Film iFokus

Film

Etiketter: tvseriewebbserie
Läst 11645 ggr
Stefan
0

Serier från barndomen

När jag var liten grabb såg jag en animerad serie som sändes på tv och jag tyckte att den var helt underbar. Jag har dock aldrig hört eller läst något om den sedan dess, förrän jag häromdagen råkade hitta mer info om den.

Det är tydligen en fransk/japansk produktion och den amerikanska titeln är "The Mysterious Cities of Gold". Den handlar om några barn som följer med spanjoren Mendoza på en seglats över havet för att leta efter inkaindianernas mytomspunna guldstäder. För mig är det ett riktigt starkt barndomsminne och jag hoppas att jag kan få se hela serien på nytt en dag. Kanske kommer jag bli besviken, kanske inte…

Den finns idag endast utgiven på dvd med franskt eller japanskt ljud. Jag hoppas verkligen att originalrullarna finns bevarade och att det ges ut en engelsk version.

Har ni några speciella tv-serier som var en del av er barndom och ännu idag kan göra er nostalgiska?

johan
0

Två serier som jag älskade dom barn/teen som jag försökt hitta på DVD är dels Sagor för stora barn (The Story Teller) och Parker Lewis.

Sagor för stora barn var Jim Henson (Mupparna, Fragglarna) som berättade klassiska sagor. Han satt i en stor fotölj och läste och hans hund var ständigt delaktig. Sagornarna varvades med berättande och skådespel. Mycket magiskt!

Parker Lewis var med humorserie. Parker Lewis och hans två sidekicks Mr Randall och Jerry Steiner hittade ständigt på coola grejer för att reta gallfeber på rektorn, lilla systern och löste diverse knivigheter genom list och humor.

Var dert någon annan som såg dessa?

Mvh // Johan

johan
0

Ser nu att The Story Teller faktiskt kommit på DVD:

Till Amazon

Lika bra att beställa på en gång.. :)

Mvh // Johan

Stefan
0

The Story Teller har jag nog aldrig sett, men jag blev grymt sugen nu när jag läser om den. Får ta och skriva upp den på min lista över filmer och serier jag vill se :)

Parker Lewis däremot har jag sett, dock inget jag följde, men såg en del avsnitt sporadiskt. Har för mig att den var rätt kul och lite originell, men inget riktigt sådär magiskt som en del serier kan vara.

johan
0

Den enda riktigt riktigt magiska serien tycker jag är Twin Peaks. Kan inte för mitt liv förstå varför dom bara släppt den första säsongen på DVD. Tur att man har dom andra avsnitten inspelade på VHS från TV.

Mvh // Johan

glennspove
0

Köpte nyligen Buck Rogers dvd boxen. För er som glömt serien så handlar den om astronaten Buck Rogers som 1987 flyger iväg i sin rymdfärja, hamnar ur kurs, blir nedfryst och "vaknar" upp 500 år senare. Den visades någon gång i början av 80 talet på svt. När den gick på tv var jag mäkta imponerad (bör tilläggas att jag var 8-9 år då) men faktum är att den är helt ok att se nu också. Fast då bör man ha en viss förkärlek till b-science fiction.

Köpte boxen för 300kr och det är över 18 timmars speltid!

Bertil
0

Men "Skrotnisse och hans vänner" då???…och "Herr Barbalander Funderar"…och "På Kurs Med Kurt". Vilka Serier!!! Sådana görs inte idag :))

mvh

Bertil

ledarn
0

#4 johan, jag vet inte om "Twin Peaks" platsar som "serie från barndomen"…. ;-)

Men visst var den magisk. Jag minns fortfarande de kvällarna - högtidsstunder!

johan
0

#7: Well.. Allt är ju i betraktarens öga.. Själv gick jag i högstadiet då.. :)

Mvh // Johan

Cartman
0

Månen. Hände inte så mkt men ganska spännande. Gick varenda kväll tills vi begåvades med färg-tv. C

Staffan
0

Kommer ni ihåg den norska serien "Professor Drövels hemlighet" ?

Det var grejer det… :)

// staffan

mans
0

#10 Haha, norsk teve när den är som bäst?

Ett av mina starkaste barndomsminnen från teve är annars Fleksnes - mest för att mina föräldrar ÄLSKADE att se på Fleksnes och jag inte för mitt liv kunde förstå vad det var som var roligt. Det var ofta irriterande att vara barn och se på vuxen-teve på den tiden tycker jag. Vuxen-teve var ju mer barnvänlig på 80-talet än vad den är idag och därför såg man som barn mycket mer program som man egentligen inte förstod nåt av.

