Viktigt i manus?
Sammanfattning för de som inte orkar läsa igenom allting: Vad är det som är viktigt att ha med i manus?
Jag tänkte skriva manus till en film jag länge har haft i skallen. Liknande filmen Mamma Mia men med Nanne Grönvalls låtar och en annan story ;) Eftersom det är Nanne och hennes låtar är oftast på svenska tänkte jag även skriva manuset på svenska även om jag är bekvämare att skriva det på engelska ;)
Vissa scener har jag stenkoll på exakt vilken typ av shot jag vill ha medan andra har jag bara helheten av… Så hur bör jag skriva manuset? Ska jag ta och skriva in de shot som jag har koll på och låta bli på de jag inte har koll på? Bör jag inte skriva in typ av shot på något klipp alls? Vad bör jag tänka på när jag skriver manus till en musikal? Nåt jag bör tänka på när det gäller att skriva manus på svenska?
Först och främst: se till att du kommer få använda låtarna i musikalen. Annars faller ju hela idén och då spelar det ingen roll hur bra eller dåligt manuset är.
Skriv sedan manuset i den ordning du tänker att scenerna ska vara. Eller, du behöver ju inte i din egen process ha denna ordning - men det färdigtutskrivna manuset bör nog det. Annars förstår jag inte riktigt din fråga: vad menar du med "typ av shot"?
Jag har idéer för många av låtarna så musikal kommer det verkligen att bli ;) Och jag har skrivit manus innan och då skriver jag alltid i ordning, dock blir detta första gången jag skriver manus till en långfilm XD
Med shot menar jag till exempel full shot (FS), medium shot (MS), close-up (CU) och alla de olika som finns :P
Vi har fått lära oss att ha med det i manuset :P Så här har vi fått lära oss att skriva i manus:
EXT. FOREST - DAY (MS)
Till exempel ;) Dock när jag läser manus på internet är det sällan de har tagit med alla delar, ibland inga delar alls av detta, så är därför jag undrar vad som är viktigast att ha med i manus ;)
Ja, det är väl sant men vet inte om jag ska skriva med shots och sånt på de scener som jag vet vad jag vill ha eller om jag inte ska skriva med det alls… Bör jag ha det enhetligt med allt annat eller detaljerat på de scenerna?
Oki ^^ Hade tänkt det men var lite för osäker på det så kände att jag behövde fråga :P Tack så mycket ^^