Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 945 ggr
johan
0

Extramaterial på DVD

Jag börjar tycka extramaterialen på DVD är så otroligt trist. Tanken är så bra: man får en inblick i hur filmen är gjord ur olika yrkesrollers synvinklar. Men de flesta extramaterial är bara inbördes beundrar om vilket geni regissören är, vilken perfekt casting det är, att det här är den bästa filmen man jobbat på och allt är så halleluljafantastiskt.

Ytligt.

Vilka DVD:er tycker ni har bra extramaterial?

Mvh // Johan

Stefan
0

Hehe jag har oftast valt att köpa specialutgåvor av filmer, mycket på grund av snygga omslag och mycket extramaterial. Brukar jag då titta på extramaterialet? Nääeeee..nästan aldrig faktiskt.

Jag gillar extramaterialet på Sagan om Ringen-filmerna (extended version). Kan inte komma på så många fler..som sagt rätt få jag har sett :)

Faxlin
0

Här hemma uppskattas allt extra material som innebär spel. De flesta barnfilmer har ju sådant, och det inverkar helt klart när vi köper film. Barnen utnyttjar detta ofta faktiskt.
Vissa barnfilmer har också att barnen kan lära sig att teckna de olika karaktärerna. Roligt för dem. Själv är jag inte så mycket för det här med extra materialet faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cartman
0

Visst är det lite halleluja över en hel del men det vore frapperande om man poängterade hur usel filmen är. Personligen gillar jag extramaterialet även om TV-shop flaxar över inspelningsteamet. På rak arm kan jag nämna Seinfeld-boxen med bra extramaterial där man kommenterar varje avsnitt. Sen kommer jag att tänka på Taxi Driver där man bl a i detalj beskriver hur FX utförts. En favorit är också The Shining där Kubrick lät sin dotter Vivian spela in en bakomfilm.

Faxlin
0

Ett exempel på bra extra material är dock Herbie Fulltankad. Där de visade hur de lyckades med grejerna att få bilen på två hjul och så vidare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cartman
0

Fler tips…Team America: World Police, Jaws och den utmärkta Metallica: Some kind of monster vilken iofs är ett enda stort extramaterial.

Oskar
0

Senaste Star Wars har också riktigt bra extramaterial!

Oskar

johan
0

Första Matrix har också bra extramaterial. Fight Club likaså.

Mvh // Johan

Kaj
0

Gudfadern filmerna. Där finns extra material som togs bort från de riktiga filmerna men som ger lite mer inblick i historien.

Alien filmerna har också ett ganska bra material med bortplockade scener som ger lite bättre bild av hur monstren såg ut och förflyttade sig.