Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 3220 ggr
Faxlin
0

Kult filmer

Vad är det som gör en film till kult film egentligen?
Vad anser ni är en kult film? Måste filmen vara bra för att ni ska anse att den kan gå under benämningen kult film?

Jag har många filmer jag kan kalla kult film. Men det är efter mina värderingar.
Ett par exempel; The mangler (uselt dålig), jurkyrkogården (okej), Motorsågsmassakern (dålig).
Men de är kult, och ska alltså bara finnas i samlingen. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cartman
0

Så här ser jag på det. Film brukar indelas i genrer (som thriller, skräck etc). Dessa genrer kan i sin tur delas in i subgenrer och dessa i subsubgenrer etc. Ett träd alltså. Någonstans i detta träd kan det bildas en subkultur kring en viss subgenre. D v s en organiserad grupp människor som ääälskar just denna typ av film. Dom filmer som ingår i denna grupps filmlista kallas för en kultfilm. Filmen måste hålla över tid d v s kultstatusen ökar ju längre filmen finns med på listan. En kultfilm som ingår i listan är alltid superbra enligt gruppen, annars skulle den inte finnas med på listan. För en utomstående kan filmen ses som allt från helkass till superbra, helt beroende på hur pass nära dennes värderingar ligger gruppens.

Oskar
0

Kanske War Games kan platsa som kultfilm? Och tv-serien Star Trekk som kult-serie?

Oskar

Stefan
0

#1 Fast måste det vara en äldre/gammal film för att räknas som en kultfilm? Kommer ihåg att t.ex. Donnie Darko har fått benämningen kultfilm lite varstans, mycket tack vare att den först inte slog på bio, men sedan vann uppskattning på DVD.

Pia
0

Sound of Music, Rocky Horror Picture Show

Cartman
0

#3 Nån vecka gammal bör den nog minst vara.

Tom
0

#4, Rocky horror picture show är ju en kultfilm av klass. Hysterin runt filmen är ju fortfarande helt otrolig trots att den är så gammal.

Tom

Saber
0

Kult film enligt mig är en film som bland den generella publiken inte fått så stort genomslag men där en liten skara tycker att filmen är bra…

Faxlin
0

Sound of music, ja det är ju också en kult film.

Kult film för mig innebär nog en film som inte måste vara bra, men den är ihågkommen av många.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars