Fängelsefilm.
Är det någon som har tips på bra fängelsefilm? Jag har nu sett en hel del redan. Och söker efter nytt.
Jag kan tipsa andra om : Hunger, Dead man walkning, Bronson och Felon. Ja, det finns massor mer men nu när man väl sitter här och skriver inlägget så har man självklart glömt av en del som man tidigare tänkte på.
Och just ja, varför inte : Beyond Re-Animator.
Inte exakt en fängelsefilm, men jag gillar klassiker och skulle vilja se denna: http://www.imdb.com/title/tt0057115/ (Den stora flykten)
1# Ja, har sett den! Bra är den i alla fall. Fint tips till folk som inte sett den. :)
#2 Den är dyr, så jag får vänta med den. Jag är svag för fängelsefilmer så hoppas på tips.
3#
Samma här. Hemskt svag för sådant! Men du vet av www.prisonmovies.net? Annars tipsar jag dig om den sidan. Funnit många guldkorn där. Fast har nog inte tid att sätta mig och se igenom tvåhundra filmer på rad, hehe. Så ville också ha lite tips så man kunde beta av de som möjligen är något bättre.
Ja, alltså. De listar 200 sevärda filmer där bland annat. Men hade hoppats på att finna ett annat fan som kanske skulle kunna tipsa om vad man bör se först! :)
#4 Vilket bra tips! Ska kolla opp den.
Jag har Carandiru http://www.imdb.com/title/tt0293007/ i min hylla, men jag har inte sett den än. Utspelar sig i Brasiliens största fängelse. Hoppas den är bra, jag tycker mycket om brasse-filmer!
Amerikan history x, har ju lite av miljön, sen Animal factory tror jag är en ?
Många gangsterfilmer har ju det innehållet med.. Sen finns det ju dokumentärer som är gjorda som filmer så som Monster.
6# Det måste du absolut göra. Jag får personligen storhetsvansinne av att kika runt på den sidan. Man vill se allt nästan. Gärna samtidigt, haha!
Ah, tror den filmen är med på sidan som jag länkade. :) Intressant. Skall kolla upp.
#7 Jo, den är väl på det temat. Men nämnde inte den eftersom den är så pass uppenbar. Också ganska uttjatad. Även om den är förbannat bra. Edward Norton är en bra skådespelare.
Ok
10# Ja, men det är ju ett bra förslag om någon missat American History X? Stark film.

Jo den är ju det.
Håller på att titta på Carandiru nu. Den är låååååååååååång…
14# Hur pass lång är den egentligen? Hojta när den är sedd och säg hur den var!
Nu är den slut! Den var 2,15 ca. Brasse-filmer är lite speciella, så även denna. Trots massa våld, smuts och elände så fanns det en viss komik i den. Internerna gjorde "tillbakablickar" och berättade om sitt liv innan fängelset, det gjorde också att filmen lättade upp lite. Den var klart sevärd! Samma snubbe som gjorde Pixote, den har jag inspelad på video nånstans sen 80-talet, den måste jag leta reda på
15# Ska garanterat ta mig an den! Verkar inte så dum. Den verkar lite dock lite speciell som du sade.
Såg för övrigt en film som heter Stone för några månader sedan. Fängelsetema. Jag tänkte ; Edward Norton och Robert De Niro. Hur kan detta gå fel? Men fann nästan Nortons karaktär mer eller mindre pinsam. Den som lyfte hela filmen var väl Milla Jovovoich. Något du sett? Ja, vet det fan om man rekommenderar den, direkt. Om fallet är så att du inte sett den. Men den filmen lämnade mig lite förvirrad, haha.
#16 Gör det, jag tror att du kommer gilla den. Lite varning för början bara, som jag tyckte var sådär. Eller rättare sagt, jag behöver få ett hum om alla karaktärerna, så det var lite rörigt i början tyckte jag. Vem är intern och vem är personal? Men det gav sig snabbt. Vill tipsa speciellt om extramaterialet, som bla innehåller en svartvit minidoku om fängelset när det var nybyggt (1928 tror jag det byggdes). Det var något renare och mer ordningsamt då…
Stone- Om jag får en chans att se den gratis, så gör jag det. Dock köper jag alla mina filmer, så därför blir den nog inte första prio
17# Ahh, men den förvirringen borde väl reda ut sig skapligt snabbt? Eller beter sig alla lika illa så det knappt framgår? Haha. Skall bli spännande i alla fall. Kikar runt lite efter vart den kan köpas. Lite "speciella" filmer är alltid av intresse.
