Storm
Någon mer än jag som är nyfiken på svenska filmen Storm som har premiär idag? Den vann pris på Stockholms filmfestival och så här skriver SvD om filmen när dom ger den högsta tänkbara betyg:
"Den här filmen gör mig lycklig. Den här filmen berör och ruskar om mig som ingen svensk film gjort på mycket länge. Storm är alldeles enastående i sin unicitet inom vår nationella filmindustri."
>> Svensk science fiction i toppklass (Svd)
Någon som sett filmen? Några åsikter?
// staffan
Det var verkligen varierade användarrecensioner på SVD…
Mvh // Johan

Jag ska se filmen ikväll, men den verkar helt klart mycket intresant.

Kollade DC++ men kunde inte hitta den - damn
Den verkar ju ok - Eva Röse är ju alltid nåt att titta på

DC++? När man kan se filmen på bio. Jag förstår inte vissa personer! ;)
#4 om man har en bunt ungar blir det dyrt…ska du ha barnvakt blir det ännu dyrare. Såg Narnia sist på bio och är inte impad av själva bio besöket, bara filmen. Röstar också på DC++
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#4 Det gäller ju att man kan se den innan den kommit på bio och framför allt utan att planera så mycket.
Men sedan, bio klart jättebättre men ändå. Att få hem en film blixtsnabbt även innan det gått upp på bio känns bra i alla fall för mig
Bio suger.. Hemmabio rockar.. :)
#4 om man anser sig ha likvärdig kvalité på bilden och ljudet hemma så varför betala nästan 100 spänn för att se på bio? Där är oftast massa andra störmoment också… Jag har inte varit på bio på länge, men såg Narnia i onsdags och jag blev besviken - inte på filmen för den var skitbra, men det jag inte förstår är varför dom inte börjar visa biofilmer på dvd… Bilden är förskräckligt dålig…

#8 Jag skulle tro att man skulle uppleva DVD filmer som av dålig kvailte på Bio. Man upplever tom DVD filmer vara dåliga på en 42" TV så hur vore det inte på bio?;)
---
Jag rättar mig själv, varför övergår dom inte till digitalt format (jag utgår ifrån att det inte är digitalt) :)
//Jonas
Jag vill se den.
#2: Vad tyckte du?
Vänliga hälsningar
Niklas

#10 Det är digitalt numera. Blev för dyrt att kopiera rullarna.
Oj, okej :) Det känns inte så bara… Nåväl, alltid lär man sig nåt nytt!
//Jonas

Hmm, jag skulle nog också rösta på DC++, för vem har råd att springa på bio om man är sju pers. Har ni försökt få barnvakt till ett hus med fyra mindre barn, två schäfrar, tre illrar. hehe, inte lätt det lovar jag.
Nu är väl problemet att man är så otecknisk så man inte fattar hur DC++ funkar så jag får fjäska för mina vänner jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Problemet med DC++ är att det är svårt att få komma in på bra "hubbar" om man har ADSL samt att allt har så otittbar dålig kvalitet tills filmen rippats från DVD och då har den nästan kommit på DVD i Sverige också.
En annan sak som stör mig otroligt mycket med filmerna från DC++ är att de svenska översättningarna är så pinsamt dåliga. Det märks att det är 17-åriga hackers som översätter dom och de dom inte förstår slår dom i bästa fall upp i Lexikon, men fattar inte sammanhanget så allt blir fel.
Den riktigt pinsamma översättningen som jag har färsk i minnet var hur "venture capitalist" blev "vågade kapitalister" istället för "riskkapitalister".
Eller hur presidenten FDR plötsligt hette FR.
Om man inte lyssnar på engelskan måste man undra vad fasiken det är dom snackar om.
Mvh // Johan

*Asg* Men översättningen till svenska på filmer är ofta kattastrofala. Reagerar ofta över detta på köpfilmer. Lite irriterande när en annan sitter och garvar och de här hemma som inte kan engelska tittar på en som om man kom från Mars, då får man sitta och översätta det man nyss hört själv för att de ska förstå vad som var så vansinnigt roligt.
Audiatur et altera pars
Johan, det har ju lite att göra med vilken film du laddar hem, finns ju oftast flera varianter :) Men vill man ha bra kvalité och svensk text när man ska ladda hem får man oftast vänta tills den finns att köpa som dvd i Sverige eftersom då är det någon som har rippat av den och lagt ut för nerladdning…
//Jonas
#17: Pratar du om bildkvalitet eller textning? Alla riktigt nya filmer är ju filmade med kamera och är helt hemsk. Ju längre tid det går desto bättre varianter dyker upp förståss.
Mvh // Johan
Jag pratade om både bildkvalité och textning ;) Men det är ett val man får göra, antingen se dom nya filmerna först fast i kass kvalité eller vänta ett tag…
//Jonas
Jag väntar hellre på att filmen kommer ut på DVD och tittar på den hemma. Ljud och bildkvalitén är mycket bättre än på bio eftersom jag kan vara säker på att få sitta i "sweetspoten".
För min del har det inte heller någon större betydelse om jag få se en film direkt när den kommer eller inte. Är den så kortlivad att den inte är värd att se efter några månader är den troligen inte ens värd att se när den är ny.
Det är verkligen en njutbar upplevelse att titta på en film hemma med stor bild och kungligt ljud!
Tom
Det finns vissa undersökningar som visar på att hemmbio och bra utrustningen hemma är ett mycket större hot mot biograferna än vad piratkopiering är, men det vill Henrik Ponten förståss inte veta av….
Mvh // Johan