Emma
0

Nej, men Magister Flykt måste vara det bästa som visats! Tyckte jag iallafall för 18 år sen.

Pia
1

Åh ja "Twin Peaks"!! Suverän serie, och musiken är bland det bästa som gjorts tycker jag. Dock har jag nästan inte velat titta på alla de inspelade avsnitten, känns lite som magin kanske skulle försvinna då… Och ja, riktigt barndomen hörde den väl inte till för min del… - eller jo visst:)

Professor Baltazar (tecknat), Kullamannen (men den såg jag i repris och inte som nyinspelad, det var nog före min tid), Pojken med guldbyxorna, Kråkguldet och vad hette den där läskiga svenska serien om tidsresor på ett slott i Skåne??

Pia
3

Lite kul att försöka tänka efter vad man eg såg på som barn. Kommer på mkt, men har säkert missat det mesta ändå… Men en rysk serie som hette Tsarens kurir, den var nog inte för barn, men väldigt spännande och så vacker musik (som jag sedermera lärde mig spela på gitarr, de' ni!),

en italiensk version av Pinocchio med Gina Lollobrigida som den goda fen.

en otäck, sorglig serie (som hade Albinonis Adagio som ledmotiv) som hette "Baronessan, kärleken och döden". Tror den var italiensk.

Månbas Alpha - mkt bättre än Star Trek tyckte jag.

Pippi Långstrump med Bebbe Wolgers val väl riktigt bra barn-TV?? Och Vi på Saltkråkan!

Oskar
0

Drutten och Krokodilen!

En klassiker! Tydligen var konceptet från Ryssland.

Oskar

CBA
0

Kommer ni ihåg "V"….ödlorna, maskerade till människor som försökte ta över jorden :o)

Jag tyckte den var riktigt bra…då….jag var väl i 10-11 års åldern när det sändes.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pia
1

#15, absolut Drutten och Jena! Jag bidrog tom med en vansinningt begåvad teckning - not - som kom med i det TV-programmet. Sydde Drutten docka på syslöjden och idag heter en av mina katter Drutten…

"Tårtan" är ju en annan super-klassiker!!

Vilse i pannkakan såg jag, men nej inga skador för livet tror jag mig ha fått av den, tyckte mest den var väldigt trist….

Vad hette barnprogrammet med Gösta Ekman och den kvinnliga skådisen jag ej minns namnet på f t, där de bodde i små lekstugor med urgulliga mini-möbler? Åh vad jag var avundsjuk på den lilla blommiga öronlappsfåtöljen i hennes stuga:))

Sen var det en serie om en liten tjej som reste i en stooor gungstol ut på havet i fantasin. Havet var vardagsrummets trasmatta, men gungstolen var stor och rymde mkt saker. kan säga som så, att det gick inte alls lika bra när jag skulle göra om det i vår gungstol…

#16, ja V tyckte jag var riktigt bra på den tiden det begav sig. När respisen visas på femman numera är den bara pinsam känns det som…

Ungefär som Miami Vice, Don Johnson var en stor-favorit, vilken läckerbit tyckte jag då. Men nu är det ju bara så genant dåligt, story och skådespelarprestationer. Men musiken är fortfarande bra och läckra scenerier. Längtar åter till Miami varje gång…

ledarn
0
AktieTrader
0

Familjen Adams, jag minns handlingen så mycket men karaktärerna minns jag tydligt. Ett gansak bizzart program. Det hade varit roligt att se orginalserien igen den nyinspelade var inte så bra.

tillalex
0

Jag gillade Det var en gång. En fransk tecknad serie om vår historia. Figurerna var alltid de samma men århundradena gick framåt.

Myror och elefanter är fortfarande en favorit. Jag kan titta på den hur många gånger som helst. Tyvärr har barnen tröttnat :-)

AktieTrader
0

Håller fullständändigt med dig alex. Syrran har köpt hela "det var en gång" på video. Det var många kassetter.

Pia
0

Ja "Det var en gång", den var bra! Informativ utan att bli tråkig och kul tecknat. Jag minns att jag tyckte det var ganska lustigt att några elakingar i serien hade som logga moderaternas M fast uppochnervänt:)

5 myror, att man kan glömma den, helt suverän.

