The Hunger Games
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
The Hunger Games är det biopremiär på den 23 mars och jag längtar så otroligt mycket! är det någon mer här inne som är ett "Hunger Games Fan"?! som alltså läst böckerna! och ni som inte har läst böckerna vad tror ni om filmen? 
Jag älskar denna bokserie. Har till och med lagt till Katniss i mitt mellannamn. Längtar som tusan till premiären. 
#1 Haha ojdå! det var inte dåligt
det är ett fint namn! Ja det ska verkligen bli spännande, känner på mig att ett par tårar kommer fällas!
Jag har bara ett hinder för ett biobesök. Jag klarar inte av att vara så där social av mig speciellt på ställen som folk kan se mig. Men jag skall försöka hitta någon som kan följa med mig som stöd.
Älskar böckerna! 
Självklart längtar jag otroligt mycket till filmen kommer! Den 7:e får medlemmar i Bioklubben köpa biljetter så då gäller det att vara beredd. Vi kommer att vara ett gäng här i Uppsala som går tillsammans, är det tänkt. Klä upp oss och så 
Du råkar inte bo i eller i närheten av Uppsala då, #3? Visst har du bytt nick här inne på iFokus också? Eller blandar jag ihop dig med någon..
Jag hoppas verkligen och tror att filmen kommer vara bra, att den inte avviker alltför mycket från boken. För tyvärr skiljer det ofta mycket när bok blir film. Exempelvis så verkar det som att Madge inte är med alls i filmen!
istället är det Katniss som ger broschen till Prim i trailern - undrar hur hon får tillbaka den?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#4 Jo jag har bytt namn på mitt nick.
Det är jag Ensam_mamma hihi.
Det var det jag misstänkte 
Kluring om Ryssland
Böckerna är sååå bra! Men jag föreställde mig Peeta och President Snow helt annorlunda 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja det är ju sånt som är lite synd ibland när de gör film utav böcker, allt stämmer ju inte riktigt! men det är ju sånt man får ta 
Vad tycker ni om soundtracket då?
#7 Jo verkligen. Håller med om att jag föreställde Peeta och Snow annorlunda.
Jag har inte läst böckerna, men filmen verkar bra :)
Mm jag hade också tänkt mig Peeta och Snow annorlunda! Peeta hade i min värld fått ett mer nordiskt utseende, och han var längre. Snow hade jag föreställt mig som kortare, med mörkgrått kort hår, smala grönbruna ögon och inget skägg! Det är fortfarande dessa bilder jag har framför mig när jag tänker på detm, som tur är
Musiken - ja jag vet inte vad jag ska tycka. Vad jag har förstått så var det en kompositör som skulle ha medverkat, men som var tvungen att dra sig ur? Jag är besviken nu för att jag hade hoppats på riktig filmmusik, typ John Williams, Alexandre Desplat, Danny Elfmann eller liknande. Och sedan tar de någon modern artist som jag inte har en aning om varför hon är känd…
näh, jag är skeptisk. Har hört den där låten och jag kan tänka mig att den funkar till storyn, men jag är ändå besviken. Hoppas på att filmen ska få mig att tänka om, för jag ser verkligen fram emot filmen!
Kluring om Ryssland
Haha jag kanske är lite små efter eller så, men jag har nog ingen aning vilka de är som du räknade upp..
iallafall inte när jag läser namnen..
Jag tycker låten är väldigt fin, ska den påminna om när Katniss sjunger för Rue? låter nästan lite så när man hör refrängen! jag tror filmen kommer bli super bra! hoppas det iallafall 
Håller med om att Snow inte borde haft nå skägg och han skulle nog sett lite mer "skräckinjagande" ut för jag såg han verkligen som någon som liknade en orm.. haha
Jag tänkte mig att Snow var tjock… Så det kommer bli svårt att vänja sig, men Cinna, Katniss och gale är okej val :)
Menade du angående musiken?
Det är kanske inte alla som tänker på vilka som gör musiken i filmer.
