Bästa komedi?
SVT sänder varje lördag ett program som heter Folktoppen där svenska folket får rösta fram det bästa inom olika områden. Igår röstades den roligaste filmen fram och det var Sällskapsresan som vann. Några andra nominierade var Snuten i Hollywood, Att angöra en brygga och Jalla Jalla. Det slog mig då att jag har svårt att komma på vilka favoriter jag har inom komedigenren. Jag tycker iofs att de som var med i programmet är roliga, saknade dock Monthy Python filmerna…Vilka filmer tycker ni är de absolut roligaste som har gjorts?

Två av mina absoluta favoriter är Office Space och A Life Less Ordinary, dom tycker jag är fenomenalt bra.
// staffan
Kanon, har inte sett någon av de två så det får bli att sätta upp de på Att-se-listan :)
#1: Håller med! Tycker även American Pie är väldigt kul. Göta Kanal går ju inte heller av för hackor.. :)
Mvh // Johan

Ford Fairline, en gammal klassiker. Annars så gillar jag helt vansinniga filmer så som Team America som är det bästa som gjorts de senaste 20 åren.
---
Jag har lite svårt för att kora någon "bästa" nånting - det där varierar liksom med dagsformen - men Dodgeball var himla rolig. :)

Håller med om Ford Fairlane och lägger till Dum & Dummare. Aldrig tokskrattat så åt en film.
Elling är också en film som är myskul.
Vi hade i alla fall tur med vädret

Man ska inte skratta åt en film, man ska skratta med en film.

En fisk som heter Wanda är kanon!!
Den där Mary och ja, jag håller med om Dum och dummare.

Livet från den ljusa sidan(?) är nog min favvis, den med bla jack nicholson.

Jag gillar Jim Carrey….Bruce den allsmäktige, Mina jag och Irene och den redan sagda Dum och Dummare.
Andra roliga är Human Nature, Kopps, Jalla Jalla, American Pie filmerna samt Bridget Jones och hennes pikanta situationer.
Bland dom teckande roliga finns Hitta Nemo, Robotar, Hajar som Hajar, Björnbröder, Ice Age, Superhjältarna och Shrek.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#10 (rumpino)
Håller med dig helt - den är en höjdare!
// staffan

Kalle och chokladfabriken? ;)
Supernollan då, hur många har sett den?
Vänliga hälsningar
Niklas
Oerhört svårt att säga men en rolig film som ingen nämnt hittills är Mars Attacks.
Pedro Almodovár har gjort en del roligt också så ni får väl se till att följa med när SVT visar åtta av hans filmer. :-)

Life of Brian tycker jag är den bästa

Är alla här för unga för ett sådant skrattpiller som "Dessa fantastiska män och deras flygande maskiner…"?

Jag gillar Starsky & Hutch, den är grymt rolig! American gigolo och Wedding singer är också bra. Och filmen med Jim Carrey där han får önska sig saker, men jag har glömt vad den heter nu.

Liar liar kanske (den är oxå rolig)?
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag såg just om Allt eller inget (The full monty). Brittisk humor när den är som bäst.
Vänliga hälsningar
Niklas

#20 Just det, The full monty, den är kanonbra!!
Kom även på Fyra bröllop och en begravning, en annan särdeles bra engelsk komedi, med lite tanke och sorg förvisso.

#20 och #21 får båda en röst (eller ett skratt?) av mig!

Det är ju ingen film, men jag är väldigt förtjust i humorn i "Coupling" som går i repris lördagar… Engelskt, intelligent och grabbigt!

#23 absolut, Coupling är kanon, och inte alls direkt grabbigt:) Synd bara att den roligaste skådisen, den förvirrade killen, minns ej namnet, Steves kompis ialla fall, försvunnit ur serien…
#21: Notting Hill och Love Actually är två andra bra filmer i den klassen. Jag gillar Min bäste väns bröllop också. Exempelvis scenen där hela familjen sitter och sjunger på restaurangen eller när Cameron Diaz sjunger falskt i karaokescenen. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Ibland blir jag liter förvånad att man glömmer självklara filmer, min favorit film, alla kategorier, dock mer en komedi än något annat:
Fear and Lothing in Las Vegas.
Jag kan se den precis hur många gånger som helst, den blir nästan bara roligare än gången innan. Det bästa med den är att den i princip är ett antal mer eller mindre osammanhängande scener. Därför går det att hoppa mellan olka scener.
---

