmbranschen utan utbilningar och kunskap. Jag är själv i braschen så jag vet how It works^^

Som #1 skriver, det kanske vore bra om du visste vad du ville göra lite mer specifikt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Att få jobb "inom film" är som sagt inte särskilt lätt, då Sveriges filmbransch inte är särskilt stor. Plugga vidare efter gymnasiet, och välj gärna ett program med praktik. På så vis är det ju lättare att få in en fot i mediabranschen och börja bygga upp ett nätverk. Sen är det väl inte så att man automatiskt hamnar i filmbranschen för det, men får en chans till erfarenheter (tv, nyheter, reklam, mm).
Och tänk som sagt efter lite om vad du vill göra. Första gången jag var på intagningsprov för en filmlinje frågade de vad jag ville satsa på - "öh…manus och regi?". De smålog lite och sa "…ja…som alla andra…". Ingen som helst erfarenhet hade jag, och kom självklart inte in. Tog istället ett steg "bakåt" och började läsa medieproduktion. Och har upptäckt charmen med klippning (samt manus "vid sidan av").
Lycka till!
_No way! Yes way!

skådespelare, och nu har jag bestämt mig för att försöka ta tag i det här. Men om jag inte lyckas som skådespelare så vill jag jobba som någon slags reporter, bakom kulliserna på filmer och så. Det har alltid vart min dröm att få jobba framför kameran och nu försöker jag ta tag i det så det kan hända! :o

Vad kul att du har bestämt dig nu, det blir mycket lättare när man vet vad man vill. Lycka till! =)

om du ska bli skådespelare så är det nog en bra ide att söka in till scenskolan när du är klar med gymnasiet, annars tror jag det blir svårt…
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
många stora skådisar har ju också börjat som barn.
men det betyder ju inte att man inte kan nå sitt mål.
om du lägger ner 200% på skådespeleri så kan det ju leda till nåt, och du bör börja med detsamma!^^
Dock är det väldigt svårt att bli stor skådis, men man vet ju aldrig ;)

nog är det svårt alltid! :o speciellt när man inte vet vart man ska börja och vart man ska leta! men jag tror jag vet vart jag sak börja, bara man kan få lite hjälp av mamma :)