Syriana
Jag tycker att "Syriana" var en riktigt bra och genomtänkt film, inte helt otippat lite av en blandning av "Traffic" och "Insider". Filmen lämnar ingen omtumlande känsla, för vem kan i dessa dagar säga sig vara ovetande om det smutsiga politiska spelet om världens oljetillgångar… Den dokumentära känslan från dessa två andar filmer går också igen här, och det fungerar bra.
Jag upplevde inte alls intrigen som komplicerad, snarare får man väl säga att det ganska självklart är många trådar, medspelare och marionetter i en sådan här typ av film. Inte något för den som vill ha lite lättsmält, avkopplande underhållning men absolut sevärd för den som tycker om samvetslöst politiskt drama och spel på hög nivå. En solklar 4 på en skala om 5:)
Någon annan som sett den?
Tack för omdömet! Den står högt upp på min lista över filmer att se..får se om man hinner ta sig iväg och se den på bio.
Den vill jag också se! Verkar bra.
Mvh // Johan
Nu har jag också sett den. Jag tyckte nog att det var lite svårt att hänga med i hur alla personer hängde ihop, speciellt i början.
Håller helt med om att tonen var lik Traffic. Sättet att filma och musiken kändes väldigt lik.
Man undrar hur mycket som filmen speglar verkligheten. Förmodligen bra mycket mer än man önskar. Speciellt sjukt blir det när man kan starta krig för att "demokratisera", samtidigt som ett demokratiskt starkt samhälle i mellanöstern är det som USA fruktar mest. (I alla fall om man ska tro budskapet i filmen)
Mvh // Johan