Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 1857 ggr
johan
0

Bara i film...

Det finns flera saker som bara kan hända i film som jag undrar varför filmmakare fortsätter härma. Här är några grejer…

Knappar
Om det t ex flygplan finns 10 knappar måste man alltid trycka på alla tio för att flyga iväg och åter igen trycka på alla tio när man flugit klart. Varför räcker det inte med en knapp som slår på alla tio funktionerna? I Sci-fi är det minst 25 knappar och switchar man måste pilla på för att göra minsta lilla grej…

Nyheter på TV
Alltid när man slår på TV:n i film så börjar alltid precis det inslaget som berör en. T ex om man rånat en bank och slår på TV:n, så börjar nyhetsuppläsaren alltid läsa upp nyheten om rånet exakt i rätt tid för att man inte ska ha missat ett enda ord eller behöva höra ett enda ord för mycket om något annat.

Mat och dryck
På café beställer man alltid mat och dryck och går därifrån utan att ens smaka. Det lustiga är också att notan alltid matchar precis så mycket mynt som man har i fickan eller den skrynkliga sedeln man inte ens behöver kolla på för att veta hur mycket det är.

Oviktiga personers bilar
När det är biljakt så bromsar alla statistbilar alltid med fullt rattpåslag och drar i handbromsen och ställer sig på tvären över vägen. Dessutom så välter och exploderar alla statistbilar så fort dom kör på en trottoarkant. Hjältebilen och skurkbilen däremot kan flyga 50 meter över gupp och i backarna i San Fransisco och preja varandra och det enda som händer är att en navkapsel trillar av.

Motorcyklar i film har alltid en till växel. De verkar heller aldrig behöva växla ned. Det konstiga är också att alla scener inleds med att både motorcyklad och bilar accelererar och växlar från 2:an till 5:an.

För att inte tala om däcktjut på alla underlag och i alla hastigheter…

Datorvirus
När datorer får virus så gör det alltid att alla på skärmen lixom smälter ihop och lägger sig i botten av fönstret.

När hackers tar sig in i en dator och snor filer försvinner de alltid från källdatorn som om man snodde något fysiskt. Allt hackern gör syns också på den utsattes skärm. Och när en hacker använder en dator så är det alltid hundrar fönster som alla scrollar samtidigt och blinkar och har sig…

Fyll gärna på listan med saker som ni tycker är fjantigt…

Mvh // Johan

mans
0

Riktigt kul lista. :)

Jag fyller på med:

Oförstörda småstäder

I filmens värld (framförallt i amerikanska filmer) är alltid en småstad en vacker idyll som stannat upp någonstans runt 1952 där pojkar har byxor och flickor klänning. På den enda gatan bor alla och där finns även alla affärer. Alla känner varandra och är goda vänner. Det finns inga industrier eller annan form av fula byggnader.

Det största problemet som kan uppstå i en småstad är att någons hund tillfälligt sprungit bort eller att Mr Jones' har slut på jordgubbsglass.

AktieTrader
0

Text på datorskärmar kommer fram i samma takt som man läser den. Och filer tar evigheter att radera. Lösenord gissas på 3:e försöket.

johan
0

#2: Helst ska det finnas en "Override security"-knapp också.. :)

Mvh // Johan

johan
0

Hissar och ventilation
I alla hissar finns en lucka i taket som man kan klättra upp i och ta sig in i ventilationsrören som lustigt nog alltid är fyrkantiga och lagom stora för att en vuxen man med två maskingevär ska kunna krypa i dom. Lyckligtvis finns det också alltid en bra öppning i ventilationsrören precis över bankvalven och vid bossens kontor.

Telefoner
När ett samtals bryts tittar man alltid in i luren för att se var tusan personen man pratade med tog vägen.

Vapen
När man har slut på ammonution så kastar man iväg vapnet som om det vore helt värdelöst när man väl gjort slut på skotten. Man fixar fram ett nytt vapen istället för att ladda om.

Bågskyttar har däremot alltid oändligt med pilar i sitt couger.

Flickvänner
Flickvänner är alltid enormt tjuriga och trögfattade. Hjälten försöker gång på gång förklara att hon måste lämna staden för att om 10 minuter kommer en skitstor atombomb att explodera mitt i centrum, men hon vägrar eftersom hon är förbannad på att han stack iväg till jobbet (att rädda världen) när dom planerat att ha mysig hemma kväll med guacamole.

Psykopater
Elaka psykomatmördare är alltid supertrevliga och svärmorsdrömmar och möter alla med ett leende tills publiken fått reda på att han är elak. Då helst plötsligt, utan att psykopaten vet att vi vet, så är han hur psykad som helst och ingen, inte ens Saddam, skulle vilja umgås med honom.

Senast slagna nummer
Hos ett mordoffer så är alltid det senast slagna numret eller det senast mottagna samtalet (*69#) alltid på ett närbesläktat sätt kopplat till mördaren eller motivet till mordet. Det är aldrig mamma som ringt eller att någon bara ringt fröken ur eller beställt en pizza.

