Astrid Lindgren-filmerna!
Aw, man kan inte få nog av dem.. Fortfarande lika roliga att se, tycker jag, även om jag blir 15 i år..
Vilken av Astrid Lindgrens filmer är dina favoriter? När jag var mindre var jag galen i Pippi Långstrump, men "nu" är det väl Karlsson eller Madicken.. Tittar inte på dem så ofta, men de är ju fina att se när man väl ser dem.. ;)
Barna i Bullerbyn (Alla vi barn i Bullerbyn) är roligt att se på, eftersom att min morfar har berättat så mycket om att han levde ungefär som dem. :}
när han var ung dvs. *
Nu, som vuxen, tycker jag bäst om Saltkråkan-filmerna. Som barn tyckte jag om Emil och Madicken. Min favvo-skådis i A.L-filmerna är Allan Edwall.
#2: Åh, han är ju bra (:
Gillar Alva i Madickenfilmerna.
#3 Karln var ett geni
Alva, är det hon som sotaren var förtjust i?
#4: Ja, eller hon var ju förtjust i sotaren c:
Jag tycker att Karlsson på taket är rätt charmig. Eller, jag avskyr egentligen Karlsson och har gjort sedan jag var barn, MEN det är en hel del roliga citat i den.
Och Bröderna Lejonhjärta anser jag vara en fantastisk film.
Har svårt för svenska filmer överhuvudtaget. Men ska jag välja av Astrids filmer så blir det nog Pippi. Men också Emil. Har försökt se Mio min mio men kommer aldrig vidare riktigt i den. Vet inte varför. Ronja är speciell med.

Saltkråkan är fantastisk. Förmodligen är den så bra för den skrevs som TV-serie och boken kom efteråt. Därför behövde man inte ändra/klippa bort/korta ner nånting.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jaa Ronja rövardotter, den glömde jag.
"Jag haaaar inget barn. Jag haaaaar inget baaarn". Grymt bra ju!
Älskar Pippi, Saltkråkan och Ronja Rövardotter!
Och om jag måste välja så blir det nog ändå… Ronja Rövardotter. Såg ofta på dessa när jag var liten eftersom vi hade dem inspelade på VHS. Och jag tittar fortfarande på dem ibland, är född 1980. Jag identiferade mig väldigt starkt med Ronja och minns att jag vid något tillfälle vaknade på natten och hade drömt att hon var vilse i skogen, och jag grät och var så ledsen.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Emil har alltid varit en storfavorit liksom Ronja Rövardotter. Älskar det mesta gjort av Astrid Lindgren, den enda jag inte tål är Karlsson på taket
Detta är helt underbart,många filmade på 50-60-70 och 80 talen men fortfarande helt underbara….Tror inte dagens Transformersfilmer och annat krafs har den klassen och kvaliten om 50 år !! Tex snart 50 år sedan Saltkråkan spelades in !!!! Och alla barn älskar/har älskat dessa filmer..Fastän jag är 55- så kan jag fortfarande titta på saltkråkan och pippi….
Astrid lindgren var verkligen grym! Älskade många av hennes när jag var liten och gör det fortfarande! Mina favoriter är och har alltid varit karlsson p taket, ronja rövardotter och pippi. Även bröderna lejonhjärta trots att de alltid varit lite läskiga xD Ska bli kul att se vad Tomas alfredson tänker hitta på :P Astrid Lindgren FOREVER! <3
Jag har alltid tyckt bäst om Saltkråkan. Är en av dom berättelser som stämmer bäst in på verkligheten eftersom det inte är en saga. Sedan är ju Björn Isfälts musik till bröderna Lejonhjärta det vackraste i musikväg inom svensk film. Där kan man prata om geni