AktieTrader
0

Mork och Mindy kom jag plötsligt på.

Efter sen sökning på Mork och Mindy å råkade jag hitta den här sidan på wikipedia.
Lista över TV-år Där hittar jag några som jag tyckte om, Sant och sånt, Lödder. Något som jag kom på Haidi som bodde med sin morfar i alperna, jag gillade inte den men serien var väldigt "stor".

Pia
0

Satt och kom på "Sant å sånt" idag, ser att aktietrader redan kommit på den:) Tyckte den serien var riktigt kul, inte för de konstiga tekniska sakerna och testerna utan för att Staffan och Bengt var så kul och samspelta. Men vart tog de vägen sedan? Någon som vet?

AndersE
0

Staffan var ju programledare i några olika frågesportprogram. Bengt har väl synts mindre - med ålderns rätt?

Deras program tillsammans var väldigt kul och bra. Jag kommer fortfarande på mig ibland att tänka på något jag lärde mig där - om säkringar i hus, varför lastbilschaufförer inte behöver bälten, om molekylers storlek, hur en tvättmaskin funkar…

Pelle
0

Kommer inte ihåg vad den hette, men om jag säger Hedvig och ugglan, vet ni vad jag menar då?? Kanonserie, och riktigt läskigt när näsan bara växte och växte…. Sen var jag rätt förtjust i en serie som hette Så funkar det eller Så funkar kroppen med Jan-någonting.

Pia
0

Pelle, Från A till Ö!! Kanonserie verkligen, Helge och Hedvig, jättebra!!

lisen
0

Drutten och jena var bra. John Blund och Televinken var bra.Idag finns det inte så fina program för barn! Ej att glömma Beppe Wolgers med alla dockorna i sängen "färdig".

Cartman
0

4 Johan, TP kommer (när vet jag inte)…skälet till att dom inte släppt resten är att produktionsbolaget vill förbättra ljud och bild. Annars puffar jag fortfarande för Semlons Gröna Dalar.

Cartman
0

http://www.dvdverdict.com/

Tillägg till 29, en mkt bra site som innehåller det mesta inom DVDeriet.

Pia
0

Semlons gröna dalar, den minns jag bara namnet på, men var det Povel Ramel??

Den vita stenen! Den var så fin:)

Cartman
0

TV-serie av Povel Ramel, Karl Haskel och Lasse Hallström som sändes 1977.

Povel Ramel spelade familjefadern Semlon Pytting som med den TV-galna hustrun Pontussa, spelad av Anna Sundqvist, har barnen Tillbrekt (Martin Ljung) och Minus (Sune Mangs) samtidigt som han är otrogen med älskarinnorna Tant Raffa (Grynet Molvig), Vipp Smukkeklatten (Wenche Myhre) och Conradette Glossner (Harriet Andersson). I serien så finns typiska Ramelinfall; i första avsnittet fick han ensemblen från den engelska serien Hem till gården att säga "Gudda, gudda".

Pia
0

#32, så var det ju! Det var där Tant Raffa kom, och jag minns både Wenche och Grynet. Tant Raffa, fast spelad av Bergljot Arnadottir, var väl med i Kapten Zoom också? Och underbara Urcellen Ellen:) Det ena uppslaget efter det andra ger verkligen många kul tanketrådar…:) 

Tecknade serien Bod kom jag på, Bod som inte fick vara med och leka med de stora grabbarna…

tammelina
0

Är det ingen mer än jag som minns barnet i Uhlenbusch?

En tysk serie där alla röster dubbades till svenska av en person. Onkel Heini var brevbäraren som på något sätt höll ihop hela byn. Jag minns mest inledningen med en höna som blir fjäderlös pga av vinddraget från en lastbil.

Sen fanns ju också alla tecknade filmer från de forna öststaterna.

Cartman
0

#33 Pia, jag tror du blandar ihop "Här kommer Bod" (med bonden Kornström och postmannen Frank) med "Benny" (nu är klockan 5, nu ska Benny gå hem). Kommer på några andra…Fablernas Värld t ex. Och Kampen om Colorado (Centennial 1978) med Clay Basket (Barbara Carrerra). När jag tänker efter var det rätt många episka serier på den tiden där Macahan överlägset är den mest (eller enda?) repriserade. Undrar hur mkt SVT ska ha för att visa Tsaren och Kampen igen? Förresten, jag var hemma hos min mor och far härförleden och dom har ett antal kanaler som inte jag har, bl a visade dom "Huset Silfvercronas Gåta, 1974". Snacka om flashbacks, märkligt hur hjärnan sparar minnesskellett av precis allt (som det verkar iaf) för att sedan med någon nyckel (bild, lukt etc) kunna återställa minnet i hyfsad form. Kul iaf att se Meta Velander och en 30-årig Tomas Bolme igen. C

Pelle
0

Kampen om Colorado, kommer inte ihåg ett smack mer än att jag tyckte den var så vansinnigt spännande. måste leta rätt på den tror jag.

