Oscarsnomineringarna
Såg artikeln om Oscarsnomineringarna och som vanligt är det samma filmer som är nominerade i alla kategorier. Varför är det så? I princip var det ju bara München, Stolthet och fördom och King Kong med på listan för världens största filmgala.
Förutsägbart och tråkigt. Eller vad säger du?
Mvh // Johan

Artikeln gäller ju endast UIP:s rullar. Nedan hela listan med antal nomineringar inom parentes.
Brokeback Mountain (8), Crash (6), Good Night, and Good Luck (6), Memoirs of a Geisha (6), Capote (5), Munich (5), Walk the Line (5), The Constant Gardener (4), King Kong (4), Pride & Prejudice (4), Narnia (3), Cinderella Man (3), War of the Worlds (3), A History of Violence (2), Hustle & Flow (2), Mrs. Henderson Presents (2), North Country (2), Syriana (2), Transamerica (2)
Fast även överlag brukar det ju vara ett relativt litet urval filmer som får ett flertal nomineringar. Det beror väl i och för sig på att de filmerna är välgjorda, men man tycker det borde finnas utrymme för lite fler filmer.

för några år sen tycker jag oscarsnomineringar hade en viss 'kvalitetsstämpel' … det försvann någonstans med braveheart … visst endel bra filmer får men många av de nominerade anser jag är ren dynga.

:) Kan inte mer än hålla med, Braveheart måste ha varit lågvattenmärket, därefter lyckades det hela inte komma upp över ytan igen…:) Med vissa undantag.

Braveheart är en underbar film! Vad jag inte förstår angående oscarnomineringar, är VARFÖR inte Johnny Depp får fler, han är så bra så att många som nomineras inte ens kan mäta sig med honom!