Luc Besson
Vad har egentligen hänt med Luc Besson. En gång i tiden var han verkligen en av mina absoluta favoriter. Hans tidigare filmer som Subway, Nikita, Leon, Stora blå och Femte elementet är alla fantastiska filmer.
Men vad hände sen? Jean d'Arc var ju ingen höjdare direkt. Men sen gick det verkligen utför. Taxi var väl en ganska cool film, men knappast bra. Sedan har det bara gått utför lika mycket som bilarna gick snabbt i Taxi och alla andra bilfilmer han snöat in på.
Tranporter är ju knappast bra. Och i dag såg jag det sämsta hittills: No Limit - The Story of Michel Vaillant.
Nu ska jag inte gå på tricket att det står Luc Besson på omslaget längre. Luc Besson har blivit en sopa. *snyft*
Mvh // Johan

Håller nog inte med dig om att Taxi 1 och Transporter vara dåliga. Gillade de filmerna även om de inte håller samma klass som tex Leon. Jean dÁrc gillade jag däremot inte. Och uppföljarna till Taxi var inte direkt heller några höjdare. Och No Limit verkar det ju som om man kan skippa att se…
mvh
Oskar
Jag gillar Taxi-filmerna, klart sköna. Men att det står Luc Besson stort på affisherna är lite halvful marknadsföring. Om jag minns rätt så har han bara skrivit manus, dvs inte den roll han brukar ha i sina filmer.

Taxi 1 och 2 var bra men inte 3an.

Åh ja, alla de där tidiga filmerna är ju suveräna, och med underbara soundtrack!!
Dock har jag nog inte ens funderat över honom på senare år, det har funnits så mkt annat att se på i filmväg…:) Han kanske helt enkelt var på sin absoluta höjdpunkt på 80-90-talet sisådär, inte en kille för 2000-talet…:)

Jag har sett Transporter 1 och 2, och tycker att dom är hyfsade :)
Är ingen större filmkännare, men jag skulle nog kunna se dom igen :P
Jag tycker alla hans senaste filmer är ganska lättsmält action, en sån film man kan se om man inte har något vettigare för sig, lite seg, kanske bakis… Ja, ni fattar =)
Samtliga filmer som Luc själv regisserat är bra. men på de nyare blajigare står han endast som producent-roll och finansiär till. ibland har han kommit med idé o grundplot och bara kastat över till andra att slutföra. så gnäll inte på honom!
SUBWAY är väl den enda film som jag återser minst en gång om året. mycket nostalgi över musiken, frisyrerna och Jean Renos tysta trummis t.ex.
Atlantis är rätt bra också, ingen spelfilm men ändock av Luc Besson och musik av Eric Serra.
Soundtracket till Femte Elementet är också en höjdare, självklart: Eric Serra!

Nu finns det en Taxi 4… Den e riktigt kass! Taxi-filmerna har omvänt betyg mot version…dvs den första tyckte jag var en fyra…den här sista filmen var en etta…värdelös.
jag hade Besson/Serra-maraton med flickvännen i helgen: Stora Blå, Subway, Leon… !
plus en annan fransk höjdare: De Förlorade Barnens Stad (http://www.imdb.com/title/tt0112682)