Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 2275 ggr
johan
0

Feel-good-film

Igår såg vi en riktig feel-good-film. En andra chans (The Family Man) är en film om den extremt VD:n Jack som får sina anställda att jobba på julafton och juldagen med att sy ihop en sammangång mellan två bolag.

På väg hem avbryter Jack lite otrevligheter i en butik och får som "tack" en Skymt av hur hans liv skulle kunnat se ut om han gjorde några andra val.

Dagen efter vaknar Jack upp i New Jersey av att frugan sträcker sig över honom och stänger av väckarklockan. Dottern kommer och hoppar i sängen och undrar om hon får öppna sina julklappar…

Jack spelas av Nicholas Cage och frugan Kate spelas av Tea Leoni (The Ring). Hela filmen är en riktig mysfilm och även om den inte är märkvärdig på något sätt tycker jag jättemycket om den. Det är helt enkelt en riktigt bra romantisk feel-good-komedi. Perfekt för en söndagkväll i soffan med varsinn kopp te och en filt…

Vad har ni för filmer som får er att må riktigt bra?

Mvh // Johan

ledarn
0

Amelie de Montmartre

johan
0

#1: Vad är det med filmen som du gillar så mycket?

Mvh // Johan

ledarn
0

#2 Ja, johan det var väl ett alltför kort svar… ;-)

Hela atmosfären och känslan är behaglig, vänlig, mysig. En massa människor som man annars skulle  tycka vore udda, bisarra kanske skrämmande blir istället fantastiska. Jag mår bra när jag ser filmen, jag älskar alla som är med i den och vill att det ska gå väl för dem - och det gör det ju.

Men filmen är udda och annorlunda och det är inte alla som ser filmen på samma sätt.

Jag hittade en recension som jag ställer upp på till 100%!

ledarn
0

En film som påminner om Amelie är "En långvarig förlovning" som handlar om första världskriget och har lika bisarra, härliga personligheter. Och så har båda filmerna Audrey…. ;-)

Se strängen "Snyggast på duken - Kvinna"….

johan
0

Jag har sett de flesta av hans filmer. Generellt sett tycker jag att han är otroligt duktig på precis du skriver, nämligen att skapa udda personligheter som man ändå tycker om. Han brukar ofta ha väldigt mycket humor som skapas med kameravinklar, musik och rytmik.

Problemet med hans filmer tycker jag brukar vara att jag tröttnar på dom halvvägs in i filmen. Delikatessen är helt fantastisk första halvtimman. Amelie tycker jag delen med berättarröst är otroligt bra. En långvarig förlovning tycker jag nog har varit den bästa filmen sett till helheten.

Delikatessen kan man ju dock inte påstå att man mår så bra av…. :)

Mvh // Johan

ledarn
0

Jag har nog missat Delikatessen… Kul!

Cartman
0

0 Tack för tips, upplagd på listan. Den mullerulle jag i särklass har garvat åt flest ggr är Groundhog Day. Sen kan jag rekommendera Le Grand Bouffe och Black Adder (1:a säsongen). C

ps : Blecktrumman har precis släppts på DVD. Om det är någon som har Quest For Fire (Kampen om elden) så är jag intresserad.

johan
0

Groundhog Day - är det samma som Måndag hela veckan med Bill Murray?

Mvh // Johan

Cartman
0

Glömde…såg säsong 2 av The Office nyligen och det var banne mig något av det roligaste jag har sett. Major feel good. C

Cartman
0

8 Jo, är Murray-fan.C

ledarn
0

En "feel good film" som jag vill minnas gjorde intryck är "Pay It forward" med bl.a. Kevin Spacey.  Recension

johan
0

Jag lägger nog faktiskt till The Straight Story av David Lynch också. Det finns inte en enda ond människa i hela filmen.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag tycker mycket om Magnolia. Det är skön stämning i den filmen och den är alldeles för lång på ett bra sätt. Dessutom är det roligt att flera berättelser pågår parallellt och att de blir ihopknutna på slutet.

