Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2921 ggr
Afro
0

Bästa animerade?

Vilken är den bästa animerade filmen du har sett?

Själv gillar jag såna filmer, lite löjligt jag vet. Några av de jag tycker är bra är Hitta Nemo, Björnbröder 1 & 2. Finns självklart fler men jag kan inte välja ut bara en. Skrattande

Cartman
0

Bästa animerade eller bäst animerade? Är osäker på vad som räknas som animerat men jag håller lerknådarrullen "Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005)" som winner. Otroligt hantverk och mycket, mycket rolig. Jag är en absolut oexpert på tecknad film men "Mr. Bug Goes to Town (1941)" aka "Hoppe kommer till stan" är för evigt etsad i hjärnbarken. Såg denna vid ung 7-10 års ålder och jag minns att denna var helt fantastiskt tecknad. Har länge sökt efter filmen utan resultat. Såg nyligen "Snow White and the Seven Dwarfs (1937)" för första gången. Världens första tecknade långfilm. Supernördig ibland, briljant ibland men fantastiskt tecknad hela tiden. Jag har lagt in "Fantasia (1940)" på listan över filmer att kolla. Ska visst var nåt speciellt!? Stefan som är Hayao Miyazaki-fan tipsade bl a om "Spirited Away". Denna har jag hemma men inte kollat på än. Ser fram emot det. Vet inte riktigt när men jag tror det var vi tidpunkten för "Lejonkungen (1994)" som "alla" hyllade den nya tekniken (CGI). Och att jag undrade vad folk bråkade om? Tyckte att filmen var animationsmässigt ljusår sämre än Hoppe som gjordes för 53 år sedan. Konstverk och analoga inspelningar på ena sidan…men med senaste tidens 3D-CGI och begåvade författare tycker jag det mesta klaffar som te x Shrek, Nemo, etc. Så jag är mycket nöjd även om jag aldrig lyckas få tag i Hoppe igen.

pentsium
0

Torkel i knipa! Bäst helt enkeltSkrattande

WiktZac
0

Bästa animerade såsom i animationshantverk eller bästa film som är animerad? Är det bästa film så är väl nästan vilken som helst ifrån Studio Ghibli fantastisk!

Sedan är väl Disneys odataanimerade filmer fantastiskt hantverk, men å andra sidan så har de mer eller mindre slutat med det och dataanimerar stora delar av sina "teckande" filmer.

Skall jag dock välja en så väljer jag Per Åhlins 'Hundhotellet' - helt sjukt bra OCH SVENSKT! Räcka ut tungan

//Zac

Sehvrin
0

Jag tycker verkligen om Secret of NIHM, en av de mest underkattade animerade filmerna nånsin (till så sätt att det är alldeles för få som känner till den i jämförelse med hur bra den är)

I övrigt är nog mina favoriter Spirited Away, Howl's Moving Castle och Mulan

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

WiktZac
0

#4 Don Bluth hoppade ju faktiskt av Disney+ just i protest över hur mekaniska och dåliga filmer de har börjat producera. Och det är som du säger - en fantastisk film med en oerhört bra grundstory. Tyvärr så var väl 'Brisby och NIMHs hemlighet' och nästa egna film 'Resan till Amerika' de två filmer som faktiskt var fantastiskt animerade och med riktigt bra storys. Sedan hamnade han i ekonomiskt trångomål och fick börja göra dussinfilmer även om både 'Anastasia' och 'Titan A.E.' är bra filmer så kom de aldrig i närheten av 'Brisby och NIMHs hemlighet'.

En extra sak - han är dessutom mannen bakom animationerna i 'Dragon's Lair' - det första riktigt animerade arkadspelet. En personlig not - det är nog outstanding det svåraste spel jag spelat - helt omöjligt. Jag tror faktiskt att det var just det spelet som gjorde att jag började svära! Cool

//Zac

Afro
0

# 2 Jag håller med om att Torkel i knipa är en bra film! Skrattande

Jag menade den bästa filmen som är animerad som ni sett. =)

Lollo86
0

#4 håller med dig. inte ofta man hör om den filmen. verkligen helt underbar!

Real
0

Kanske skulle kolla på NIMHs hemlighet.. har den iof bara på vhs och har bara dvd spelare:P 
Annars älskar jag Howl's Moving Castle. Försöker hitta fler av hans filmer.. men dom är sjukt svårt att få tag i?? sprited away var inte alls lika bra..

Stefan
0

"Själv gillar jag såna filmer, lite löjligt jag vet."

