Bästa filmen
Har jag inte sagt det förr (tror kanske det) så är et möjligen Das Boot
Där känns det nästan som om man själv är med i ubåten. Huuuu. Klart realistiskt
… enda nackdelen är väl då kanske att man inte rimligtvis VILL vara på en u-båt?! Låter ju så jäkla jobbigt.
Jo, filmen är jobbig - och alldeles fantastiskt bra! Jag tycker manpeace har valt en stark kandidat.
En kandidat jag vill föra fram är "2001 - a space odyssey". Den gjorde ett outplånligt intryck då jag såg den första gången, och har väl tålt ett par repriser…

Jag lutar åt att säga Sagan om Ringen trilogin, om man nu kan räkna den som en film. Tänk att man lyckades göra en film av den fantastiska sagan. Helt sanslöst.
Castingen är perfekt. Musiken är underbar. Miljöerna oslagbara, och historien som filmerna bygger på inte av denna värld.
Hur ska det kunna bli bättre?
// staffan

Das Boot är en av mina absoluta favoriter! De har lyckats skapa en otroligt hemsk och realistisk skildring. Eller jag tror att den är realistisk…har ju aldrig varit i en ubåt.
Sen är jag barnsligt förtjust i gamla äventyrsfilmer a la Örnnästet och Kanonerna på Navarone. De är nog inte så historiskt korrekta men de har en perfekt mix av spänning, dynamtit och romantik. :)
Oskar
Jag har alltid varit svag för sorgliga filmer. Ser dem inte så ofta, men när man har sett klart en har man alltid ett så annorlunda perspektiv på saker och ting. Starka kandidater tycker jag är Swing Kids och American History X.

Nyckeln till frihet tycker jag är en otroligt bra film.
#5 - American History X är helt d….a fantastiskt bra den också.

Bästa filmen är så svårt, man har ju bästa filmer i alla möjliga kategorier och ifrån alla möjliga stadier av sin utveckling.
När jag blir tillfrågad om favoritbok så brukar jag försöka se den frågan utifrån vilken bok som gett mig mest läsupplevelse oavsett vad jag tycker om boken idag, och då landar alltid svaret på Tolkien, sen om det är Ringen eller Silmarillion beror på dagsform. Detta av den enkla anledningen att jag som 11-åring fullkomligen älskade böckerna, och har ända sedan dess återvänt till dem med jämna mellanrum. Även om jag senare läst många böcker som jag objektivt tycker är mycket bättre skrivna eller har en starkare berättelse, tom inom samma genre, så kommer ingen att ge mig samma upplevelse igen eftersom ålder gör en lätt blasé. Seen It, done It, doing It tomorrow liksom.
Med det resonemanget i ryggen så måste jag säga att Star Wars IV-VI är världens bästa filmer. Inga andra filmer har, för mig, fått en sån plats i vardagen genom lekar, engagemang, diskussioner som de filmerna. Det går liksom inte att beröra en 31-åring på samma sätt som en 11-åring.

#8 Ska vi gå in på filmer som berört oss med måste jag nog ändra min film från nyckeln till frihet till Spirited Away.
Om böker tycker jag att Robert Jordan är den som skrivit bäst fantasy böker.

Pelle, får hålla med om att SW 4-6 är riktiga guldägg. Dessa har jag sett så många ggr att jag inte minns längre.
Desamma gäller Indiana Jones filmerna och även Alien filmerna (dock är trean lite tråkig)
Indiana Jones-filmerna är kul. Lite lagom enkla, actionfyllda, orealistiska… Vad mer behöver man? Jag sorterar in dem under samma kategori som Bond-filmerna. Mycket bra underhållning, men utöver nöjesvärdet är de ofta lite begränsade.

Aliens, aliens och aliens… Den har jag sett över 30 gånger.
Sedan har jag två franska filmer, Indochine och Amelie från Montmartre som ligger mig varmt om hjärtat. Indochine främst för det vackra fotot.
Talvisota berörde mig mycket. Handlar om finska vinterkriget och med en sådan närhet att det känns som man är med på plats. Tyska Stalingrad är väl den krigsfilm som står sig väl på andra plats.
Fanny och Alexander är det drama jag tycker bäst om.
Bland komedierna toppar Dum & Dummare.

Världens absolut bästa film:
Deer hunter, den har en sådan skön känsla hela filmen igenom. Helt fantastisk film.
Den film som jag kan se om flest gånger utan att tröttna på den är Fear and Lothing in Las Vegas Johnny Depps absolut bästa roll någonsin!
---