Telefonkiosker
När det ringer i en telefonkiosk stannar värden upp, musiken blir läskig och kameran snurrar snabbt 180 grader och zoomar in luren. Det är bara elaka personer som ringer till en telefonkiosk. Om det ringer i en telefonkiosk mååååste man svara, även fast det i praktiken vore otroligt osannolikt att det skulle vara till just mig när jag går förbi vilken telefonkiosk som helst. Om det av en händelse skulle vara så att jag väntar på ett samtal vid en specifik telefonkiosk är det alltid en fet svart kvinna med en jävla massa attityd som hinner svara först och vägrar lämna telefonkiosken.

Mobiltelefoner
Mobiltelefoner har aldrig täckning och alltid helt slut batterier så fort man måste ringa ett nödsamtal. När man hört tuttuttut och tittat på telefonen i fem sekunder och skrikit "daaaamn phone" så att mördaren hör precis var man är, kastar man in mobilen i en betongvägg, sten eller stor tall så att delar flyger åt fanders.

Mvh // Johan

tillalex
0

Hehe :-)

Pia
0

Vilket skoj inlägg!:)

Telefoner är verkligen intressant, ungefär som att man alltid säger "hallå, hallå" när någon ringt fel/lagt på och se'n "nähä" innan man själv lägger på luren… Eller att det aldrig är upptaget när man ringer fel…

Men vad gäller filmer så bygger jag på med

Välsminkade är alltid kvinnorna, även när de sover eller är nyvakna. Gärna med riktigt snyggt stajlat hår också. Och de sover märkligt nog oftast med BH.

Mat även de mest trådsmala, på gränsen till anorektiska, går gärna upp och äter Haägen Dasz eller chokladtårta mitt i natten, som en del av den dagliga rutinen liksom.

Erik
0

#6 - Hur vet man att man har ringt fel om det är upptaget? =P

johan
0

Stearinljus
Ett enda stearinljus kan lysa upp ett helt rum som. Alla som går och lägger sig har alltid ljus från fönster rakt i ansiktet. Måste vara jobbigt att somna…

Mvh // Johan

Pelle
0

**Prydhet
**Om någon kommer in i sovrummet och uppenbarligen vill en något illa så är det viktigare att skyla sig än att kasta sig undan eller gå till motangrepp.

**Tjejer med glasögon
**Är alltid smarta och överlever hela filmen, och blir jättesnygga när vår hjälte tar av henne brillorna.

Saber
0

Glasögon, de felsta som bar glasögon i filmer har på sig ett par som är helt platta och som det speglas i, vilket är helt kneppt! ;)

Pia
0

Apropå Prydhet lakan och täcken täcker alltid precis alla "x-märkta" ställen, det är alltid så snyggt arrangerat och "helrätt" i alla vinklar (åtminstone i amerikanska filmer…).

Cartman
0

När 2 personer spelar schack på film så är det alltid mattställning. Schack matt.

modmaker
0

I Rymden upphör alla fysikaliska lagar. En explosion låter fortfarande boom och lyser upp stjärnhimmlen. Trots att det inte finns något som kan bära ljudvågor, eller syre som kan brinna.

johan
0

I alla highschool- och collagefilmer så är alla på hela skolan profesionella dansare när det är dags för bal.

Mvh // Johan

Niklas
0

Den här tråden är väldigt bra. En Don't-do-this-if-you're-a-screen-writer-manual. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

tillalex
0

Jaha nu har DN hakat på med Hollywoodfysik

Härmisar! Glad

Niklas
0

Lustigt sammanträffande. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#16: Skrattade åt det i morse när jag slog upp DN.

Mvh // Johan

Staffan
0

Det verkar lättare att köra bil utan att alls titta på vägen på film och i verkligheten har jag ingen lust att testa… :)

// staffan

Staffan
0

En annan sak som tvunget måste testas…

Glad

// staffan

Blomman
0

Toalett Besök:   Kan låta konstigt men en människa behöver faktiskt uträtta sådana behov också. Men hur många gånger händer det i filmer, där de ska spegla det mänskliga livet?

Våldet: Hur kommer det sig att våra hjältar kan ta hur mycket smällar som hellst utan en enda skråma? Att de går helt oskadda ur en explosion och verkar inte bry sig att armen är ur led. Samma sak gäller när några kanske har varit med om en olycka, då ser de hemska ut. Men sen när de ska visa slut scenen som utspelar sig två dagar efter då har de visst perfekt utseende igen :/

HH
0

hähä..

Citron
0

Läste den där artikeln på DN. Det står bland annat -

"Om du blir skjuten kastas du baklänges (och gärna genom en glasruta). Men bara på film. I verkligheten är rekylkraften lika stark, vilket innebär att skytten och offret flyger lika långt, med viss marginal beroende på viktskillnad."

