Böcker som blivit film
Många filmer som görs är inspirerade efter böcker från början.
Det finns dem som tycker böckerna är bättre, medans andra tycker tvätemot.
Har du några tips på där filmen ÄR bättre än boken ?
Finns det böcker som du önskar dem gjorde en film av ?
Cry to heaven av Anne Rice borde bli film!
Godnatt Mr Tom, läst boken minst två ggr per år.. Borde bli film.
Vissa av Stephen King´s böcker som blivit film är bra medans andra borde stannat som bokutgåva.
#2 Godnatt Mr Tom är en helt fantastisk bok som jag tror hade blivit utmärkt som film!
Jag kom på två till som borde filmatiseras;
Carl Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia" och Carina Burmans "Min Salig bror Jean Hendrich".
#4 Visst är den! Man bara se den undernärda pojken och den stora farbrorn framför sig..
Goda val!
Jag tycker LotR (lord of the ring) är fantastiska filmer, men böckerna orkade jag inte riktigt med. De tar aldrig slut….
Jag hade gärna sett en filmatisering av Jonas Gardells "en komikers uppväxt" och "ett ufo gör entré". Tror att det blivit bra ungdomsfilmer.
Och Terry Pratchetts discworld (fantasyböcker), en lååång serie böcker visserligen…
Margit Sandemos "Sagan om Isfoket" Det var på gång men dom avbröt det utan någon anledning..Tycker att nu när tekniken gått så mycket framåt borde dom fixa det!:) Sen "Häxmästaren" skulle också vara skoj:)
Haha sen är jag en Marshall Grover fan..så jag hejjar på att också Bill&Ben ska bli iaf tv serie:)

Ps. I love you tycker jag var bättre som film :)

Gudfadern trilogin är nog en av de få filmer där det är snudd på att filmerna är bättre.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag önskar att Den mörka materian blev film. Första boken har filmatiserats, Guldkompassen, men den floppade, vilket jag förstår för de massakrerade den verkligen
Men Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren skulle vara underbart att få se på film! <3
Annars tycker jag nog att Liftarens guide till galaxen blev bättre som film, en väldigt tacksam bok att göra film av 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Precis som det nämns ovan så är alla Sagen om Ringen-filmerna milsvida bättre än de otroligt snarkframkallande böckerna (som visserligen var ganska underhållande när man var 14)
Får jag välja en bok som jag vill ha filmatiserad väljer jag nog The lust lizard of melancholy cove av Christopher Moore. För att det är en bok om ett sjöodjur som jagar deprimerade människor med hjälp av feromoner i en stad där alla psykfall bara får placebomedicin varpå stor humor följer.
Hur fräckt hade inte det varit?
Jag håller också med om att sagan om ringen-trilogin är bättre som film. Har försökt läsa böckerna men tyckte dom var lite svårlästa.
Jag älskar Maggie Stiefvaters The wolf of Mercy Falls- serien. Tror den skulle bli bra som film :)
Sen tror jag också att Maya-Testamentet av Steve Alten skulle bli en cool film :)
###
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Goodnight Mr Tom finns faktiskt som tvserie, och den har faktiskt fått högt.
http://www.imdb.com/title/tt0175680/
Hade velat se Foundling serien som film, gärna regisserad av typ någon häftigt snubbe som kan sin fantasy som Peter Jackson.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#12 jag håller verkligen med dig! Den filmen är verkligen värdelös om man jämför med boken.
Ett annat fall av detta är ju Eragonfilmen. Sämsta skit någonsin.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#15 Tvserie ja, har sett glimar ur den men vill se de i film mer. 

Jag vill oxå att Sandemos "sagan om isfolket" ska komma som serie.
dom hade kunnat gjort den så himla bra.
sedan tycker jag att de två filmerna om discworld som kommit är bra, men jag kommer bara ihåg namnet på "color of money"
De filmer med King som är gjorda som lång körare brukar vara bra.
Jag vill att dom gör om "det fördömdas drottning" av A rice, då jag tror att om dom får med hela berättelsen om tvillingarna, då skulle det bli en sååå bra film.
Jag älskar ju film, men jag läser ju oxå gärna så det är lite blandade känslor från mig..
mahre
Finns det någon film som är efter en bok som INTE är bra ?
Allså, vissa bli bra efter bok/serier, men andra borde stannat som text.
#20 Running Man
Eller ja…Den är väl bra på ett "unikt" sätt
#21 Du verka lite inne på detta med böcker 
En annan ser filmen först, sen kanske ögla boken. Oftast.
#22 Ja, läsning är klart underskattat. :)
#23 Oja! Dock läses det annat än filmrelaterade böcker här. 

grottbjörnens folk, den är inte bra och en gammal sci fi som till och med gjorts i ny tappning nämligen "solaris" boken är jätte bra men filmen är kass, och A.C.Clarks 2001.
detta är iof gamla filmer men dom är kass
tack robobengt nu blev jag glad. Jag tycker att dom kan göra film på alla dom böckerna, så länge som dom gör dom lika bra som dessa två första.
Jag läser varje dag jag älskar en bra bok. och gärna samma bok flera ggr om den är bra. Jag läser alltid ut bok även om den suger.
mahre
#25 Personligen gillar jag Grottbjörnens folk och hade gärna velat se resterande fem böcker i serien bli till film nu när Författaren äntligen har skrivit färdigt alla.
Allt för min syster skulle stannat som bok, filmversionen är skitkass och går förlångt från boken.
Hade velat se även Anne Fortiers bok Julia bli till film liksom Kelly Armstrongs alla böcker om varulven Elena 
En av de filmer som väldigt bra återspeglar boken tycker jag är The Trial
Boken är Processen av Franz Kafka - en klassiker, svår och härlig.
Kafka är en av mina favoritförfattare och när jag läste Processen så skapade jag mig en film i mitt inre. Döm om min förvåning när jag en dag går förbi en tv som står på och där spelas min film upp. Så som jag fantiserade det i mitt inre, så har filmen skapats. Det var en fantastisk upplevelse och det vore skoj å höra om flera känner likadant. Flera som läst Processen och sedan ser filmen.
I o f kan det bli annorlunda om man gör det medvetet, då kanske man blir kritisk. Jag råkade ju bara gå förbi en tv som sagt…
Bild på bokomslaget, snodd från Wikipedia
Jag tycker boken moonlight shadow borde bli en film och edward tulanes magiska resa!
Hunger games blev jag besviken på älskade boken men filmen .. njaa min syster hade inte läst boken så hon fattade inte vad som hände i början..
En film som blev sämre än boken ; Eragon. Det var hemskt och dom ändrade massor, struntade i detaljer osv. Ska man göra film av en bok kan man väl åtminstone läsa boken ordentligt ;P Nån som är bättre än böckerna har jag inte hittat än. Inte när det gäller film, däremot serier.
#29 Eller hur? Jag förhandsbokade Sacré Bleu men sen fick jag ingen möjlighet att åka till Malmö och hämta den. Så nu sitter jag här utan någon Moore att läsa. :(
#31 Illa! Men den finns på adlibris och beställa hem, tar 2-5 dagar 
Jag läste faktiskt klart den för 2 dar sen. Riktigt bra! Någon Moore favoritbok?
Jag gillar alla hans böcker. Men om jag måste välja favoriter så är det antingen ovan nämnda Lust Lizard, eller kanske The Stupides Angel. Eller Fluke. Eller Lamb.
Svårt att välja!