Kom på Hjalle, Julle och Hjulius… skönt östgötskt mys!

Pia
0

Cartman, nu när du säger det, Bod och benny, mkt möjligt att jag blandat ihop.

Huset Silfvercronas gåta, var det den otäckt spännande som utspelade sig på ett slott i Skåne och en Mora-klocka som tog ett par ungdomar tillbaka i tiden?!

Pia
0

Cartman, helt suveränt, det är precis den serien jag tänkte på! Jag tror titelsången sjöngs av Anders Linderholm (visst var det så han hette?). Kraxande kråkor och knotiga träd i siluett mot himlen, det minns jag av den serien… plus alla klockor förstås:)

Ville, Valle & Viktor var ju ett annat barnprogram från den tiden. Nu minns jag inte om jag såg reprisen av den, men bra var den ialla fall:) Ville, Valle och Viktor heter också min hund med bröder i stamtavlan…:)

Pia
0

Solstollarna! Ulla-Bella och Tull Tull, samt danska wienerbröd med chokolaaaad i:)

modmaker
0

Icke TV, men väl från radion, P1 närmare bestämt:

-Birger "Ballongen" Bengtssons bravader.

med Stellan Sundahl och Gunnar Bernstrup.

Handlingen handlade om Birger som tillsammans med någon mer karaktär och Hedvig, "lösnäsans beskyddare" letade efter en skatt. De var förföljda av två skumraksfigurer.
Mycket av komiken byggde på ljudeffekter och gags.

En dialog jag kommer ihåg gick i stil med (Birger och hans två vapendragare:

Okänd figur:-"Det ringer på dörrn, ska vi öppna".
Hedvig: -"Nej"-
Birger: -"Men, det tycker jag".
Okänd: -"Jag kräver omröstning".
Hedvig: -"Jag kräver sluten omröstning"
Birger: -"Hur gör vi då"?
Okänd: -"Vi blundar och räcker upp händerna".
Sagt och gjort
Birger: -"Två för och en emot".
Hedvig: -"Hur vet du vet"?
Birger:-"Jag tjuvkikade".
Ökänd: "Men, jag röstade nej".
Hedvig: -"Det gjorde jag också".

Svårt att sätta ord.. Helfestligt helt enkelt.

Sedan fanns ju Ronny Jönsson och hans bror, som bodde i Möndals bro, under bron.

För att att inte tala om Putte Punch lyckoshow. Speciellt sketchen på lunchrestaurangen och "Farbror Hermann oc fabror Göring" på semester.

Filialradion är också ett minne från barndomen. Galenskaparna gjorde lokalradio innan de blev kända för annat.

Cartman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer ni ihåg den norska sci-fi serien Blindpassasjer (1978) som på svenska hette "Fripassageraren". Handlade om hur Biomaten=blindpassasjeraren (motsvarande Ash eller Bishop i Alien/s) smyger ombord på rymdskeppet och en efter en tar kål på besättningen. Som jag minns den mycket spännande och eftersom den kom ett år innan Alien hade knappast någon hört talas om en Biomat (överraskningsmoment). Hittade lite info på

http://www.bergen-filmklubb.no/Arkiv/CINEMATEKET_USF/vaaren_2003/BLINDPASSASJER.html

Cartman
0

33 Pia, Here Comes Bod.

Cartman
0

…och postmannen Frank.

Pia
0

Cartman, *s*, just det, det var ju Frank-låten jag tänkte på när jag mindes Bod:) Men var den inte med svenska röster i Sverige?

Cartman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pia, nja, du nämnde dom stora pojkarna. Och då är vi inne på Benny. Dom stora pojkarna har skaffat ny färg-TV och Benny vågar knappt gå över gatan för att kolla på denna.

Tror du tänkte Benny men mindes Bod. Frank-låten är lite mer groovy än Bod-låten så kanske är det därför du minns så. Men! Benny-temat är en klassisk blues-tolva där du ser folk gåendes på pinnar med saxofoner i händerna. DUduDUduDuduDUdu..etcetera.