Men i ett program som brukar visas på discovery channel vid namn "Mythbuster". De gjorde ett exprirement med en docka av gele som hade samma vikt och form som en människa, den simmulerade även männskligt kött. De testade att skjuta med en rad olika vapen på dockan för att se om det händer likadant som på film. Även ett av de kraftigaste vapnen som finns användes. Men flög dockan varken bakåt eller framåt. De bevisade att hade det hänt i verkligheten med en riktig människa, hade han bara fallit ihop ned på marken än ha flugit 2 meter bakåt. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Pia
0

Strider och krig Hur ser de skillnad på sina egna och motståndarna, de ser ju ofta förvillande lika ut? Och ändå är det alltid så självklart vem man skall sticka bajonetten i stridens hetta liksom…

Cartman
0

Datorer I 99 fall av 100 produktplaceras en Apple-maskin vilket är extremt högt med tanke på Apples marknadsandel.

Erik
0

#25 - Ja, t.o.m. utomjordingarna har ju Appledatorer. =P

Påminner mig om att IP-adresser ofta är lustiga. Ofta förekommer t.ex. delar med värden långt över 255.

johan
0

#25: Jag tycker det brukar vara Dell i de flesta filmer.

Eller så här.. I romantiska komedier har alla Apple-laptops, men alla kontor har Dell.

Mvh // Johan

Cartman
0

#27 Kan du ge exempel på en Dell-film?

johan
0

Senaste igår såg jag I hennes skor där en pensionär hade en Dell-TV. I serien 24 så kryllar det av Dell. Hmm. Tusan att jag inte kommer på fler. Men jag har själv Dell, så jag brukar alltid bli lite glad när jag ser det i film och det är ofta senaste året…

Mvh // Johan

Cartman
0

Ok, jag har ju första 24-boxen (osannolikt bra) vilken plöjdes igenom i somras. Ska kolla. Borde förresten finnas ngn statistik därute.

johan
0

Ja. Mina egna iaktagelser är att det mest är Dell, Apple och Sony Vaio som har med datorer i filmer.

Angående 24 så är det bara den sista säsongen som jag är säker på att det är Dell i.

Mvh // Johan

Cartman
0

Hittade denna på http://www.annoyances.org/exec/show/article09-127

The Use of Computers in Movies

• Word processors never display a cursor.
  • You never have to use the space-bar when typing long sentences.
  • All monitors display inch-high letters.
  • The most relevant information is displayed in a separate windows right in the middle of the screen, but there's never an Ok button to other way to close It.
  • High-tech computers, such as those used by NASA, the CIA, or some such governmental institution, will have easy to understand graphical interfaces. Those that don't, have incredibly powerful text-based command shells that can correctly understand and execute commands typed in plain English.
  • Corollary: you can gain access to any information you want by simply typing "ACCESS ALL OF THE SECRET FILES" on any keyboard.
  • Likewise, you can infect a computer with a destructive virus by simply typing "UPLOAD VIRUS" (see Fortress).
  • All computers are connected. You can access the information on the villain's desktop computer, even if it's turned off.
  • Powerful computers beep whenever you press a key or whenever the screen changes. Some computers also slow down the output on the screen so that It doesn't go faster than you can read.
  • The really advanced ones also emulate the sound of a dot-matrix printer. (See The Hunt For Red October or Alien)
  • All computer panels have thousands of volts and flash pots just underneath the surface. Malfunctions are indicated by a bright flash, a puff of smoke, a shower of sparks, and an explosion that forces you backwards.
  • Corollary: sending data to a modem/tape drive/printer faster than expected causes It to explode.
  • People typing away on a computer will turn It off without saving the data. (See the opening credits for The Hunt For Red October)
  • A hacker can get into the most sensitive computer in the world before intermission and guess the secret password in two tries.
  • Any PERMISSION DENIED error has an OVERRIDE function (see Demolition Man and countless others).
  • Complex calculations and loading of huge amounts of data will be accomplished in under three seconds. Movie modems (especially the wireless ones they must be using when they're in the car) usually appear to transmit data at the speed of two gigabytes per second.
  • When the power plant/missile-site/whatever overheats, all the control panels will explode, as will the entire building.
  • If a disk has got encrypted files, you are automatically asked for a password when you try to access them.
  • No matter what kind of computer disk It is, it'll be readable by any system you put It into. All application software is usable by all computer platforms.
  • The more high-tech the equipment, the more buttons It has (Aliens). However, everyone must have been highly trained, because none of the buttons are labelled.
  • Most computers, no matter how small, are able to produce reality-defying three-dimensional, active animation, photo-realistic graphics, with little or no detailed input from the user.
  • Laptops, for some strange reason, always seem to have amazing real-time video phone capabilities and the performance of a CRAY Supercomputer.
  • Whenever a character looks at a VDU, the image is so bright that It projects itself onto his/her face (see Alien, 2001, Jurassic Park).
  • Either a Jacob's Ladder or a Van Der Graaf Generator is absolutely necessary for the operation of new, experimental computers (especially when built by brilliant scientists), although in real life, these devices do absolutely nothing.
  • One can issue any complex set of commands in a few keystokes (see Star Trek).
  • The internet connects to everything in the movies. You can edit credit records, search hotel registries, lookup police criminal files, search (and edit) drivers license databases, edit social security files and more just using the internet! (see The Net)
  • Smashing the VDU prevents the whole system from working (see Speed).

You can launch nuclear missles from any bedroom using an analog modem, but only if you know a single secret password (see War Games).

Saber
0

#32 grmty bra