Varför skulle det vara löjligt? "Problemet" med animerade filmer är att många associerar det med barnfilmer. Till stor del är det så (eller möjligtvis familjefilmer) och det beror väl på att det genom åren har gjorts mycket animerat som är inriktat på just barn. Den japanska animen däremot är helt annorlunda, där ses det mer som en konstform och de gör filmer inom alla tänkbara genrer. Det finns allt från sci-fi till skräck och t.o.m "vuxenfilm". Studio Ghibli är väl det bästa exemplet på att animerat inte behöver vara för barn i första hand utan snarare för vuxna.

Själv är jag helsåld på det mesta inom animerat och skulle nog faktiskt placera några av dessa filmer på min favoritlista oavsett genre.

Några favoriter:

Prinsen av Egypten
Iron Giant
Hitta Nemo
Wallace & Gromit

Studio Ghibli:
Spirited Away
Howl´s Moving Castle
Kiki´s Delivery Service
Porco Rosso
Princess Mononoke

Sehvrin
0

#9 Jag skulle inte säga att  Ghibli är det bästa exemplet på animerat som inte är riktat till barn, de flesta av deras filmer är rätt barnvänliga, iaf om man jämför med tex Neongenesis Evangelion, Mushi-shi, Cowboy Bebop. Listan kan göras väldigt lång….

Men jag håller med om att det är ett litet problem att folk anser att tecknat är för barn. Något jag har reagerat på är att allt tecknat måste  dubbas, tex Titan AE. Själv tycker jag inte att den är någon barnfilm. Sedan får man ju komma ihåg att i många animerade filmer så finns det många olika nivåer av historian (tex Shrek där barnen ser en slags humor och de vuxna en annan)

Fast nu kanske vi är lite för Off Topic Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pia
0
  • Wallace & Gromit och Varulvskaninens förbannelse
  • Ice Age 1 och 2
  • Antz
  • Snövit och de sju dvärgarna
Real
0

stefan, vart har du fått tag på hans filmer??:O väääldigt nyfiken!

WiktZac
0

De finns som import hos de flesta välsorterade affärer. Ett råd är att låta den japanska originalljudet vara och köra med engelsk sub. I flera av filmerna så har de amerikanska dubbarna lagt till en massa extra (egentligen onödig) dialog, sannolikt för att mer förklara händelserna; men är verkligen amerikanarna så korkade? Skitirriterande är det i vilket fall, mycket av Studio Ghiblis storhet ligger i att låta bildspråket tala, och inte alltid förklara allt till 100%.

Fantastiska filmer som alla borde se i vilket fall. 

//Zac

Stefan
0

#10 Du har rätt, det var ett dåligt exempel med Ghibli. Dina förslag var bättre :)

#12 Jag har köpt de flesta från USA (region 1). Så kan du spela region 1 i din dvd-spelare så är de kanon. Jag tycker att det är de bästa utgåvorna. Finns t.ex. hos Amazon, men det finns väl i och för sig billigare nätbutiker. Lite mer info exakt vilka filmer som finns hittar du här!

#13 Håller delvis med, men jag tycker Disney´s utgåvor är de bästa. Där har man både det japanska originalljudet samt den amerikanska dubbningen, som faktiskt är riktigt bra med många kända skådespelare.

toflsan
0

lilla sjöjungfrun är ju grymt tecknad, med tanke på att det var ett tag sedan.

Oskar
0

Wallace & Gromit säger även jag. Verkar vara en favorit hos många. Sedan tycker jag Shrek-filmerna är lysande. Och även Ice Age. Och även en del av de äldre Disneyfilmerna är favoriter.

Oskar

zzaga
0

Nick Park's karaktärer är så himla coola. Ghimbli studios filmer är också en underbar upplevelse varje gång. Animationerna i Ice age är helt fantastiska, kan man annat än älska Scratts ryckningar under ögat? Sen gillar jag Tim Burtons animerade filmer också.

Katarina2
0

Taran och den magiska kitteln…men bäst av allt…Törnrosa.

Highlandertess
0

Den långa flykten (Watership down). Absolut favorit hos mig!

Real
0

zac- är de ungefär alla som finns? och är de bara med japanska och engelsk sub, eller kan man få engelska också?:) de var ju inte allt för dyrt heller..
tack så mycket zac och stefan:)

Afro
0

Håller med om att Ice Age filmerna ch Shrek filme´rna också är suveräna. Sid är ju bara för grym =)

Antar att det känns lite löjligt att sitta och titta på (ibland även tjuta till) en film som förknippas med barn. De flesta animerade känns som att de är till barn.

