Film iFokus

Film

Etikettsvenska-filmer
Läst 4195 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Bergmanfilmer!

Jag tycker att Bergman är helt fantastisk, men det är onekligen "tunga" filmer (främst kanske långsamma) som kanske inte riktigt går hem i stugorna nuförtiden. Om ni är helt ointresserade av vardagsrealism och karaktärsdriven/dialogdriven handling skulle jag nog inte rekommendera hans filmer. Vissa av filmerna förstår jag inte vad de "egentligen" handlade om då han ofta blandar in symbolism, religion/tro och tvetydighet i sina verk - men det är också en av anledningarna till att de är så geniala.

**Favoriter
**Om ni vill ge Bergman en chans men inte är så inne i genren, så skulle jag börja med att rekommendera främst Persona och Smultronstället och kanske även Det Sjunde Inseglet. Persona har en "twist" i slutet (så stäng inte av!) och det är enligt min mening hans mest lättsedda filmer - och även mina favoriter.

Andra Bergmanfilmer jag sett (ingen har fått lägre än 4/10)

• En passion
  • Fanny och Alexander
  • Jungfrukällan
  • Nattvardsgästerna
  • Scener ur ett äktenskap
  • Saraband
  • Skammen
  • Tystnaden
  • Vargatimmen
  • Viskningar och rop

Diskussionsunderlag

1. Har ni sett några Bergmanfilmer, i så fall vilken och vad tyckte ni om den?
  2. Gjorde ni någon intressant tolkning av någon film?
  3. Finns det regissörer/producenter som påminner om Bergman? David Lynch har nog inspirerats en del av Persona - till exempel.
  4. Skulle ni rekommendera Bergman till andra?
  5. Finns det några filmer ni tyckte var direkt dåliga? Varför?
[stblues35]
0

Jodå nån film har man sett..men oftast är ju den där jäkla Tommy(vad han nu heter) med där och drar ner..i´m sorry..jag kan inte med han bara! Ungefär som Persbrant…

[Highonbluetomorrows]
0

Vilken Tommy menar du? Erland Josephsson (skäggig dramatiker), Max von Sydow och Alla Edwall (pappan från Emil i lönneberga) är väl de vanligaste manliga skådespelarna och ingen av dem heter Tommy i alla fall ^^.

Själv har jag svårt för Liv Ullman. Inte för att hon skulle vara en dålig skådis men för att hon verkar vara så uppe i sig själv hehe.

[stblues35]
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thommy_Berggren och han har faktiskt varit med i en uppsättning av Bergman..jag har sett han inån sån iaf*ryyyser*

[Highonbluetomorrows]
0

Nu såg jag hets också. Blev icket besviken!

[AshJ]
1

Bergmans filmer är fantastiska. Nu är man lite "uppenbar" men Smultronstället är nog en av dem som toppar listan. Men nu toppar de flesta listan som man sett av honom så. :)

Vargatimmen är nog dock en klar favorit.

[Highonbluetomorrows]
0

Ikväll såg jag The Serpent's Egg. Måste säga att jag är väldigt förvånad över att inte ha hört om denna tidigare. Vet inte om det bara är jag, eller om filmen är allmänt "bortglömd" även av Bergmanfans.

Tyckte den var väldigt bra. Dystopisk ton i ett Tyskland som ryker av frustration under mellankrigstiden.

#5. Ja, vargatimmen var spännande!

jizzy
0

Har inte sett så många, han har ju gjort massvis, men Smultronstället är också en av mina favoriter, dessutom är det en äkta feel good-film och det hade jag inte förväntat mig när jag såg den. Fanny och Alexander är riktigt bra, gillar det surrealistiska slutet. Persona var bra men inte min favorit av Bergman.