Film iFokus

Film

Etikettertvseriewebbserie
Läst 2247 ggr
Cartman
0

Twin Peaks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I början på 90-talet cruisade jag US och jag var helsåld på Twin Peaks så jag besökte givetvis inspelningsplatsen Snoqualmie. The Great Northern heter egentligen Salish Lodge och det närbelägna Snoqualmie falls användes som power plant färdigställd 1898. Bild 01-06. Sen har vi Double R (07) vilken tyvärr brann ned härförleden. Tog en bild på det som jag inbillar mig gav idén till "Twin Peaks" (08). Ni som sett serien kanske kommer ihåg en scen där James (med hogen) träffar Laura och Donna vilka dansar framför kameran. Coop avslöjar senare att James (suspect) är närvarande genom reflektionen från en av tjejernas ögon. Mellan gräset (där scenen spelades in) och berget ser ni Snoqualmie Vineyard. Var Snoqualmie ligger i förhållande till Seattle ser ni i bild 09 (Google Earth). Sen köpte jag givetvis en tidning "Twin Peaks Gazette" men tyvärr har första/sista-bladen försvunnit. Har för mig att dessa saboterades vid en chili con carne-fest möjligen samtidigt med äggstekningsförstärkartestet? Hursomhelst har jag skannat in denna A5:a i en pdf (sist om det nu går annars lägger jag upp den annorstädes). Japanerna var vid tidpunkten tydligen helgalna, har ej sett själv sett men storyn säger att dessa gärna kravlade ned i en svart plastpåse nära vattenbrynet för fotografering. Samtliga är bilder är inskannade och dräller ned en efter en eftersom jag är osäker på begränsningen per fil. C

Cartman
0

02_Great Northern_near.jpg

Cartman
0

03_Great Northern_front.jpg

Cartman
0

04_Soqualmie falls info.jpg

Cartman
0

05_Salish Lodge_sign.jpg

Cartman
0

06_Generating Plant.jpg

Cartman
0

07_RR.jpg

Cartman
0

08_TwinPeaks.jpg

Cartman
0

09_Karta.jpg

Cartman
0

TP_Gazette.pdf

johan
0

Åhhhh vad underbart Cartman! Jag älskar också Twin Peaks. Kul att läsa ditt inlägg och se dina bilder!

Varför släpper dom inte resten på DVD?

Mvh // Johan

Cartman
0

Don't worry, tiden hinner ikapp allt.

Pia
0

Åh, wow sæger jag också, aaavis:)

Anne
0

Åååh, också twin peaks frälst. Har alla avsnitten, men vill helst också ha en komplett dvd-samling. :)

AndersE
0

Ja, de kvällarna minns jag ännu. Måndag (?) kväll var helig. Inget kunde få mig att missa Twin Peaks.

När sänds den i repris? Eller den kanske inte tål att ses om?

johan
0

#14: Den har sänts i repris flera gånger, senast för 3 år sen tror jag.

Jag har nog sett serien rakt igenom 15 gånger och den tåls definitivt att ses om. Fast det är mycket av såpa-inslagen som man kan spola förbi, t ex allt med Josie, allt i den fjantiga relationen mellan Big Ed och Norma.

Mvh // Johan

bubbelbubbel
0

filmen är rätt schysst med faktiskt.
jag som förmodligen var för liten för att se det när det gick på tv, fick helt enkelt ta del av dagens teknik-internet, och dra hem säsong två då endast första och filmen fanns hemma.

väldigt egen serie, men gnska underhållande. haha.

Cartman
0

#10 Det verkar som att Season 2 eventuellt släpps 2006 (DiscShop). Enligt Dugpa nedan så specificerar en tysk tidning releasen till Juni 2006. David Lynch har tydligen konkurrerande åtaganden vilket kan vara skälet till att det drar ut på tiden. Det viktiga är att Paramount planerar en release, jag tippar hösten 2007. Finns en TP-ansökan där man kan anmäla sitt intresse också.