Bifogar bild på Mr Bod och Herr Frank. Svårare är att få tag på Benny eftersom (tror jag) denna är svensk. C

Pia
0

Cartman, ja just det "DuDuDuDu, här kommer de stora grabbarna…":) Så man blandar ihop, men det reder visst ut sig till slut…:) När jag ser bilden på Bod minns jag inte den serien alls, men namnet måste uppenbarligen ha fastnat ändå…

Cartman
0

Ok, jag dedikerar resten av mitt liv till finding private Benny. Räknar med påsköverraskning. C

Sehvrin
0

Finns ju så många serier….. (växte upp i tv- och videoåldern) Men några som jag blir riktigt nostalgisk av är

*My Little Pony (men varför klippte de i filmen O_o;; )
*Pirates of Black Water
*Darkwing Duck
*DuckTales
*Kenny Starfighter

Icke barnprogram som jag ändå såg Flört:

*Kamelonten
*Mission Impossible
*Star Trek: The Next Generation (visste jag inte att det var den förrens långt senare, då jag hittade information om ett avsnitt som verkligen skrämt mig)
*The Nowhere Man

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Angel66
0

Jag minns en serie som hette Baronessan, kärleken och döden. Skulle gärna vilja veta hur man kan få reda på mer om den serien??

Halvdansken
0

Ni som är lite äldre, kommer ni ihåg Kullamannen? Gick i slutet av 60-talet. Otroligt spännande ungdoms-deckar-thriller aktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Azmaria
0

DuckTales, wo-hoo ;D

älskade den serien ^^

Make Pasta not War, Vee~

[stblues35]
0

Darkwing Duck..den var bra den..tyckte även jag som är lite äldre!Glad

Kommer ihåg en serie som heter "Titta han flyger"(The Greatest American Hero),gick i början på 80-talet..skitbra var den!Glad

Bergspuman
0

Ingen som kommer ihåg Fredax? Galen ungdomsserie med en signaturmelodi som fortfarande är fastetsad i skallen på mig, helt plötsligt blandade sig ett ambulanstutande in i den.

Atensia
0

En serie som jag gillade att kolla på när jag var mindre (10 år kanske?) var "Doktorn kan komma" För ett tag sedan när jag var på IKEA visade de den serien på tv:n som var i ett sådant där "visnings rum" blev så glad att jag satte mig ner och kollade på det, haha ;) tror faktiskt att vi har några avsnitt inspelade på som jag ska titta på någon dag.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

[stblues35]
0

Och Titta han flyger går ju på Tv4guld:)

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Doktor Kosmos såklart! Satt som klistrad vid rutan när det sändes.
Trasdockorna och Mjölktandsmössen gör mig också alldeles nostalgisk. Och så Alfons Åberg förstås, jag var hans största idol när jag var mindre :P

Hanna 

Atensia
0

#57 Ååh Doktor Kosmos, nynnar fortfarande på den där låten "Kosmos, Doktor Kosmos" ibland :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Frogge33
0

jag såg oxå the story teller och såklart bolibompa hehe Glad

// Matilda

[Sephrenia]
0

Kenny Starfighter var min absoluta favorit.

[stblues35]
0

Såg att bröderna Dahl ska komma som film framöver..undrar om det blir Professor Drövels hemlighet dom spelar in då?:)

Furatekken
0

Jag älskade Vintergatan!.. och Allram Est.. och FF med Marko. Dieselråttor & Sjömansmöss var såklart den bästa julkalendern. Jag var nog extra mottaglig för TV på den tiden =P Var alla runt 8-11 år när era favoritbarnprogram sändes?

Mandusius
0

Trasdockorna :D Helt underbart^^

Och självklart bumbibjörnarna^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

MissInAction
0

Haha vad kul denna tråd var! Lite synd att jag hittat till den här sajten först nu, alla trådar är så gamla Tungan ute

Der kleine Vampir minns inte vad den hette i Sverige??
Trasdockorna
Nisse och Klara
Duck Tales
Skönheten och odjuret fanvideo men ni känner nog igen!
Vita stenen

Sen har jag några fler men de räknas nog mer som barnprogram än serier kanske Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Åh hur kunde jag glömma! Förvånad

Familjen Macahan
Dallas
Falcon Crest
Doctor Quinn

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

fotokrafs