Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 602 ggr
Stefan
0

The Constant Gardener

Var idag iväg och såg The Constant Gardener av samma regissör som gjorde suveräna City of God. Ralph Fiennes och Rachel Weisz i huvudrollerna. Tyvärr tror jag den hamnar lite i skymundan här i Sverige, dels på grund av titeln och att den inte direkt har marknadsförts. Det är synd för det är en riktigt bra film. I korthet kan man säga att handlingen kretsar kring en kvinna som kommer över farlig information om hur stora läkemedelsbolag testar läkemedel på befolkningen i Afrika. Dessutom är bland annat den brittiska regeringen och diplomater inblandade i härvan.

Skrämmande bild som målas upp av hur världen ser ut och hur girighet styr. Jag tycker att filmen kan jämföras med Hotel Rwanda när det gäller själva stilen, sedan är inte handlingen likadan. Rekommenderas varmt!

Pia
0

Den såg jag minsann före dig och skrev om här!:) Ja visst var den väldigt bra!

Stefan
0

Sorry Pia! Jag hade faktiskt för mig att jag läst ett inlägg om den tidigare, men jag fick inte upp det när jag sökte…knepigt.

Pia
0

Ja visst är det, ibland letar man febrilt och hittar inte ändå:)

rumpino
0

såg också den häromdagen och håller för en gångs skull med stefan =)  mycket bra men tragisk film. snyggt gjord, gillade stilen. vet dock inte om jag gillade henne i huvudrollen … är hon så bra skådis egentligen? rollen passade ralph fiennes bra, han ser ju alltid så förkrossad ut, oavsett film =)

Tom
0

Ja, den filmen var mer tankvärd än bra även om den var ganska bra oxkså.

Det är så mycket man inte vet i världen.

Tom

Oskar
0

Såg den nu i helgen och tyckte att den var klart sevärd. En svag 4:a av 5 möjliga. Dock tycker jag alltid det är ett problem med filmer som försöker vara samhällskritiska (i det här fallet mot läkemedelsindustrin) samtidigt som de vill vara spännande. Man vet aldrig vad som bygger på fakta och vad som är där bara för spänningens skull. Men visst, tankeväckande är det ju…

Oskar

Stefan
0

#6 Såvitt jag har förstått så är boken (som filmen bygger på) löst baserad på verkliga händelser, men en hel del är dramatiserat för spänningens skull precis som du säger.