En annan film som jag tror är animerad (?) är Eragon!

WiktZac
0

#20 Vid en snabb koll så var inte 'Eldflugornas grav (Grave of the fireflies)' med…

Det är absolut ingen direkt barnfilm, snarare ett mycket starkt drama om två syskons försök till överlevnad i slutet på andra världskriget. Enormt, enormt drama.

"September 21:st, 1945. That was the night I died."

Det räcker med det citatet för att de allra flesta som sett filmen ska känna en klump i halsen…

Hmm… känner att jag egentligen har ytterligare en kombattant till bästa animerade… Cool

//Zac

Real
0

okej tack.. då vet jag vad jag ska ägna tiden till:P

jennyloo
0

Aslan i häxan å lejonet är grymt bra gjord!

JessicaL
0

Jag älskar Spirit - Stallion of the Cimarron (2002) bara för att de lyckas uttrycka känslor på ett så underbart sätt. Dessutom är musiken fantastisk!

zeretki
0

Studio Ghibli och Nick Park/Wallace & Gromit. :)

Monday
0

Hajar som Hajar och Shrek (ett och två) är mina favoriter ;)

http://www.regret-nothing.com

Liss
0

#25 jaa spirit är underbar:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Afro
0

#25 jag håller med om den är bra. De har verkligen lyckats att få till känslorna i den.

Puma77
0

Jag kan inte rå för det men jag steppar ifatt med den underbara pingvinen i "Happy feet"

//Pia

Loa-bg
0

"Hitta Nemo" :D

diana_
0

Lejon Kungen , Snövit och Lilla sjöjungfru! Disney+ i allmänhet! men idag är dem en besvikelseLedsen

Saber
0

Bästa Animerade film tenkiskt sätt skulle jag säga är Final Fantasy VII - Advent Children. 

Bästa Animerade film är Dock självklart Spiritited Away. Det kan inte finnas någon tvivel om det.

precis
0

#3 (och alla andra) en annan otroligt grym svensk animerad film är Per Åhlins "Resan till Melonia" från 89.
Grundad lite löst på Shakespeare, och musiken av Björn Isfält är helt fantastisk bara den…
röster av favoriterna Allan Edwall, Hans Alfredsson, Nils Eklund, Ingvar Kjellson bl.a.

http://imdb.com/title/tt0098189

WiktZac
0

#34 - Rekommenderar den också! Björn Isfält var fantastiskt duktig och dog alldeles för tidigt!
Mycket bra historia, personligt animerat och fantastisk ensamble vad gäller rösterna. Magiskt.

//Zac

Monday
0

#34 Jaa, den ar super!

http://www.regret-nothing.com

Idun
0

några bra: 
Final Fantasy VII - Advent Children
Blood - the last vampire
Who framed Roger Rabbit (inte helt tecknad)
nightmare before christmas
corps bride

Mysterious
0

hmm…
ace age 1 &2
björnbröder^^
hitta nemo
oh typ alla dom andra liknande '^^

Krikke
0

Hitta Nemo!

Allt dom säger är humor för mig:P

I uppehålls rummet i skolan ser vi den jämt ;)

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

rocksan
0

Ice age 1 o 2 e superbraa

Ticka
0

#37 "TIM BURTON… Jag skulle vilja bosätta mig i hans huvud över en helg, han gör Underbara filmer"

Ticka
0

Bortspolad, riktigt charmig och med mängder av detaljer. Men jag är kanske lite partisk då jag är ett, Wallace & Gromit, fan. (Nick Park)

Ice Age var bra, kanhända var nr 2 till och med bättre än ettan?

Shrek 2, jag helt kär i katten..Puss In Boots. Antonio Banderas som kisse… De kan inte bli fel.

För att inte detta inlägg ska bli en ännu längre, så får jag helt enkelt medge att jag inte kan, eller ens vill, bestämma vilken animerad film som jag tycker är bäst. För det finns många… Då endå inte inräknat tecknade filmer, leranimation… Tim Burtons nightmare before christmas och corps bride osv.

Animationen blir bara snyggare och snyggare. Men det är fortfarande karaktärerna och historien som är viktigast i slutändan, hur snygg filmen en månne vara.

/Ticka

Fallande
0

Lion King 1, 2, 3
Princess Mononoke
Naruto 1, 2, 3 :P
Nightmare Before Christmas
Shrek 1, 2
+ De flesta andra Disney+ filmer :P

Mvh Sara