3D
Suck, såg reklam lite snabbt på affich idag med hitta Nemo och tänkte då: Wow en tvåa!
Ser sedan att det står 3D.
Varför lägga pengar, tid på sådant här..
Upplevelsen är inte mycket och många som har glasögon allså synfel får inte samma effekt.

Åh, vilket antiklimax
Först bli glad, för att upptäcka att det är samma film fast med annan teknik.
Jag är en av dem med synfel som gör att mitt 3D-seende är begränsat. Lite effekt får jag ju men det blir inget wow för mig.
Det verkar vara det de gör nu… tar tillbaka gamla filmer och visar dem igen i 3D. Kanske har det blivit för mycket och för upptrissat med allt nytt och häftigt i filmvärlden, så de måste gå tillbaka? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Tycker att det är kul med nya filmer i 3D.. (sen har vi ju 3D TV). Tycker helt klart att det ger en annan och rolig upplevelse. Visst är det trist att inte alla kan uppleva det, men med den inställningen skulle man inte ha film alls eftersom det finns så många med svåra synfel? :3
Jag kan inte svara för alla sorters glasögon användande men de jag känner med glasögon/linser sätter bara 3D glasögonen utanpå och tycker att det funkar bra.. (Jag vet att det inte funkar om man har väldigt olika bra syn på ögonen, men är det synfel som rättas till med vanliga glasögon borde det ju inte hindra?)
Fast gamla filmer som görs om till 3D får inte samma djup som om de gjorts i 3D från början, tycker jag. Kanske var det du menade?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det är nog inte för själva glasögonens skull som vi har svårt för 3D, utan för att vi har begränsat eller inget 3D-seende 

Astigmatism är vanligt, och det är i princip att ögat är ojämnt, liksom gropigt, och då bryts inte ljuset rätt. Och man har ingen samsyn, utan kan alternera mellan vilket öga man vill titta med… och det andra bara "hänger med" liksom. Så det hänger ofta ihop. Och har man ingen eller liten 3D-effekt så blir det bara väldigt mörkt av de där glasögonen och då är det inte så kul.
Men, det är en trevlig grej och det finns ju bättre och sämre 3D-tekniker. Det gör ju helt klart upplevelsen starkare 
Kluring om Ryssland
Har en tös med synfel, och hon bli så besviken att det inte ger den effekt alla andra ser. Jag ha pyttelite, använder ej glas, men jag få ont i huvudet och ögonen efter en halvtimme.
Tycker det förstör mer än ger.
Kommer väl lukt-effekt med snart, för allergi/känsliga bli begränsade på..
Jo jag förstår att det inte funkar för alla, har själv en kompis med knapp syn på ena ögat som inte kan se i 3D. Naturligtvis trist för henne men det är ju inte värre än att vi kollar i 2D när hon är med.
Men jag förstår faktiskt inte tankegången att det ''förstör mer än det ger''.. för mig ger det mycket. Får inte jag uppleva detta fenomen, för att det finns de som inte kan? Ska vi sluta med klätterställningar i lekparker för att det finns barn som föds med funktionshinder, sluta med film för att en del är svårt synskadade, radio för att det finns de med dålig hörsel, god mat för att några inte har något smaksinne osv? Det är så klart trist för de som inte kan, men det är ju inte så att det inte finns 2D längre..och kommer säkerligen finnas kvar tills det finns en 3D teknik som fungerar bättre för fler/alla med syn.
Vi har jäkligt många sinnen som ''tas för givet'' och ska vi ta bort och sluta utveckla allt som det finns grupper av människor vars sinnen inte fungerar tillräckligt för att ha glädje av det, så finns inget kvar. För det finns blinda, döva, stumma, utan smak och luktsinne, utan känsel, allergiker, astmatiker… vad finns det kvar för fritidsaktiviteter som ingen blir utelämnad av?
