Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1452 ggr
johan
0

Hackerfilmer

Jag gillar hackerfilmer, men det är få som är riktigt bra. Men här är iaf några favoriter:

Operation Takedown
Baserad på verkliga händelser kring Kevin Mitnicks liv. Bortsett från en inflikad historia om ett supervirus som kan ta kontroll över allting på jorden så håller den sig till verkligheten rätt väl. Läs gärna boken The Fugitive Game av Jonathan Littman som handlar om samma händelse, men baserat på intervjuer med Kevin Mitnick.

Strange Days
Man har börjat spela in och sälja minnen inspelade direkt från hjärnan. Minneschipen säljs nästan som knark. En galen mördare har börjat spela in när han mördar människor för få extra stora kickar.

Sneakers
Riktigt skön hackerfilm med Robert Redford och River Phoenix.

Wargames
Klassiskern! Mathew Broderic råkar koppla upp sig mot försvarets superdatorn och startar nästan kärnvapenkrig mot Sovjet. Varning för riktigt stora disketter!

Conspiricy.com
Ett praktexempel på vad som händer när Hollywood försöker göra komplexa saker mainstream. Tim Robins spelar VD på världens största mjukvaruföretag. Mycket anspelningar på Microsoft… Bra upplägg, dåligt genomförande.
Milo: Doesn't Bill Gates have something like that?
Gary: Bill Who?

Vad har ni för favoriter i hackergenren?

Mvh // Johan

Saber
0

Hackers ;)

"A young boy is arrested by the Secret Service for writing a virus, and banned from using a computer until his 18th birthday" IMDB

poike
0

Nätet (The Net) med Sandra Bullock är helt ok.

Wargames och Sneakers är dock i en egen klass.

kayaker
0

Tron är ju åtminstone kult…

Annars så ligger väl Wargames bra till men alltför många filmer är ju överlastade med tramsiga effekter där man försöker göra datorerna fräckare än de är och det orkar jag normalt sett inte med.

johan
1

Jag kan bli så otroligt irriterad på att alla virus alltid ska göra att skärmbilden liksom smälter ihop och lägger sig som en hög pixlar i botten av skärmen.

Dessutom att jag svårt för att de alltid får det att låta som att hackars snor en fil och då försvinner originalet ungefär som om man snodde en bil.

Mvh // Johan

Staffan
0

Jag skulle nästa kunna tänka mig att klassa Office Space som en "Hackerfilm". Om man kan mycket om datorer och om IT-branschen så har man roligare åt filmen än om man inte känner till något…

// staffan

Oskar
0

Matrix. Fast det kanske inte riktigt räknas som hackerfilm? Annars så är favoriten War Games. Och Sneakers är en höjdare!

Oskar

Oskar
0

En annan film som har lite samma tema som War Games är Colossus: The Forbin Project. Den är från 70-talet och handlar om en ny superdator. Problemet är bara att superdatorn får eget "liv" och börjar "prata" med fienden. Rekommenderas till alla som gillar War Games och liknande.

Oskar

MissInAction
0

Kul tråd Glad
Har det kommit några fler sedan dess?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Cafesinner
0

Älskar wargames!