Jag lägger iaf min röst på Office Space, den är enligt mitt tycke den bästa komedin som gjorts… :)
Bifogar en fil för er andra som också gillar den filmen… 
// staffan

TPS-report.
"Dead men don´t wear plaid." Från 1982.
Steve Martin och Rachel Ward (nominerad i strängen "Snyggast på duken - Kvinna"). Det finns många kul saker att citera ur den filmen:
Gick i repris för ett par dagar sedan. Roligast!!!
Jag hoppas ni läste citaten:
- My plan was to kiss her with every lip on my face.
- Carlotta was the kind of town where they spell trouble T-R-U-B-I-L, and if you try to correct them, they kill you.
- If you need me, just call. You know how to dial, don't you? You just put your finger in the hole and make tiny little circles. (Tänk er Rachel Ward säga detta…)
och så…
- All dames are alike: they reach down your throat and they can grab your heart, pull It out and they throw It on the floor, step on It with their high heels, spit on It, shove It in the oven and cook the shit out of It. Then they slice It into little pieces, slam It on a hunk of toast, and serve It to you and then expect you to say, "Thanks, honey, It was delicious."
Sensless är askul!! 
Håller med om flera ovan, Fear & loathing och Dead men don't where plaid inte minst.
Ser inte att någon nominerat Burbs, med bl a Tom Hanks och Carrie Fisher? Vansinnigt rolig…
#30 Fina citat.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

A Shot In The Dark, film.

Förälska er gärna i Elke Sommers och In the shadows of Paris (Mancini).
Har ni sett Night on earth? Fantastiskt rolig, särskilt de delar som utspelas i Rom och Helsingfors.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#17 Åååh! Den har jag inte sett på jättelänge, den är ju jättekul!
Rosa Pantern-filmerna kan jag ha roligt åt. Love Actually och Livet från den ljusa sidan, för det där hjärtat-i-halsgropen-skrattet.

Vill faktsikt lägga till en annan film som bästa komedin! Shrek är faktsikt en otroligt bra komedi.

Kejsarens Nya Stil, klassas den som komedi? Jag tycker i alla fall att humorn i den är av hög klass.

Just visiting (den nyare) är helt underbar,
Hm… den första film jag kommer att tänka på när jag hör roligaste komedin är Undercover Blues, så jag misstänker att jag tycker att den är roligast 
Men så lättroad som jag är så är det svårt att välja nån som är roligast…
#39: Den engelska? Tycker du inte originalet på franska är roligare?
Vänliga hälsningar
Niklas

#41 nej, jag tycker inte det på något konstigt vis..
Black Knight och white chicks är också bra, eller så är det bara jag som har dålig humor

The perfect man. Med Hilary duff
Tycker jag.

Monty Python's Quest for the holy Grail!
bäst!
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
håller med #44 , holy grail är en utsökt humorfilm och en sevärd klassiker !
mina egna personliga favoriter är :
* Shaun of the Dead
*Tenacious D- pick of destiny
*Ett päron till farsan filmerna- chevy chase är härlig
*Spaceballs
*young frankenstein
och en jävla massa annat….listan är lång

Jag har en favoritfilm som heter Badliv på svenska och har för mig det hette On the beach på engelska. Det är bröderna Ronny & Ronny som spelar men jag skulle behöva hjälp för att hitta den på nätet för att köpa, ladda ner eller kunna titta på igen.
Det är det roligaste jag någonsin har sett, de säger inte ett ljud i hela filmen, bara smaskar och låter. En liten man med en kvinna som han trånar efter, en äldre herre som är påklädd även på stranden, två tanter som gör bort sig hela tiden, en liten pojke som hittar på saker och en liten hund. Sen finns biroller som en sexbomb, kypare m m men jag fick kramp i ansiktet varje gång jag såg.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Sen finns ju andra filmer som Mr Bean som jag skrattar en hel del åt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

By the sea hette filmen och det var Ronny o Ronny från 1982. Kan också läsas om den i wiki. Men HJÄLP mig att få tag på!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Blades of glory är en ganska ny film som jag tycker är bra.
Sen är älskar jag ju American Pie filmerna, Monty Python och A fish called Wanda! Helt hysteriska ;)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Några filmer som jag skrattar gott till är
*Braindead
*White Chicks
*Torkel i Knipa
*Monty Python Quest for the Holy Grail
Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

what happens in lasvegas är kanon bra med camron dias och Aron Khucer, man får skratta i hela filmen.

Haha, jag älskar vänner
Inget får mig att skratta som vänner ;)
Hanna