Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1639 ggr
Oskar
0

300

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som sett filmen 300? Som jag förstått det så är den baserad på en tecknad serie. Siffran 300 syftar på de 300 elitsoldater som kämpade på Spartas sida i kriget mot Perserna år 480 fkr. För mig är detta en kalkonfilm men har förstått att många älskar den. En hel del scener är läckert filmade/animerade men i stort sett består hela filmen av ett enda långt blodigt slag där de 300 krigarna slåss mot olika typer av konstiga människor/monster. Och filmen utspelar sig konstant i mörka domedagsmiljöer. Jag tröttnade efter 10 min…eller är det något i filmen jag missat kanske? :)

http://www.imdb.com/title/tt0416449/

Oskar

Enomia
0

Gillade man den inte efter 10 minuter så gillar man den inte helt enkelt. Den var väldigt visuell och vackert gjord, men det är ju en långa machoorgie i avkapade kroppsdelar och stereotypiska karaktärer. Jag älskade den, men inte min tjej(konstigt nog med 300 barbröstade välbyggda killlar)

Oskar
0

#1 Ja jag gissar att det är en hata eller älska film. Jag hatade den. :) Och så har jag lite svårt för filmer som är ett mellanting mellan animerat och inte.

Oskar

WiktZac
0

Med tanke på att man i reklamen trycker på att det är "skaparna bakom Sin City" så undrar jag om ni som sett båda filmerna har samma uppfattning om båda?

//Zac, som för övrigt somnade av Sin City… zzzzzzzzzzzz

rumpino
0

jag digga den  =)

gillar 'snyggt' våld på film, denna var definitivt en sån film.

Oskar
0

Ok, fast den har fortfarande bara en stjärna i betyg här på iFokus. :)

charlie
0

Tycker inte att det var så mycket våld som det hela tiden skrivs, jämnför med gladiator och troja och då tycker jag att det är mycket mer våld i de filmerna. Dock så är det en mer macho karaktär i filmen, för att beskriva Sparta som i verkligheten var ett krigarsamhälle där krigarna var fria män.

Det är ju inte mycket djup i den, men den är del baserad på ett slag för 2500 år sedan och dels en serie.. vad väntar man sig?

---

[tiiia]
0

Jag tyckte att filmen var riktigt bra. Tufft filmat bla.

Oskar
0

#3 Jo denna och Sin City är lite i samma anda. Gillar man den ena gillar man nog den andra.

WiktZac
0

Riktigt sömnpiller - och du har rätt Oskar, det är nog samma som med Sin City.

Bredbent testosteronopera med nästan homoerotiska drag skulle jag nog kategorisera den som. Däremot är den genomförd på ett oerhört konsekvent sätt, mycket snyggt gjord.

Och dialogen är väl inget att skriva hem till mamma om, idel oerhörda plattityder och fånigt propagerande hela tiden.

Trist, trist, trist - men precis lika negativ som jag är, precis lika positiv lär andra vara. Men det är oavsett en film som man bör ha sett.

//Zac

Alex
0

Så kommer jag och ska säga emot alla era teorier..;)

Efter några minuter in i filmen tänkte jag "vad tusan har jag gett mig in på" och trodde jag skulle somna.. Var ett rätt bra tag i början jag satt och hade jättekul åt allt, för jag bara såg det komiska.. Terrade mina kompisar med lite sjuka kommentarer..Oskyldig Men sen blev det bättre, själva handlingen och så kan man ju diskutera, men så sjukt bra gjord att det gjorde den sevärd, enligt mig då.

Och jag somnade nästan till Sin City, förstod inte den alls. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Highlandertess
0

Någon scen var snyggt gjord, men det krävs mer än så för att jag ska gilla en film. Det var ingen film för mig iaf. Har en fråga…undrar om de gjort bilden "grov" och hur de isf gjort det? Den var väldigt kornig och man såg varje linje, varje rynka i skådespelarnas ansikten. Hade man något syfte med att så att säga "förfula" filmen så?

emoflickan
0

jag är ju ngt av ett historiafreak. tycker filmen var jättetuff och snyggt filmad, kommer definitivt att se den igen.

E_hjo
0

Jag är lixom ett Gerard Butler-fan så jag får nog ta å kolla in filmen någon dag =D

Anna77
0

tyckte den var ok men inte mer