Tydligen så glömade jag klicka på "publicera kommentar" så mitt förra inlägg finns inte ! ;)
Jag kan bara säga som jag tycker. Det är otroligt svårt att få 5-8 persioner att sitta på "sweetspots" i en hemma bio. För att inte säga att det oftas inte får plats 8 personer hemma hos folk om alla ska sitta bra. Därav är bio bättre för att det är något annat än bara se filmen. Sen är bilden större den kan ingen säga något om! ;) Ljudet är kanske inte alltid optimalt men jag har alldrig märkt att det skulle på något sätt vara dåligt. (Sen har jag dock några kvar, som alldrig längre fram än rad 4 och sånt;) ).
Sen sitter man på bio är det absolut inga avbrott, medans om man sitter hemma ska den minst pausas 2-3 gånger per film! Oacceptabelt!

"Oacceptabelt"
LOL! Kul ordval… 
// staffan
Verkligen. Det är ju dessutom den stora fördelen med att se film hemma. Man kan fixa nya popcorn, hämta en kall läsk eller springa på toa utan att missa halva filmen. =P

Ja, men hur kul är det att göra paus tre gånger för att olika personer ska springa på toa då eller hämta en ny läsk eller hämta godis eller allt möjligt vad de kommer på.
Jag saknar nog bara mina biobesök från tiden innan jag blev stadgad med karl och barn. hihi Vilka krav man har på livet va.
Så jag håller nog med Saber lite i det fallet.
Audiatur et altera pars

Hemmabio funkar ju för de rullarna man inte vill se på riktig bio pga den övriga publiken (läs actionrullar), och biobesök på fredag/lördag.
ialltövrigt är ett biobesdök oslagbart tycker jag. Speciellt om man som jag har adhd om det finns fjärrkontroller i närheten. Kan aldrig komma in i en film på samma sätt hemma när jag har full kontroll över pausande, fast forward, popcornpoppande. det finns helt enkelt för mkt som stör för att filmen skall få den uppmärksamhet den förtjänar.
/P

Actionfilmer på fredag/lördag kvällar är ju bäst på bio!! ;)
Brukar aldrig ha några större problem med massa pausande när jag ser på film med mina kompisar… Blir det ens nån paus är det oftast mitt eget fel :P Dessutom kan ju alla fixa sina ärenden under en lite längre paus :)
//Jonas

# 27 På fredagar/lördagar kryllar det av små, ouppfostrade biobesökare som inte respekterar biomediet, utan glömmer stänga av mobilen, svarar dessutom i den, pratar högt med kompisarna, skriker råd åt "hjälten", fokuserar mer på sina popcorn än handlingen osv på alla större biografer. Inget fel med det, eftersom de verkar ha kul samtidigt, men jag uppfattar det som otroligt störande, och väljer därför bort bio på helgkvällar, om det inte är små singelsalonger och filmer som tonårspubliken inte gillar.
Typiska effektfilmer är givetvis mer storslagna på bio, men hellre på en måndag kväll…
/Gnäll-Farfar Pelle

Håller med Pelle helt om fred/lörd på bio! Fast man brukar kunna undvika det om man håller sig borta från biopalatsen och väljer "riktiga" biografer typ Astoria, Victoria, Grand, Skandia osv.
Tycker inte alls det är gnälligt att vilja ha valuta för biobiljettpengarna…:)

#29 Jag är inte riktigt säker på vilka biografer du går till men det har hänt mig 2 gång de senaste 5 månaderna. Jag ser mina filmer i Kista och det är möjligt att det är "bättre"/äldre folk som ser filmerna där då man måste ha bild för att komma dit. För att göra en lite uppskattning på vad 2 gåner på 5 månader betyder är det ungifär 1 gång i veckan jag ser en film fredag eller lördag. vilket blir 20-25 gånger, där 2 gånger så var det någon som störde. dock är jag inte säker på att det var fredag eller lördag som vi blev störda på så det är nog snarare så att det är 2 gåner på typ 50 besök. Då störs man mer av att folk ringer när man här hemma.
Filmstaden Sergel, Söder och Biopalatset är helt hopplösa…
Mvh // Johan

Och jag har inte samma uppfattning om Kista som saber heller. Där har jag haft den hittills värsta störningsmomentet under en film och därför undviker jag vissa typer av filmer där fre och lör. Visst det är smidigt att ta bilen, kunna äta innan bion, kolla lite affärer osv. Men det är noll mysighetsfaktor…
Astoria (vid Östermalmstorg) tycker jag är en av de finaste biograferna i Stockholm. Det är synd att så få filmer går där.
Skandia på Drottninggatan är också ganska mysig, men de visar bara specialvisningar nu för tiden.
Röda Kvarn var också väldigt fin, men den har tyvärr lagt ned.
Grand på Sveavägen har blivit mer cool än mysig efter renoveringen, men den är ändå rätt bra.
Viktora på Götgatan är fin, men inte så bra biograf tycker jag.
Biopalatset, Rigoletto och Filmstaden Sergel har ju riktigt bra salonger och för buller och bång-filmer är dessa oslagbara. Men det är synd att kidsen inte kan visa mer respekt för omgivningen i form av att vara tysta.
Mvh // Johan

#33 jo, jag har haft ett "moment?" som var riktigt irreterande. Det var när vi såg Cinderella man där och två killar hade gått och sett den boxningen skull och satt och klagade när det inte var boxning och satt och hejade på under boxningen.