Film iFokus

Film

Etikettskådespelare
Läst 1212 ggr
BusBella
0

Bli skådespelare

Vet inte om det här är rätt kategori eller ens rätt forum, men visste inte var jag annars skulle sätta det. Hur ska man gå till väga om man vill bli skådespelare? Vilket gymnasium ska man gå, vilken inriktning ska man välja, var hittar man provspelningar? Och vad man annars ska tänka på.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

MissInAction
0

Jadu, att engagera sig i teater är väl mitt första och bästa tips. Brukar finnas olika grupper på de flesta orter. Vad gäller gymnasium så tänker jag som så att om du verkligen, verkligen vill jobba med film/teater så sök till ett estetiskt program. Men om du känner att du vill ha en annan utbildning och jobba med teater eller film vid sidan av, så satsa på ett annat program. Viktigaste är att du gör det som du är intresserad av, tycker är kul och som du kan tänka dig att jobba med i framtiden.

Har för mig att vissa tidningar annonserar ibland när det blir öppna auditions, men det är nog rätt så ovanligt? Jag vet faktiskt inte hur man går tillväga annars. Ringa? Nätverka?

statist.se kan man registrera sig på. Det står att det är gratis men det är rätt så missvisande, då man måste betala för att se alla jobb plus att kunna vara synlig för de som söker folk.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Yllhilda]
0

Om du vill köra på gymnasienivå tycker jag en enkom teaterskola eller estetiska programmet inriktning teater. Det finns också teaterkurser och andra vuxengrejer. Men som MissInAction säger är aktiviteter utanför skolan meriterande(och mer sannolikt det som ger något). Gör egna filmer, gå med i en teatergrupp eller skapa en egen. Finns massa saker.