Pay It forward gillar jag också. Och Catch me if you can och A wonderful mind och Sweet home Alabama och alla Richard Curtis filmer.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ledarn
0

#12 Ja, Johan - det är en riktigt bra "Feel good-film". (Och inte blir det sämre av att David Lynch gjort den.) Den måste jag nästan se om!

mans
0

Jag älskar "Keeping the faith" med Ed Norton, Ben Stiller och hon från Dharma och Greg som jag just nu inte minns vad hon heter…

En av mina absoluta favoritfilmer i feel-good genren. Vet inte varför, den är bara… mysig!

rumpino
0

jag mådde bra när jag såg lost in translation

Emma
0

Ok, jag kommer in med det otippade Wedding singer. Jag älskar den filmen och har sett den typ 25 gånger. Allt i den filmen är bra. Den är dessutom en äkta feel good film då man kan se den med hög feber eftersom man inte behöver tänka så mycket (iallafall inte efter 25 ggr).

johan
0

#17: Den är lite skön, men är vi inne på Adam Sandler gillar jag nog Big Daddy bättre faktiskt. Har du sett den?

Mvh // Johan

Staffan
0

Vad kännetecknar egentligen en feel-good-film? Måste man må bra hela tiden när man ser den eller räcker det om den har ett lyckligt slut? :)

// staffan

johan
0

För mig är det nog att jag sitter och njuter hela tiden. Liksom att man blir lite lättare och varmare under tiden man tittar på den.

Men nog kan man väl kanske fälla en liten tur under tiden också. Men då ska det vara för att något är så fint. :)

Mvh // Johan

Staffan
0

Tack för förklaringen Johan. Jag skulle nog ändå sätta nedanstående filmer rätt högt på min feel-good-lista…

- Good Will Hunting
- Jerry Maguire
- Station Agent

// staffan

Niklas
0

#17: Wedding singer, vilken är det? Det låter som om jag har sett den, men jag har inget minne av någon handling.

#21: Dem gillar jag alla tre. Matt Damon är en bra skådis. Han kan göra väldigt olika roller och vara övertygande. Han har inte hamnat i något fack.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cartman
0

#19 En mullerulle för mig kännetecknas av att det är den jag väljer att se igen när jag redan sett alla filmer i min DVD-bibbla. Kan vare Eraserhead med David Lynch eller mer vanligen Groundhog Day. Grejer som jag gillar. En mullerulle för ngn annan plockas säkert ur ett annat urval. Om man nu gör en inbördes sortering av allas mullerullar och beräknar ett medelvärde med tillhörande konfidensintervall så bör en en feel-good film rymmas inom detta konfidensintervall. Rullarna inom detta konfidensintervall har troligtvis vissa egenskaper som filmmakarna utnyttjar varför de redan från början kan skapa en "feel good" -film som med hög sannolikhet passar in inom konfidensintervallen. Detta tror jag är skälet till att vissa filmer tidigt utropas som "feel-good" innan dessa testats. Så, varför ska man lita på filmmakarnas utsagor? Eller någon annans utsaga för den delen? Det ska man inte. Men man kan alltid testa för att se om aktuell feel-good film passar in i ens egen mullerulle-lista…precis som allt annat i livet. C

ledarn
0

Cartman, det typsnittet tillsammans med icka-användandet av radbrytningar gör texten väldigt jobbig att läsa för mig…

Emma
0

#18: jo, jag har sett den. Den är helt ok. Men jag blir så myslycklig av alla färger och nördglittrigt 80-tal i Wedding singer.

Pia
0

Min absoluta favoritfilm är "A room with a view", helt fantastisk med både kärlekshistoria, rolig och underbara karaktärer och så väldigt engelsk!! Med bl a Helena Bonham Carter och Julian Sands. Och musiken är väldigt bra! 

Se'n att min kompis lyckades med konststycket att svimma under en lite småläskig scen mitt i filmen (för mkt biogodis i kombination med lite blod…) gör att den är lite extra rolig för mig oxå:)