Ringentrilogin
Jag är en stor fan av Tolkien och böckerna blev en ny värld.
Filmerna om Bilbo och trilogin blev över mina förväntningar.
Har sett dem om och om igen.
Nu verkar det komma/ha kommit nytt.
Är det Silmarillion? Jakten på Golumn har jag också förstått är nåt nytt.
Kan någon bena ut detta. Jag tycker det blir rörigt.
/Maria
1. The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum (2027)
Det här är den som är längst gången.
- Handling: Filmen utspelar sig mellan Hobbit-trilogin och Sagan om ringen. Den följer Aragorn (Strider) som får i uppdrag av Gandalf att hitta Gollum, för att ta reda på var Bilbos ring egentligen kommer ifrån och om det är Den enda ringen. Det är en historia som nämns i böckerna men som knappt syns i Jacksons originalfilmer.
- Regi: Andy Serkis (som både regisserar och spelar Gollum igen).
- Premiär: 17 december 2027 (i USA; troligen ungefär samtidigt i Sverige).
- Cast (bekräftat):
- Andy Serkis – Gollum
- Ian McKellen – Gandalf
- Elijah Wood – Frodo
- Jamie Dornan – Aragorn/Strider (ersätter Viggo Mortensen)
- Lee Pace – Thranduil
- Kate Winslet, Anya Taylor-Joy och Leo Woodall i nya roller
Inspelningen pågår i Nya Zeeland (inklusive Hobbiton), och det ser ut som att de försöker behålla känslan från Jacksons filmer.
2. The Lord of the Rings: Shadow of the Past (arbetstitel)
En andra film som Jackson, Walsh och Boyens också är involverade i.
- Handling: Utspelar sig cirka 14 år efter Frodos död. Sam, Merry och Pippin ger sig ut för att återbesöka de första stegen i sitt äventyr. Samtidigt upptäcker Sams dotter Elanor en hemlighet och försöker förstå varför Ringenes krig nästan förlorades innan det ens började. Den tar upp kapitel från Fellowship of the Ring som aldrig filmades ordentligt.
- Manus: Stephen Colbert, hans son Peter McGee och Philippa Boyens.
- Status: Under utveckling (manusarbete pågår). Ingen fast premiär ännu, men den kommer efter Hunt for Gollum (tidigast runt 2029 enligt vissa uppgifter).
Mer i framtiden?
Jackson har också sagt att de pratar med Tolkien-estaten om möjligheten att anpassa material från Silmarillion och Unfinished Tales. Den yngre generationen i familjen Tolkien är mer öppna för det än Christopher Tolkien var. Det är dock fortfarande i tidiga diskussioner.
Mvh // Johan
Ååh tack Nu klarnar det lite😀
/Maria
Är det någon mer än jag som är så fascinerad av denna värld?
/Maria
Jag tycker filmerna är väldigt bra. Är generellt ingen stor fan av fantasy, men dessa är riktigt bra.
Lyssnade även på hela boken Hobbiten. Också bra.
Mvh // Johan
Jag var väldigt ung när jag läste böckerna och kan aldrig glömma den känslan.
Jag var väldigt skeptisk när filmerna kom. Rädd för att det skulle förstöra min fantasi men det blev tvärtom.
Det var precis som i min fantasi.
Saknade bara Tom Bombadill🙂
/Maria