John williams har gjort väldigt mycket filmmusik, exempelvis till Star Wars, Jurassic Park, Superman, Harry Potter och Hemligheternas kammare samt Fången från Azkaban, Hajen, Indiana Jones-filmerna, Närkontakt av tredje graden m.m.
Alexandra Desplat har gjort musiken till sista två Harry Potter-filmerna, Twilight: New Moon, The Golden Compass etc.
Danny Elfman har gjort musiken till Simpsons, Edward Scissorhands, flera Batman-filmer, The Nightmare Before Christmas, Black Beauty, Sleepy Hollow, Corpse Bride, Kalle och Chokladfabriken, Alice i Underlandet, 9, Big Fish m.fl. (han samarbetar ofta med Tim Burton)
Någon gång ska jag försöka teckna "min" Snow, och hoppas att han blir som jag ser honom i mitt inre.
Kluring om Ryssland
Japp, jag menade musiken! jaha men då är jag med på vilka det är, håller nog med dig när jag får se vilka filmer de gjort musik till!
fast jag tycker ändå låten med Taylor Swift är väldigt fin. Men de hade nog kunna gjort mer passande musik eller vad man ska säga!
Jag hade inte tänkt mig Cinna så "hård" eller vad man ska säga.. men det blir nog super ändå!
Jag har fått för mig att Snow är en kort tjock gubbe som är helvit.
Peeta som en mullig kille och inte alls så attraktiv och Gale som en riktig snygging. 
Haha, helvit? Som en snögubbe? Eller menar du blek hud och med vitt hår?
Jag hade nog tänkt mig Gale som snyggare än i filmen, men smaken är ju som baken så det handlar bara om ytlighet - men han har åtminstone rätt hårfärg xD
Jag kan försöka teckna flera av figurerna som jag hade tänkt mig! Blir en kul utmaning 
Kluring om Ryssland
Jo helvitt. Kläder, hy och hår. Och den där vita och röda rosorna. :)
Kluring om Ryssland
Om någon är vaken i natt och vill se USA-premiären med röda mattan, så kan man tydligen göra det här
http://movies.yahoo.com/movie/the-hunger-games/
"Tune in tonight, March 12, 2012 from 5:30pm-7:30pm PST/8:30pm-10:30pm EST for THE HUNGER GAMES movie live premiere red carpet event! And follow along at #HungerGamesLive!"
Kl 02.30 svensk tid verkar det vara. Fins time zone converters att använda på nätet, ifall ni vill dubbelkolla 
Kluring om Ryssland
#20 Tack för tipset! men jag är nog tyvärr inte vaken.. haha 
Nää inte jag heller 
Kluring om Ryssland
Aha, det är böcker… Fattade inte varför folk snackar så mkt om denna film, men nu e jag med.
En trilogi, Grodan. Låna på bibblan om du inte vågar köpa <3 
Kluring om Ryssland
Som jämförelse bör man ha sett Battle Royale från år 2000.
Boken Battle Royale kom ut 1999.
Några av mina kompisar såg den i fredags och de var inte imponerade av THG efter att tidigare sett Battle Royale.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#24 Ja, det är ett bra tips. Jag har ju sett snuttar av THG och är inte så jätteimpad, men vet ju hur bra böcker kan vara.
Ja de jämförs ofta. Men man får tänka på att det trots allt skiljer väldigt mycket mellan filmerna. Möjligen samma tema, barn som dödar barn, men annars är det mest olikheter och då blir det bara fånigt att jämföra dem. Se dem som komplement eller bara två olika filmer att titta på
Finns mycket djupgående och ytliga analyser om det här, ganska fascinerande egentligen
men inte en chans att jag dissar en trilogi bara för att den har samma tema som en bok som redan finns. Hur ofta förekommer inte det?
Kluring om Ryssland
Jag har nu sett filmen. Blev förvånad över att jag tyckte den var bra. Jag älskar ju sci-fi, så det var nog det som gjorde det. Det futuristiska. Och att jag fick tänka. Jag var jättedeppig och ville egentligen se en film för att fly undan livet typ, och det fick jag då inte göra med denna film. Ha ha, vilket INTE är ett dåligt betyg!!!
