Ge mig lite nya filmtips
Jag har sett ett gäng filmer nu i dagarna men är inte imponerad.
Jag skulle behöva lite tips på BRA filmer. Jag gillar filmer som får en att tänka, det ska vara amerikanska filmer (gillar varken japanskt eller europeiskt), gärna med storslagna effekter och/eller krigsscener, bra skådespeleri och musik är viktigt, jag älskar kostymfilmer.
Jag har i dagarna sett: Hostel (värdelös, inte ens läskig), Eight below (dålig, känns som man sett förrut), Fun with Dick and Jane (söt film men inte så rolig), the Butterflyeffect (den gillade jag, såg båda versionerna), Hotel Rwanda (hemsk men inte särsklit bra), Seabiscuit (den bästa av filmerna jag sett de senaste dagarna) och White noise (urkass, verkligen dålig)
Så vad ska jag nu se?
Är Wolf creek bra?
Hmm. Jag tycker "storslagna" och "får en att tänka" och "amerikanska" sällan är kombinerat i samma film. Däremot finns det bra amerikanska filmer som antingen är storslagna eller får en att tänka.
En film jag såg nyligen som lämnade ett spår var Elephant av Gus van Sant (som också gjort Good Will Hunting). Den handlar om dödsskjutningarna på skolan i Columbine. Detta är en vanlig spelfilm, men inspirerad av verkliga händelser. Vacker och hemsk på samma gång.
En annan underhållande film på dokumentärfronten tycker jag The Yes Men var. Den handlar om två killar som gör en ironisk och kritisk kopia av WTO:s hemsida och efter ett tag börjar de få inbjudningar till att prata på olika seminarier runt om i världen. Grejen är bara att de som bjudit in dom TROR att dom är från WTO. The Yes Men åker helt sonika dit i egenskap av WTO, men berättar deras version av sanningen. Mycket kul!
Angående effektfilmer så misstänker jag att du sett Saving Private Ryan och Sagan om Ringen!?!?! Annars är ju dom verkligen att rekommendera för effekter och bra film.
Andra favoriter som släpps på DVD i vår är Narnia och Kalle och Chokladfabriken.
Mvh // Johan

Speak (kanske svår att få tag i men "tänkvärd"), Stage Beauty (kostymfilm), Madagaskar (ganska rolig), Below (rysare).
Synd du inte gillar asiatisk film för Shall we dance, den ursprungliga versionen, är mycket bättre än den med Richard Gere.

johan Så du menar att amerikanska filmer sällan är storslagna? Amerikanare gör dom bästa filmerna enligt mig. Alla har vi olika smak. Exempel på storslagna amerikanska filmer som får en att tänka är Den siste samurajen, den gröna milen mfl.
Tack för tipsen, jag ska försöka att snart se Elephant.
Saving Private Ryan, Sagan om Ringen, Narnia och Kalle och chokladfabriken har jag givetvis sett redan 
#3: Nej, jag sa att storslagna, amerikanska och får en att tänka sällan finns i samma film. De filmerna som får en att tänka brukar ofta vara mindre produktioner. De storslagna brukar ofta vara ren underhållning som inte kräver speciellt mycket eftertanke.
Däremot tycker jag amerikanarna är bra på att göra båda typerna av film, men sällan kombinerat i en och samma film.
Mvh // Johan

Ta och damma av någon gammal äventyrsklassiker! Varför inte Hjältarna från Telemarken? Eller kanske Jorden runt på 80 dagar?
Oskar
Indiana Jones och Hook är ju bra äventyr också.
Mvh // Johan

Röda Nejlikan från 80-talet med Anthony Andrews. Underworld (vampyrfilm. Jag gillar den men det gör inte alla. Jag säger att den är så dålig att den är bra). The Village (spännande), Trogen tjur sökes (ironisk), Serenity (komisk dialog, ingen "vanlig" sci fi), Behind enemy lines, Blinkande lyktor (dansk film med kufiska skurkar, rolig), Equilibrium/cubic (futuristisk), The four feathers (kostymfilm/krigsfilm med lite romantik), Harrison´s flowers, Mer än plikten kräver (komisk), Pentagon wars (rolig), Förnuft och känsla (kostymfilm med Emma Thompson).

I den här tråden har folk raddat upp några favoritfilmer, finns en hel del go'bitar där skulle jag tro…:)
DONNIE DARKO!!!!!
väldigt bra film i skön flummanda…
Saving Private Ryan om du vill ha bra effekter, självklart Sagan Om Ringen triologin, sen har du ju alla superhjältar filmer såsom Spiderman 1 & 2, Fantastic 4, Hellboy, Hulken X-men 1& 2, Dare Devil, Elektra…. dom kanske är så bra just vad det kommer till bra manus… men det är i alla fall härliga effekter.
sen har du ju lite mer stillsamma filmer men som är väldigt bra ändå… jag tänker då på
Good Will Hunting Meet Joe Black8en av mina favoriter), Alfie,
för att inte tala om alla harry potter filmerna som jag i alla fall bara blir bättre och bättre.
detta var dom filmer som jag spottade ut mig utan att tänka.
vill du ha fler tips så är det bara att höra av sig
ha det hur bra som helst!!
CG
#10: Många bra tips där CG! Välkommen till Film iFokus förresten!
Jag har precis sett Down in the Valley och den var väldigt bra! Spontant tänker jag att det är årets bästa drama så här långt. Kan årets bästa film tillsammans med Mission Impossible III.
Mvh // Johan

Jag var på bio igår o såg förhandsvisning på filmen Lucky number slevin. Det är bra o helt klart värd att se på bio.
Tror det är imorgon det har premiär.