Postiva filmer om pengar
Jag har ett tag funderat på om det finns några filmer där ute som på ett positivt sätt lyfter fram viljan att ha mycket pengar och att ha mycket pengar. Filmer som tex Brewsters Miljoner lyfter ju fram pengar men det är svårt och krävs jobb att få dem, tom för att ärva dem. Jag är mer ute efter filmer som lyfter fram enkelhet och glädje i att vilja ha och ha mycket pengar.
Vet inte om jag gör mig helt förstådd men kanske någon har något förslag.
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
De flesta filmer påvisar nog snarare motsatsen… Att pengar i slutändan ej är det viktiga.
haha, jadu.. inte vad jag spontant kan komma på.
Den amerikanska drömmen innebär ju att man blir belönad i slutändan bara man kämpar tillräckligt hårt. Eftersom USA har haft en hegemonisk ställning i västvärlden så länge så följer många filmer rimligtvis denna diskurs. Annars så går de motsatt väg, som Moa- påtalar, och säger att pengar och framgång inte är vad som spelar roll i livet.
Men det var en intressant fråga. Blir lite nyfiken på varför du söker det?
Legally Blonde kanske, haha. Hon är ju rik i alla fall och shoppar hela tiden. Och det visar att rika blondiner som gillar rosa också kan vara smarta;)
Can't buy me love är en favvis och handlar om en kille som betalar en skitdyr klänning åt en tjej han gillar istället för att köpa den stjärnkikare han sparat ihop för… för att hon ska låtsas dejta honom men så blir de kära på riktigt (så klart.)
Cruel Intentions är väl varken positiv lr negativ… men alla är rika och en är skitbra..
#1 Ja det är ju just därför jag frågar.
#2 Ja det är ju så som vi får lära oss, inte bara av media utan av samhället att det är. Pengar måste man kämpa sig till. Pengar är onda. Man måste trampa på andra för att få pengar. Bara elaka eller hårda människor vill ha mycket pengar. osv osv osv
Anledningen till att jag frågar är för att jag inte håller om det sättet att se på pengar och jag skulle vilja se en film som visar pengar på ett glatt, bra och positivt sätt. Som visar det för vad det är. Ett medel som man kan använda för att leva ett härligt liv där man kan uppfylla sina drömmar. Observera, inte som något som automatiskt gör en lycklig. Det finns ingen ondska i pengar i sig, och man kan vara lyckligare om har pengar att uppfylla sina drömmar.
Det finns filmer som man kolla på för att komma i en bra och positiv känsla inför tex förhållanden, eller sitt hem, eller sitt jobb osv. Men det verkar inte finnas någon som är fokuserad på en bra känsla om pengar.
#3 Tack för tipsen, men de är inte riktigt vad jag har i tanken. (Jag har sett dem allihop)
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
crinalina; du får väl slå till på Disneyfilmerna där vinsten är en prinsessa och halva kungariket? =P
Jo.. finns ju även otecknade… som inte är Disney+. Typ "Ever after"
haha, ja fast det är ju sagor, och det är inte sagofilmer jag är ute efter. Tack för tipsen dock! 
crinalina; the box, men den visar ju även på att beslut medför ansvar. (Otroligt dålig film som ej var hälften så reflekterande som jag trott och hoppats på.)
Moa tack! Ska kolla in den. Ansvar och beslut är också en viktig del av livet så det gör inget om det är med. Det är kanske bara bra tom. Dålig… hmmm. Jag ger den en chans iaf.
crinolina; det låter som en mycket bra film på pappret, tyvärr fallet den platt och missar till stor del reflekterandet, men du får kolla och se vad du tycker… =) Den är inte fullt ut i din kategori, men ja, kolla får du väl göra en bedömning, det var det närmaste jag kunde komma på i kategorin ej barnfilm…
Accepterar du TV-serier så har du White Collar, som till viss del glamoriserar pengar och rikedom (oavsett hur den införskaffas)…