"The awesome website, TVSHOWSonDVD.com has an interesting article about a Twin Peaks promotional image that is up on the Paramount Press site. While it's no secret that Paramount plans on releasing Season 2 on DVD, the big questions are "When?" and "How will the quality compare to the Artisan Season 1 Boxed Set?" Well, previously we were told that Lynch would not be able to begin doing the transfers until he is finished with mixing Inland Empire, which won't be for another month or two I would guess. Interesting enough, I received an email today letting me know that according to the German "DVD-Magazin" (Issue 03/06 April, page 77) the Season 2 DVD Set of Twin Peaks RC2 will be released in Germany on June 1st. 2006, with reports that they are going to release all 22 Episodes of Season 2  in one set and not split in as It had been stated earlier. Well, this is quite interesting news. So back to the original questions… Will Twin Peaks Season 2 be released in June or will It wait until Lynch has more time to supervise the transfers. Even so, if Season 2 gets released in June, what will the transfers look like? Unless someone at Paramount wants to return my emails, and you know who you are, I guess we will have to just wait and see. My bet would be on a November release."

Cartman
0

Senaste budet maj 2007.

johan
0

Underbart!

Mvh // Johan

Funnen
0

Ohhh, menar ni att de faktiskt tänker släppa season 2.. Inte en dag för tidigt!

Twin peaks is the shit!

/Emma

Cartman
0

Nu bokningsbar, prel 070131!

johan
0

Underbart! Vet vi någon ETA på resterande avsnitt?

Mvh // Johan

Cartman
0

Från Dugpa

Well, it's about time! Today I have gotten word that Paramount has announced Season 2 to be split into two box sets with the first being set for release on January 31st 2007 (for Germany and Sweden and January 23rd for Italy). So far, I have links to Online Stores offering the first box set in Sweden, Italy, and now even Germany. From the looks of It, Twin Peaks Season 2.1 will be released in at the end of January with the second box set to follow in April 2007. Also of interest is that in Germany, Paramount  also seem to be offering a complete box set of Season 2 on 6 discs in October 2007 called "Twin Peaks: the Complete Mystery". We also know that the first half of Season 2 will be spread over 3 Discs (Sweden and Germany specs) or 4 Discs (Italy) which likely means not much room for extras. Hopefully the compression won't be too bad or maybe they will use double sided discs… All this is speculation for now, and specs are likely to change. Last I heard, the US set was to be released in the May to June timeframe, but I guess we will have to wait and see. For now, take a gander at the International box art and what may also be the US box art. It looks quite nice.

lothus1
0

Jättetrevligt med "dokumentära" bilder från en otroligt beroendeframkallande serie =o)

Tack, tack!

Kramen!

CBA
0

TV4 Guld som de gör reklam för på TV kommer ju visa massor av gamla serier som gått på burken, bla Twin Peaks, Dallas och Miami Vice.

Jag var för ung när TP gick på tv första gången och fick inget grepp i vad som hände…kanske skulle se den nu eftersom alla snackade så hett om den *hmmm*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Stefan
0

Som jag har förstått så finns det 2 säsonger av Twin Peaks samt en långfilm, Fire Walk With Me. Hur hänger filmen ihop med serien, ska man se den före eller efter själva serien?

Har i flera år velat se TP, men det har aldrig blivit av…men nu ska jag ta tag i det! Älskar Mulholland Drive och hoppas på något liknande :)

Cartman
0

Du ska absolut INTE se filmen före serien. Filmen avslöjar nämligen ett och annat och täcker vad som hände precis innan serien börjar. Såg Mulholland Dr för några dar sen och tänker se den igen med Lynch 10 nycklar till filmen i bagaget.

Stefan
0

#27 Skriv gärna lite i den här tråden om du kommer närmare någon lösning på gåtan :)

Cartman
0

#22 Jahapp, nu är datumet för säsong 2 del 2 laminerat till 2007-04-25.

Cartman
0
[mathilda]
0

avund!