Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 446 ggr
Oskar
0

Blood Diamond

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blood Diamond med bland andra Leonardo DiCaprio handlar om smuggling av så kallade blodsdiamanter. Dvs diamanter som på illegal väg smugglas ut ur Afrika för att via diverse mellanhänder hamna i en juvelererbutik i tex London. Hanteringen av de som gräver upp diamanterna är extremt brutal och innan de har nått slutdestinationen har mycket blod spillts. Barnsoldater är snarare regel än undantag och pengar som borde gå till att bygga upp landet går till vapen.
Jag tyckte filmen var bra, kanske inte i toppklass men klart sevärd. Leonardo är stabil och även en del av de som spelar afrikaner är mycket bra. Och jag kommer knappast att köpa någon diamant efter att ha sett filmen..,

http://www.imdb.com/title/tt0450259/

Oskar

Maria.G
0

Såg filmen igår och jag tyckte den var ok. Men det e ju inte en film jag vill se mer än en gång. Annas bra budskap.

Lotta_A
0

Jag tycker filmen var bra. Jag vet inte vad han heter men han som spelade den andra huvudrollen kan man säga, alltså inte leonardo utan den andra killen var så himla bra!! Spelade skitbra!

modellflickan
0

En mycket bra film!

Kokoskorven
0

en bra film, har dåligt samvete för min förlovningsring…varifrån kommer diamanten måntro????