Jag har varken läst böckerna eller sett Battle Royale. Jag är ganska anti att se filmer som inte är på Engelska eller Amerikanska, så jag kommer INTE att se Battle Royale heller. Jag har alltså inget att jämföra med. Vilket är bra. Jag kände heller inte till historien alls. Vilket också är en bra sak när man ska se en film och bli positivt överraskad eller berikad av den. För det blev jag.
När jag hade sett den ville jag nästan på en gång se den en gång till. Men jag väntar några dagar. Risken finns då att mitt betyg och min syn på filmen blir annorlunda, men jag tror inte det.
Jag tyckte skådisarna var trovärdiga. Inte för många bekanta ansikten, vilket alltid är trevligt. Det gör i a f mig nyfiken. Dock tyckte jag att filmen var för mörk när det var final och jag såg inte bestarna som jagade dem, vilket gjorde mig väldigt ledsen.
Visst skulle det gå att göra filmen snyggare. Att förklara bättre. Att filma våldsscener mindre fladdriga och skakiga samt mer blodiga, och inte ha finalen i tävlingen i mörker så att man inte kan njuta av de söta monstrena som jagade dem. Pga att det alltså skulle gått att göra filmen bättre kan filmen inte få mer än en stark 3:a. Kanske 3,5 
Och vad betyder min betygsättning för denna sajt? Ja, enligt de flesta ingenting. De flesta läser inte mina inlägg och tycker att mina åsikter suger. MEN jag har annorlunda smak. Jag ser andra saker. Och därför kan det vara intressant. Endast av den anledningen. KraM
Jag läser dina inlägg, iaf i de trådar jag i övrigt läser 
De där bestarna som jagade.. muttar, mutanter alltså… större än hundar och vildare, med människoliknande drag. De såg knappt ut som hundar i filmen
Kul att du gillade filmen! Du blir inte nyfiken på böckerna då? De går ju att läsa på originalspråk, engelska 
Kluring om Ryssland
#28 Jag läser också dina inlägg! 
Jag tyckte också filmen var bra, men som vanligt är ju böckerna bättre! och man ska ju kanske helst inte läst böckerna innan man sett filmen för då blir man nästan alltid besviken på vissa saker 
#29 + #30 Tack! 

Jo, jag vill verkligen läsa böckerna. När jag är på det humöret. Just nu är jag verkligen på filmtittarhumör. LÄngtar efter del 2 och 3 av The Hunger Games! 
Haha ja, jag med! Tvåan kommer 22 november nästa år och trean lär komma någon gång under 2014.
Kluring om Ryssland
#32 Hjälp. Då blir det nog böcker för att stilla törsten. Så länge kan jag inte vänta.
Jag tyckte filmen var jättebra!
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
Jaha. Så fick jag då tag i ljudböckerna på Svenska.
8 minuter stod jag ut, sen fick kärringen hålla käft. Gah, så irriterande. Nä tacka vet jag min egen röst, min egen tysta läsning, bläddrande i blad.
Min första introduktion till Ljudboken var alltså inte positiv. Och jag vet inte om jag tycker att boken verkar läsvärd nu heller. Det lät helt patetiskt det hon läste upp. Som om en tolvåring skrivit det.
Hahah, ajdå, det låter inget vidare. Då vet jag att jag ska undvika ljudböckerna på svenska. Faktum är att jag bara äger en enda ljudbok. Som Alan Rickman läser <3
Men himla trist om den upplevelsen ska avskräcka dig från att läsa böckerna
De är verkligen värda en chans, tycker jag. Jag fick en "ånej-känsla" när jag började läsa första boken, just för att en är skriven i jag-form! Det är inte min favorit precis. Men jag drogs in i handlingen och väldigt snart var detta inte något problem för mig 
Kluring om Ryssland
#36 Mja, min smak är inte som andras, så låt dig inte luras. 
Jag har höga krav på bra språk i böcker och att jag ska fångas, att det ska vara intelligent. Men jag upplevde det alltså inte så. Dock är det svårt att veta eftersom det mest störande var tanten som läste. Jag läser gärna böckerna på papper. Svenska eller Engelska spelar ingen roll.
Wey! imorse landade filmen i brevlådan så nu har jag nyligen sett den igen
längtar tills nästa film!!!
Ohh!!! Coolt
Du hade förbeställt den eller? Annars släpps den ju på lördag.
Jag längtar också till nästa!
Kluring om Ryssland
#39 Japp, jag bokade den från cdon nästan direkt efter jag hade sett den på bio 
Jag har nu sett The Hunger Games säkert 3-4 gånger.
Hunger Games är bra för att huvudrollsinnehavaren inte känns 100%. Hon ser inte überbra ut, hon har fula kläder, hon misslyckas osv och det känns rätt ok, men jag irriterar mig lite på det också. Kanske för att jag nu sett filmen ett par gånger och börjar läsa in saker som inte märks första gången man ser den. Men en film som irriterar gör mer än en film som man bara ser o sen glömmer bort…
Jag tyckte inte hennes kläder var fula 
Men jag förstår din poäng!!
Är lite nyfiken på vad det är för detaljer som du sett? Själv har jag bara sett filmen två gånge rän så länge, men tänkte se den snart igen, den släpps ju nu 
Annars har vi en Hungerspels-tråd med spoiler-varning inne på Harry Potter, ifall du vill prata mer om det!
Kluring om Ryssland
#42 Klänningen vid uttagningen… urk… mm
Tycker hon tramsar runt i skogen lite väl mycket. Hon skulle ju vara van att vara i skogen och jag får ingen känsla av att hon är det. Känns som att hon vinner bara för att andra vill vara snälla och för att hon anmälde sig frivilligt… 
Jaha haha
Ja den var väl sådär, jag fick sjuksköterske-vibbar iofs, vilket var lite udda i sammanhanget.
Ja men precis den där känslan hade jag också! Att hon fick på tok för mycket hjälp från andra tävlande, och hade massor med tur, och som om slumpen avgjorde mer. Hon framställdes mesig, tyckte jag, i jämförelse med boken. Så den biten tyckte jag riktigt illa om 
Kluring om Ryssland
#44 Precis. Mesig och tafatt…
Meeeeeeeen… vi är kanske lite bortskämda med hjälte-filmer där de är supersnygga och superduktiga… lol
Ja det kan vi säkert vara! Men ändå, i boken är hon mer eller mindre superhjältig! Hon reder sig själv och hon framstår som ganska så kalkylerande och rationell, och smart. Inte som någon som förlitar sig på tur och hjälp…. morr! 
Kluring om Ryssland
#46 aha… vad b… fundering är det en UK-film eller US-film?
Om det är en UK kan man förvänta sig att US gör en bättre version snart… lol
Det är väl US så vitt jag vet
Nu har de iaf en ny regissör för nästa film, han som gjort bl a Water for elephants, Francis Lawrence.
Josh (Peeta) säger att manuskriptet till film två är väldigt troget boken. Man kan ju hoppas!! 
http://mockingjay.net/2012/08/16/josh-hutcherson-talks-preparing-catching-fire/
Kluring om Ryssland
#48 Okidoki. Jag hoppas på tvåan.
Längtar lite…
Jag med! Förväntningarna hinner växa rätt mycket till nästa vinter! 
Kluring om Ryssland
Jag ska inte ha några förväntningar. Då slipper de bli förstörda… 

Jag blev faktiskt inte vidare förtjust i filmen.
#52 För att…?

#53 när man ser en film måste där vara något i den som fångar ens intresse, nåt som gör att man "lever sig " in i filmen. Här tyckte jag det var en så ytlig berättelse att man inte riktigt kom in i filmen.
Men sen är ju allting fråga om tycke och smak. Alla tycker ju inte lika, tack och lov :)