Film iFokus

Film

Etikettscience-fiction
Läst 2003 ggr
MissInAction
0

Prometheus (SPOILER)

För säkerhets skull. Ifall någon mer känner ett litet behov av att diskutera denna film. Vill du inte veta något om filmen, så sluta läs nu!! Flört

Mina förväntningar på den här filmen var skyhöga. Jag gillade de två trailers jag sett och jag älskar Alien-filmerna (5:an har jag dock inte sett) och var extremt peppad på att se filmen i kväll!

Det fanns en hel del spekulationer om huruvida filmen var kopplad till Alien-filmerna eller ej, och att Prometheus var en prequel till dem. Tja… vad ska man säga? Det förklarades ju en hel del Flört

Jag kände på mig att jag skulle må psykiskt dåligt av filmen. Och såhär timmarna efter så kommer den känslan smygande. Obehag, liksom. Det är bara så bizarra och osmakliga och overkliga saker i filmen. Tänker då på "den siste överlevande" och hans skepp.. hela den historien fascinerade mig. För ett ögonblick hoppades jag att han skulle vara en good guy, men när det stod klart att han inte var det så blev han väldigt otäck. Fortfarande ståtlig och mäktig och inte särskilt skräckinjagande, men otäck - han skrämmer mig mer än de andra varelserna.

Giger är ju en fantastisk konstnär, måste jag säga. Har haft hans tavlor (affischer) i mitt sovrum, hehe, kanske därför som jag gillar varelserna i Alien-filmerna Glad
Och kontrollrummet i skeppet. Och fåtöljen. Wow…

Så.. slutet då? Det härliga alien-skriket och sedan lugn pianomusik fick mig att skratta gott Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Highonbluetomorrows]
0

Levde den upp till förväntningarna då? :)

MissInAction
0

Absolut Skrattande
Vill se den igen. Men sambon vill inte se den igen på bio, så kanske att jag väntar också till den kommer på Blu-ray Glad

Det är dock en sak som jag klurar på. Vad var det som hände i början av filmen? Vem var mannen vid vattenfallet och vad gjorde han, och varför?

Kluring om Ryssland

Fimbrethil
0

#2 Han skapade väl livet på jorden ur sitt eget DNA? :D

MissInAction
0

Han blev lämnad där (eller anmälde sig frivilligt) av sitt folk, och tog sedan livet av sig samtidigt som han skapade en ny art?

Men med samma DNA och ändå är de så olika? De "utomjordiska" var ju så fruktansvärt starka t.ex. Det snurrar ordentligt i mitt huvud Skrattande

Kluring om Ryssland

robobengt
0

Så med dessa förklaringar så blir filmen alltså ännu mer obegriplig. Full med hål var den. Och sicket jäkla tjat om den där jäkla religionen. Fast snygg var den. Men inte bättre än medel.

Fimbrethil
0

#4 Om just han var frivillig eller blev tvingad fick man inte veta.

Sen skapades väl inte en fullfjädrad människa där och då utan snarare någon form av bakteriellt liv i vattnet precis enligt dagens vetenskapliga teorier. Och sedan har så småningom människorna utvecklats åt sitt eget håll efter de förutsättningar som fanns på jorden, inte nödvändigtvis likadant som utomjordingarna. Dessutom ligger ju de sistnämnda många årmiljarder före oss i evolutionen så de kanske inte är så konstigt att de är starkare och intelligentare.

robobengt
0

#6 Så om det nu skapade allt liv efter honom, varför har han då exakt samma DNA som människor?

Fimbrethil
0

#7 Det står att han "seeds Earth with the building blocks of life" och att de "discover that its DNA is almost identical to that of the human species".

Så det var väl klantigt av dem att få det att låta som att det var exakt lika. Men två så olika varelser kan ju inte rimligtvis ha exakt samma DNA. Människan härrörde från dem, därav likheten, men hade genom evolution utvecklats lite annorlunda (och inte lika långt).

MissInAction
0

Nej det är klart att det hann gå ett antal miljoner år innan människan kom. Men ändå - att de kom fram till att våra DNA matchar.

Varför tror ni att de ville utrota människorna då? Eller egentligen förgöra hela vår planet. De måste ha upplevt människorna som ett hot, men vi verkar ändå underlägsna dem.

Och varför hade de dött där i skeppet? Förvånad

Kluring om Ryssland

robobengt
0

För att inte tala om hologrammen. Vad var de? Varför var skeppskaptenen så fruktansvärt ointresserad av att hjälpa de som hade gått vilse? Han hade ju en karta över hela stället! Varför infekterade roboten Noomis man? Varför blev ingen på skeppet förvånade när mannen som skulle vara död helt plötsligt dök upp?

MissInAction
0

De där hologrammen var väl uppspelningar från övervakningskameror i skeppet? Det var David som lyckades komma åt knapparna, både där vid dörren (we don't know what's in there - oops) och inne i kontrollrummet. 

Ja det där med kapten undrar jag också över. Han verkade vara så himla lugn hela tiden.

Jag har för mig att David hade fått i uppgift av Vickers att experimentera lite. Så jag tror att de valde ut honom för att de visste att han och Elizabeth hade ett förhållande och chansen fanns att de skulle ha sex. Och därmed överföra nytt liv genom henne. Det känns mest logiskt, tycker jag. Men det är verkligen en tänka-film så det förvånar mig inte om sanningen ligger låååångt ifrån detta Tungan ute

Vet inte om det är någon lucka i manus eller nåt, men när denne "döde" mannen dök upp i inspelningen och presenterade forskarna, så visste han ju precis var de befann sig, tittade på dem och liksom pekade mot dem. Vet man det om man inte ser personerna ifråga?

Kluring om Ryssland

Surtsey
0

Sen så fanns de ju flertalet kupoler på planeten med gissningsvis skepp under sig. Ingen som kom på tanken att utforska dem med? Kan ju finnas flera överlevande där..

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

robobengt
0

Om du med "tänka-film" menar att man måste tänka själv hur alla luckorna i historien egentligen går ihop så håller jag med!

Sunkiga "övervakningskameror" om man måste följa efter inspelningen för att se på dem.

MissInAction
0

Haha ja, exakt.

Men det jobbiga är väl att vad är det för puckon som åker till en främmande planet, ser installationer som uppenbart är byggda av varelser och inte skapade av naturen - och vandrar in för att säga hej?? Skrikandes
Och de där som träffade på den där "ormen", som de tyckte var så söt - dubbelpuckon Tyst Sånt stör jag mig enormt på. Ungefär i klass med hur dumt tonåringar beter sig i skräckfilmer - en går in i ett hus och blir dödad, då går nästa in och blir dödad, och så nästa…. haha

Kluring om Ryssland

Mrjag
0

Blir väl att spana in denna rulle antar jag. Förbaskat stort att Noomi fick denna roll :)

MissInAction
0

Ja nu har hon mycket utländska filmer på gång. Har väl glömt bort lilla Sverige vid årets slut Glad

Kluring om Ryssland