Film iFokus

Film

Etikettskådespelare
Läst 4265 ggr
MissInAction
0

Alan Rickman - filmtips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopierar in det jag skrivit i en tråd inne på Harry Potter iFokus Glad

Robin Hood: Prince of Thieves
Rolig scen ur filmen xD

Sense and Sensibility Ett Jane Austen-drama som skrivits om till film av Emma Thompson, som också är med i filmen, med Hugh Grant m.fl.
Trailer

Closet Land En independent-film som Amnesty International ligger bakom för att uppmärksamma mänsklig tortyr för att få fram erkännande av oskyldiga människor. Läs gärna mer i länken.
Filmen har endast två skådespelare, AR och Madeleine Stowe. Filmen är normallång och då kan man tänka sig att den blir långtråkig, men det blir den absolut inte!

Snow Cake En av mina absoluta favoritfilmer. Sigourney Weaver spelar en kvinna med högfungerande autism och Alan råkade samman med kvinnans dotter och är sedan tvungen att besöka kvinnan. Det blir en omtumlande vecka… OBS. Ha näsdukar till hands!!

Rasputin Alan vann både Emmy och Golden Globe för bästa huvudroll och även ett annat pris som jag glömt namnet på, står på imdb. Ian McKellen (Gandalf) spelar Tsar Nicolas II. Synd att detta var en TV-film och inte fått förtjänad uppmärksamhet.

Truly madly deeply En underbar historia där en kvinna förlorar sin älskade (Alan) och han återvänder som spöke. I början är livet nästan lika underbart som det brukade vara, men när hans spökvänner börjar dyka upp så börjar det kännas konstigt och de är inte längre sig själva.
En scen ur filmen <3

Galaxy Quest Science fiction-komedi med Sigourney Weaver och Tim Allen. Riktigt rolig!

Sweeney Todd Tim Burton-film med Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Timothy Spall, Jamie Campbell Bower. Här får man höra Alan sjunga igen <3

Blow Dry se Alan och Bill Nighy (Scrimgeour) som frisörer och bittra fiender. "Filch" är fårherde xD
Handlar om frisörmästerskap. Med Natasha Richardson, Heidi Klum, Josh Hartnett m.fl.

Bottle Shock om vin. Låter kanske lite cheesy men det är en riktigt bra film. Svårt att beskriva.

Dark Harbor Drama-thriller med en fin twist på slutet! Ger en lite smygande obehagskänsla för mig. Men älskar filmen. Naken-scen Flört

Judas Kiss från 1998. Alan är detektiv och Emma Thompson som FBI-agent, de jagar ett gäng som ägnar sig åt kidnappning och utpressning. Underhållande!

Love Actually En underbar film om kärlek. Man får följa åtta olika par under några veckor före jul. Min favoritfilm, för övrigt. Filmen är packad med HP-skådisar Skrattande
Scen från filmen

Michael Collins Irland på 1920-talet. Politik och engagemang. Och stora risker. Med Liam Neeson, Ian Hart, Julia Roberts m.fl.

Nobel Son Rätt skruvad film om en kille vars pappa (Alan) vinner Nobelpriset i Kemi och får åka till Sthlm för att ta emot det. Sonen blir kidnappad och pappan tror att allt är påhittat.

Perfume: The story of a murderer Underbar, vacker film om en ung kille som växer upp med ett oerhört utvecklat doftsinne. Han växer upp som lärlig hos en parfymtillverkare. Utspelar sig i Frankrike. Alan spelar en man vars dotter eftertraktas väldigt hett av den här unge mannen..

Quigley down under Så nära man kan komma en modern westernfilm Skrattande Utspelar sig i Australien där Alan en rätt otrevlig typ, faktiskt. Men vad gör det.. hihi..

Something the Lord made Ytterligare en TV-film som bygger på en sann historia. Om Alfred Blalock och Vivien Thomas som var pioniärerna inom hjärtkirurgi. Gripande historia.

The Song of Lunch en filmatiserad dikt av Christopher Reid. 47 minuter. Alan och Emma Thompson. Jag vet att hela filmen finns att se online men jag kan inte hitta sidan. Finns dock uppdelad i delar på Youtube.

Mesmer om Franz Anton Mesmer som använder sig av icke konventionella healing-metoder för att bota sjuka. Detta sker på 1700-talet i England.
Klipp från filmen Härifrån kommer nog uttrycket mesmerized FlörtOskyldig

Sean finns det flera filmer och rätt många mini-serier som jag inte har koll på. En är dock The Barchester Chronicles där Alan spelar en rätt sliskig och slug präst som vill åt makten. Väldigt bra miniserie! Bra skådespelare.

Portraits in Dramatic Time 7 minuters "film" i slow motion. Mmmm…

The Preacher del 1 En monolog av Alan, som predikande präst. <3
The Preacher del 2

The Winter Guest Ett drama som Alan har regisserat och skrivit tillsammans med två andra. Mycket sevärd. Den är rätt långsam, men meningsfull. Alan figurerar själv ett ögonblick som en man på gatan.

Dogma Här spelar han Metatron, (the voice of God, passande nog!) och Gud spelas av Alanis Morissette. Fantasy-komedi kan man väl säga att det är. Med djup.

Die Hard Här som den välklädde terroristen Hans Gruber. Utspelas i en skyskrapa i Los Angeles strax innan jul. The good guy John McClane spelas av Bruce Willis. En klassiker. 

Harry Potter-filmerna
Harry Potter and the Philosophers Stone Första filmen av 8, som bygger på 7 böcker (den sista är uppdelad i två). Resten är:
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Harry Poter and the Goblet of Fire
Harry Potter and the Order of the Phoenix
Harry Potter and the Half-Blood Prince
Harry Potter and the Deathly Hallows - part 1 
Harry Potter and the Deathly Hallows - part 2

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Loveradio
0

Åh Alan Kyss

Tack för filmtips! Finns ganska många jag inte sett än.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

MissInAction
0

Flört Mmm, Alan…. 
Hm jag tänkte kopiera lite mer som jag skrivit från tråden på HP-sajten, men det blir osmart tycker jag så jag slänger in tråden här istället! Finns fler tips där, bland annat på dikter och ljudböcker och en lång intervju <3 Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland