Jurist-serier
Ja inte serier för jurister, utan serier som handlar om rättsväsende, utredningsarbete, advokater, åklagare, domare och domstolar alltså:)
Det finns en hel del bra sådana, bäst tycker jag om dem där det finns en hel del moraliska och filosofiska spörsmål inbakade i handlingen. Samt naturligtvis fantastiska slutpläderingar med juridiska ombud som riktigt brinner av rättspatos och indignation:)
Den första stora serien om advokater var nog ändå Lagens änglar/LA Law, tyckte den var suverän på den tiden det begav sig. Nu tycker jag dock den är ganska simpel när man ser ett reprisavsnitt emellanåt…
Ally McBeal, ja det var en riktigt bra serie, men själva juridiken var väl mer en kul "bisyssla" i den kanske.
Det gick en väldigt bra serie som hette Åklagarna på TV3 för några år sedan, men den bara försvann (som så mycket annat på TV3…)
Jag tycker mycket om Advokaterna/The Practice på TV4. Även om den kanske börjar bli lite uttjatad…
Men en återupptäckt favorit är nog ändå I lagens namn/Law & order, som ibland går på TV3. Bra skådisar och alltid intressanta moraliska diskussioner kring målen och alternativa tillvägagångssätt att väcka åtal. Senast häromdagen handlade det om problemet kring hur lätt det är att få tag på intim information om personer via Internet (vilket bl a ledde till misshandel och mord) kontra vikten av öppenhet och tillgänglighet. Tankeväckande!
Den svenska serien Emma åklagare tyckte jag mycket om. En riktigt usel åklagarserie som jag inte ens minns namnet på gick på TV3 eller TV4 för några år sedan, med bl a Samuel Fröler.
Har ni några favoriter i genren? Kanske några lågvattenmärken?

Det är knappt jag vågar säga det här men jag tycker advokatserier är rätt tråkiga. Dom är alltid såååå förutsägbara tycker jag. Kanske beror det på att jag är man och tänker rätt snabbt…

// staffan
ps. Det gick någon som hette "Boston någonting" helt nyligen. Den tyckte jag var underhållande tack vare bra dialog.

Samma här, det har blivit lite för många amerikanska advokatserier på TV. Tror jag utvecklat allergi…

oj, jag instämmer verkligen i #0!
lagens änglar fick mej att drömma om att bli jurist, tog en chansning o skickade in ansökan till uppsala … hamnade på +2500 reserv =) när jag sen fick chansen att läsa lite juridikkurser på högskolenivå gick det åt skogen … klarade inte ens av kursen, enda jag inte slutfört =)
för att återgå till ämnet … gillade ally mcbeal när den gick, charmig och jag gillar 'bostonkänslan' david e-kelly (har aldrig varit där men pga han vill jag åka dit) alltid får till i sina serier … han har ju även gjort advokaterna(?) som går i lite samma stil fast inte lika lättsam och ett annat fokus. den har jag inte riktigt fastnat för men ser den gärna om jag zappar runt.
ang. law and order instämmer jag verkligen! det är en riktigt bra serie som ligger lite i skymundan av storserierna. den leverar alltid intressanta och spännande avsnitt. tyvärr går den oftast väldigt sent på kvällarna så man missar den. den förtjänar en bättre tidpunkt!

*LOL* Staffan, där känns det som om du fick till det bra va?!
Om du tänker på "Boston Public" så handlade den om en skola i Boston - fast det var en del juridik inblandat förvisso…:)
tillalex, det finns ju några engelska, australiensiska serier i ämnet, eller emellanåt, alldeles för sällan förstås… Håller med om att det kan bli lite väl amerikaniserat på området:) Men är dialogen rapp och slutpläderingen lysande så köper jag det mesta:)
rumpino, ja Advokaterna och Ally hade ju "lite ihop" ett tag där, samma skapare som du säger. Man blir verkligen sugen på att åka till Boston, ja!:)
Law & Order går inte att följa på ett vettigt sätt, för den verkar bara trean stoppa in i brist på annat känns det som, och alltid mitt i natten…:(
Kevin Hill som går på 5:an nu är faktiskt rätt bra tycker jag. Har iofs mest slötittat på några avsnitt. Det är en rätt lättsam serie lite i stil med Ally McBeal tycker jag..fast inte lika skruvad.
#4 - Misstänker att serien som avses i #1 snarare är "Boston Legal".

Boston legal, tänk då måste jag ha missat något i genren…:)

Måste ju nämna Perry Mason. Kanske inte ny men bra. :)
Oskar

Måste bara säga att Ally McBeal är min absoluta favoritserie, men som du säger så var inte själva juridiken de stora i serien.

Om en liten stund (klockan 10:00) börjar utfrågningen av Göran Persson i KU. Kanske något för er som är intresserade av "juristserier"… ;)
// staffan

Ally McBeal och Kevin Hill tycker jag är klart sevärda. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hm, nja, det är inte särskilt underhållande med en KU-utfrågning, förmodligen inte särskilt välskrivet heller, men tack för tipset…;)

åja, visst var GP underhållande, det är alltid kul med teflonmänniskor som sitter och ljuger ett helt folk rakt upp i ansiktet. (för andra gången…)
Läste om hans bravader som skolminister i KU i samband med kommunaliseringen av lärarkåren, där GP i KU med eftertryck hävdade att han inte använt löneförhandlingar (läs stora höjningar) som redskap för att få lärarfacken att acceptera förändring. Senare i hans memoarer skryter han tydligen med att det var just det han gjorde för att få igenom förslaget.
Varför ska det vara så svårt att få politiker att ta ansvar för något? Har du sjabblat så har du, det är inte mer med det.

Bra sagt Pelle! Märkligt att just politiker, eller så är det en allmän samhällstendens…, har så svårt att ta ansvar för sina handlingar. En människa som kan ta ansvar för sina fel är ju också en människa man får mer respekt för och litar på när det verkligen kniper s a s… Politikerförakt har ju liksom inte uppstått ur tomma intet…