Jag förstår verkligen inte tankesättet att allt som vissa inte kan njuta av bara kommit till för att begränsa för just dem. Har hört nåt citat någon gång att det finns en del människor som ifall deras lilla minoritetsgrupp plötsligt kunde flyga, så skulle de klaga på att världen är anpassad för gående… Jag tycker inte att det är helt irrelevant i den här frågan heller. Hade det däremot handlat om att ta bort 2D och ersätta så att alla nya filmer bara kom i 3D så hade jag varit med på noterna. Men så är det ju faktiskt inte, även om vissa filmer nu när allt är nytt verkar skapas mest för att se hur mycket specialeffekter man kan trycka in..
Jag är inte arg och menar inte att vara otrevlig, men den här klagosångn förstår jag mig faktiskt inte på. Jag tål inte vete, så alla pizzor borde bannlysas eftersom det är så snabbt och gott och jag inte kan njuta av dem när mina kompisar är ute och äter? Alla kakor eftersom mina klasskamrater berättar vilken god kladdkaka de har gjort och bjuder, men jag inte kan smaka?
Vem har sagt att vi vill förbjuda eller ta bort 3D-filmer då? Jag har då inte sagt det
och jag ser inte att Kaktuz har sagt det heller. En av oss verkar inte gilla det bara och en av oss har begränsad upplevelse på grund av ett synfel. Det är allt.
Kluring om Ryssland
#6 Hela känslan jag får av inläggen får mig att känna det. Kommentarer som
"Varför lägga pengar, tid på sådant här..
Tycker det förstör mer än ger.
Kommer väl lukt-effekt med snart, för allergi/känsliga bli begränsade på.."
säger mig att personen tycker att 3D borde försvinna för att folk som inte kan se det tycker att det är trist när andra ser och pratar om det. Vilket jag kan förstå att det är i sig, men jag tycker inte att det är fel att det finns för det.
Självklart behöver man inte tycka om det, köpa det eller något alls. Och visst får man beklaga sig över att man blev besviken när en ny film bara var en gammal. Men det känns som en anklagelse mot alla och allt som ser 3D.
Nåväl, jag ska inte skriva mer om ämnet. Det är trist att inte alla har möjlighet att se 3D (de som bara inte vill är ju upp till dem, men de som vill och inte kan tänker jag på nu). Men jag gillar det iaf.
Sen behöver inte alla gamla filmer göras om, det håller jag med om. Det blir ändå inte bra, för det första.. och de är ju bra i den teknik de är ämnade för. 2D.
Ta inte illa upp av det jag skrivit. Jag har liksom ni bara sagt vad jag tycker.
Den åsikten jag uppfattat tycker jag är väldigt konstig, men jag skiljer på person och åsikt. Dessutom vet jag att jag kan missuppfatta. Så det jag skriver handlar inte om er som personer utan om det jag känner att ni tycker/säger i just denna fråga.
Ja naturligtvis har alla rätt att tycka, och tycka olika
Så är det ju bara. Jag tycker ändå det är knepigt då varje person tolkar allting på sitt sätt och lägger egna värderingar i saker och ting. Så du har ju naturligtvis tolkat det på ditt sätt. Och en annan tolkar på ett annat sätt.
Jag tar inte illa upp.
Kluring om Ryssland
Mina ord kan vara lite missuppfattade pga bokstavdiagnoser, så för att förklara lite bättre ta det lite mer tid för mig att skriva så alla förstår.
1. Pengar och tid, allså det kostar ju att göra om filmerna, dem gamla till det nya, samt att biljetterna är dyrare. För just tecknade så är effekten knappt i fem scener i 3D versionerna, även mina barn har sagt det att det var ju knappt något.
2. Det förstör för bl.a yngre samt ögonskador kan fås enligt ögonläkare om man tittar för mycket, oavsett synfel eller inte. Samt ger det ett "måste" hos folk att se, lockar liksom.
3. All ny teknik som kommer är i mina ögon onödiga saker. Till och med VHS var bättre än DVD, då spolade man sig fram och kom fort fram till filmen, nu får man klicka språk, subtitel, ljudval, bildval innan man kommer ens till menyn, och även där kan det komma upp val som bioversionen eller orginalet.

Visade min elvaåring som är filmfantast som jag att tex Hitta Nemo ska visas som 3D. Hon som har diagnos med och är lite yngre i sättet än andra idag, sa att det är inget att ha, jag får ont i huvudet.
Endast en ända scen minns hon var bäst i 3D och det var i Coraline, när nålen flyger fram. Andra vi sett har knappt varit något som sagt ens i hennes ögon, och nu sist när bekanta i klassen sett något i 3D, sa även dem att 30 kr (eller mer) i annan version var totalt bortkastat.
Sen som ovan sagt, alla har olika smaker på både ljud, bild och val av film 
Ok, jag förstår bättre :)
Jag håller med om att det är dumt att gör om gamla filmer, men tycker fortfarande om när nya kommer.
Nu har jag inte läst alla rapporter men kan tänka mig att aktiv 3D teknik är sämre för ögonen. Den passiva däremot är snällare, mer som vanligt djupseende. Färre människor får huvudvärk av den till exempel, men det är klart att man fortfarande lurar ögonen.
Mn man får ju helt enelt välja det som passar en själv bäst :)
Jag e oxå en av dom med synfel så jag upplever inte det alla andra upplever.. jag förstår inte vad som e så fantastiskt vilket e tråkigt.. tycker bara att glasögonen ovanpå glasögonen gör ont å e för mörka.. synd att inte kunna uppleva det liksom, så känner jag. det e heller inte lika kul att gå på bio längre då alla jag går me vill se 3D men ja får bättre känsla av filmen i 2D.
#12 Så dina vänner stller inte upp och ser det 2D för din skull? Då är det förståss trist, det kan ju vara svårt att hitta biosällskap utan att vara besvärad av 3Dn. Eller så är det bara jag som inte har bio-intresserade vänner kanske. :3
#13 Jag har extremt biointresserade vänner å då duger bara 3D tyvärr.. tror inte dom förstår att ja inte ser det dom ser.
#14 Lite dålig stil av dem kan jag tycka, men de har säkert andra bra egeskaper eftersom du ändå är vän med dem. :)
Kanske det går att hitta/skapa e 2D bio-klubb eller nåt? Så att ni blir en liten grupp som trivs med att se bio på 2D. Det borde finnas ler som inte ser 3D ju.
#15 haha ja dom e bra annars ;) som sagt tror bara inte dom förstår att ja inte ser som dom.
Ah de hade ju vart nice :) nu e ja dock för fattig för att gå på bio :P
All ny teknik är onödig? Menar du då all teknik?
Sen var väl betamax bättre än vhs vad jag har hört.
Problemet ligger väl mer i att när det gäller endel filmer som släpps så släpps de enbart som 3D och då är det ju fel, borde ju släppas som 2D också, sen en annan sak den där sk 3D:N de kör med på bio är skitkvalite, den kör bara samma bild fast överlappande på någe vis och det är INTE riktig 3D.
#18 Ja den tekniken innebär inte att saker visas i 3D, utan ger ett falskt intryck av att det är 3D. Därav problemet med att personer med vissa synproblem inte upplever 3D-effekten. Så att säga att det är 3D är fel…
Jag har nog inte sett en enda 3D film, som 3D. Jag ser dem oftast bara som vanliga filmer…
Se-upplevelsen är inte det viktiga för mig. Bra och trovärdiga skådisar, bra manus, snygga effekter och smink (sci-fi, horror o monster), djup och mening osv är mer viktigt för mig. Jag kan se mörka, gryniga och filmer av riktigt usel kvalitet, bara det är en bra story osv.
Såg ju 3D på 80-talet en annan..det var grejjor det!

http://www.youtube.com/watch?v=nizIeDEgoo0 Där ser ni glasögonen också..