Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 1991 ggr
Halvdansken
0

Filmklicheer - ger bud!

Vi såg en film som handlade om utomjordiska bakterier som var ett hot mot mänskligheten. På labbet där man skulle undersöka dessa dödliga utomjordingar fanns en "självförstörande säkerhetsanordning" (self destructing security device), som gick igång automatiskt om smittan spred sig, och som bara kunde stoppas mha en speciell nyckel i ett speciellt lås.

Ni vet vad som händer, va?

Givetvis är det en scen i slutet där den här självförstörningsmekaniken går igång och vår hjälte släpar sig - skadad, yr, och desperat - fram till låset och lyckas stoppa mekanismen ett par sekunder innan allting exploderar.

Vad har ni för favorit/hat - klicheer? Eller standard formulär 1A för filmmakare, kan man kanske kalla det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

En annan, om jag tillåts svara på min egen uppmaning, är att om det är ett par som varit gifta, men nu är skilda, så kommer de att bli nyförälskade igen då de tvingas arbeta samman. Gärna kan de rädda världen under tiden.

nimh
0

Barn och hundar överlever alltid. Och om nån är dum mot barn eller hundar så vet man att det är en skurk.

MaalinF
0

Den första där, var det den där serien i två eller 3 delar som givk på TV?

Halvdansken
0

Nä, det var bara en film, Andromeda nånting. Men det har gjorts en Remake, kanske det var en mini-serie?

Kom igen nu, jag hat-älskar klicheer.

MaalinF
0

Andromeda ja! Gick som serie typ iaf.

Halvdansken
0

Om man bor i New York så har man en stor lägenhet med jättefönster och en såndär märklig hiss, oavsett vad för jobb man har och oavsett inkomst.

elyse
0

Om man idrottar så vinner ens lag alltid i sista scenen.

tantan
1

om man är en svensk kriminalare så är man en frånskild halvalkis som dricker för mycket kaffe och har ett taskigt förhållande med sitt/sina barn. Man famlar omkring i mörkret efter den onde mördaren och får inte upp ett endaste litet spår innan man (när det är ~30 min kvar av filmen) får en snilleblixt och löser fallet helt själv med livet som insats

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Halvdansken
0

Får man en ny partner i en amerikansk serie är det alltid en ung grabb eller kvinna som den äldre partnern hatar.

Anken
0

Hahah, vilken rolig tråd! Kommer dock inte på någon just nu som inte nämnts, keep It up!

nimh
0

#8 Det behöver inte vara en svensk kriminalare, det räcker med kriminalare. Både i böcker och filmer.

tantan
0

#11 det har du iofs rätt i =)

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Linjerat
0

Amerikansk actionfilm: En frånskild och nersupen man som inte får träffa sin son/dotter (men har kort på han/hon i plånboken), är den bästa polisen och kommer med coola repliker efter att han har skjutit ner skurkarna.

Halvdansken
0

En kvinnlig forskare är alltid 25 år, har vackert långt hår, fantastisk figur och en pappa som också var forskare men som nu är död. Alternativt försvunnen.

emoflickan
0

Amerikansk slasher, sista scenen, mördaren är död (tror man) den (oftast kvinnliga överlevaren) befinner sig ensam och tror att allt är över, men icke, precis innan eftertexterna dyker han upp igen, med kniven i högsta hugg! :)…hur kan man annat än o älska det. =)

Sputte
0

Jag tänkte direkt på Dödligt Vapen, och Showtime ;>