Samma här. Föredrar att gå den vägen, alternativt låna av vänner, på biblioteket (gratis). Men helst äga dem, givetvis! Men att låna filmen och se innan är ju minst sagt en bra fingervisning för om det hade varit värt att lägga pengar på eller ej. ;)
#18 Jo, det redde ut sig snabbt. Det var en som "medlade" som jag var osäker på vilken roll han hade- och så alla namn… Bla en snubbe som bara pratade om sig själv i tredje person- jag fattade först inte att det var han själv
Jag har för mig att jag köpte den på megastore. De har rätt bra utbud av film.
JAg lånar också på bibblan ibland (ingen av mina vänner köper filmer i samma utsträckning som jag gör, plus att vi har rätt olika smak), tyvärr är utbudet ganska knapert på just min bibbla, och det går tyvärr inte att reservera filmer, vilket är jättesynd… De filmer i min ägo jag vet att jag inte kommer se om brukar jag ge bort, övriga brukar nära och kära låna av mig…
19# Fan, Megastore alltså? Lade in en beställning där igår, olyckligtvis. Men förvisso var det gratis frakt då har jag för mig. Kanske är det idag ännu. Hehe, jo. Brukar bli sådär förvirrad om man t.ex ser asiatisk film överlag. Namn hit och dit och.. vet det fan. Lär mig sällan vad de heter förrän i slutet av filmerna hur som helst!
Synd att det är så då. Dåligt utbud. Så ni får ej reservera? Jag tror att man får det här. Har åtminstone för mig det. Var ett tag sedan man var där och kollade nu. Men har en sådan stor hög med osedda filmer som knappt hinns med mellan pluggandet och annat så. Känner då inget ö.h.t med likadan filmsmak som mig i min närhet. Lite trist.
Känns som vår diskussion lämnat fängelsefilm lite här nu. :D
#20 Cdon har fri frakt nu
Där kan den också finnas.
Jag bor i Sthlm, och det går tyvärr inte att reservera filmer på bibblan. Har iof ca 25 osedda i hyllan, men så kommer jag på nån helt annan jag vill se
Jo, det blev lite OT, men det är så kul när folk har lite liknande filmsmak som en själv
21# Verkar som de flesta ställena har fri frakt nu. Så det uppstår lite förvirring över vad man skall välja, haha. Ena sidan har filmen man vill ha + andra. Medan man hittar annan film som sidan man först kollade på ej har. Argh, lyxproblem kallas detta!
Stockholm av alla ställen. Där kan man tycka det borde gå. Åtminstone någonstans i Stockholm. Jo, samma här. Har nog runt det antalet som man inte sett. Men kommer INTE stoppa mig från att samla på mig ytterligare. :)
Visst är det så!
Hittat något intressant på fängelsefilm-sidan man länkande? Hittade mer man hade missat. Så nu har man väl att göra framöver om man skulle trilla över dem.
#22 Ingen av mina hovleverantörer vad jag kan se
men ska vara med på en cdon-order, så det blir säkert några filmer därifrån…
Jo, men det börjar bli överfyllt här hemma
Det finns ju hur många filmer som helst där! Ska kolla mer ordentligt, men nån klassiker från 60-talet med Steve McQueen, och så nån icke-amerikansk… (Lite förvånad att han gett Midnight Express halvtaskigt betyg.) Kom förresten på att jag såg A Prophet i somras, fransk film- den var faktiskt bra!
Vi har ju "Nykeln till friheten" och "The green mile" ("Den gröna milen" på svenska)
båda är riktigt bra.
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
#24 Nyckeln har jag sett flera ggr, men Milen har jag faktiskt inte sett än. Är det han som har en mus som husdjur?
25# Ja, det är den. Baserad på en Stephen King roman.
Någon annan som har tips på snarare råa fängelsefilmer?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Nykeln till friheten" heter "The shawshank redemption" på engelska kan jag också lägga till. Sen finns det "O brother, where art thou?" - inte mycket fängelse scener men den är suveränt bra.
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
27# Ja, den är bra. Nyckeln till frihet d.v.s.
O, Brother, Where art thou fungerar också. Blir sällan fel med bröderna Coen. Även om det kanske ej är en av deras bästa så är den absolut värd att se!