tips om dokumentärer
hej, jag vill börja se på mer dokumentärer, men vet inte riktigt vad jag ska se då det finns dokumentärer i så många ämnen.
har ni några tips? :)
Do as you would be done by - And think for yourself
Om du liksom jag gillar dokumentärer om mordfall/kriminologi så kan jag tipsa om : the staircase, Paradise lost, 1,2,3, making a murderer, central park 5, murder on a sunday morning, the Friedmans och the blue thin line. Sen gillade jag även Catfish, som handlar om att lära känna människor på nätet och att allt kanske inte är vad det verkar vara… hoppas det är till någon hjälp!
”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -
More than honey är bra. Sedan är Living on one dollar också intressant.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Zeitgeist
Root of all evil
Jesus Camp
För att nämna några …
"Amy", filmen om amy winehouse. Jag kan inte påstå att jag har lyssnat på hennes musik något nämnvärt men filmen tilltalade mig väldigt mycket ändå. Tyckte den var bra.
"Terms and conditions may apply", citerar imdb "A documentary that exposes what corporations and governments learn about people through Internet and cell phone usage, and what can be done about It … if anything. " Finns på netflix
Sen såg jag och min sambo nyss "the big short" det är ju ingen dokumentär så sett, men en långfilm baserade på verkliga händelser och personer, en biografisk film. Om finanskrisen 2008, fruktansvärt bra med lite humor också.
Annars "making a murderer", netflix original, dokumentär i 10 eler 12 delar tror jag. Om du inte hört talas om den så googla, den är fruktansvärt bra i alla fall.
Annars är vissa avsnitt av vetenskapens värld väldigt intressanta, SVT brukar ha en del bra dokumentärer då och då, på netflix finns det ett hav av dokumentärer att välja och vraka bland.
ska skriva upp alla ni sa. tack :)
Do as you would be done by - And think for yourself