Brotherhood of War
Jag såg igår den koreanska filmen Brotherhood of War som jag varmt kan rekommendera. Den utspelar sig under 1950-talet och handlar om två bröder som motvilligt dras in i armén när Nordkorea anfaller sin granne i söder. Den äldre brodern ser som sin uppgift att beskydda sin lillebror och är beredd att offra allt för att hålla honom vid liv.
På ett plan är detta en krigsfilm med många likheter med t.ex. Saving Private Ryan och uppvisar krigets fasor och obegriplighet på ett realistiskt och övertygande sätt. Samtidigt är det framför allt en film om människorna som befinner sig mitt i kriget, soldaterna som är beredda att offra allt för att driva bort en fiende som hotar deras land och familjer. Filmen visar hur starka band mellan soldater bildas, men även hur krig förändrar en människa och tar fram dess värsta sidor.
Till skillnad mot många andra krigsfilmer så har regissören valt att inte ta ställning då han inte skildrar den ena sidan som de onda och den andra som de goda. Istället utför bägge sidor fasansfulla handlingar drivna av hat och hämndbegär vilket leder till en ond spiral av våld och motsättningar.
Det här tycker jag är en av årets bästa filmer utan tvekan och finns ute på dvd så passa på att hyra eller köpa den.

Det som låter som en film för mig. Extra värdefullt tips då det förmodligen inte är en film som jag skulle ramlat över av en slump. Hade faktiskt inte ens hört talats om de innan jag läste ditt inlägg.
Tack // Staffan
Samma här! Tack för tipset!
Vad säger du Staffan - dags för videokväll snart istället för jobba-med-ifokus-kväll? Nu har vi iaf en film! :)
Mvh // Johan

Gärna för mig, vi kan väl försöka jaga rätt på filmen ovan och bokar in en kväll någon gång nästa höst… ;)
// staffan

mm tack! den har jag länge tänkt att se men glömt bort!
Staffan och johan: Hur går det, har filmkvällen blivit av eller sparar ni den till hösten? :)
Det ser tunt ut ännu så länge tyvärr… All work and no play makes Johan a dull boy.
Mvh // Johan