Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 802 ggr
Pia
0

En långvarig förlovning

Har precis sett en riktig pärla till film - En långvarig förlovning. Filmens skapare är Jean-Pierre Jeunet, som även har gjort spännande filmer som De förlorade barnens stad, Amelie från Monmartre och Delikatessen.

Huvudrollen i denna sagolikt vackra film - varje scen är ett vykort - spelas av ljuvliga Audrey Tautou. Den stämningsskapande musiken är komponerad av Angelo Badalamenti (Twin Peaks).

Bitvis är det ganska blodigt, då filmen i stora delar utspelas i första världskrigets helvetiska skyttegravar. Och det är en hejans massa rollfigurer att hålla reda på i ett ganska högt tempo. Men ett oh så charmigt tempo, finurligt, sorgligt, hoppfullt.

Rekommenderas varmt för den som inte sett den! Och visst tål den att ses om!

johan
0

Håller med dig.

Jag tycker Jeunet är brilliant på att göra inledningar på filmer. Första 30 minutrarna är nästan alltid superbra, men sedan tycker jag dom tappar tempo och jag tappar intresset.

Mvh // Johan

Oskar
0

Håller med Johan. Jag tycker den börjar som en 5:a men slutar som en 3:a…

Oskar

AndersE
0

Jag gillade också filmen, även om jag håller med om kommentarerna i #1 och #2.

En liknande film som däremot är helt fantastisk hela vägen är Amelie från Montmartre (som nämns i #0…) - den älskar jag!

Pia
0

Och jag tycker den håller hela vägen:)

johan
0

Döp om filmen till "En långrandig film om en förlovning" istället.. ;)

Mvh // Johan

Kokoskorven
0

*puffar*

En underbar film….

Jody Foster har en biroll…min tanke under filmens gång: gud, vad hon är lik Jody Foster….hon tom låter som henne, men, hon kan väl inte prata franska, ok med brytning (spelar tysk)men, ändå….döm av min förvåning när jag såg rollistan i slutet….:)

WiktZac
0

Jodie Foster är ingen dumskalle alls - hon lär ha en iq på 150, läste vid tre och pratar engelska, italienska och franska flytande… Och hon är en duktig skådespelare också…

Filmen är för övrigt sjukt snygg! Jag gillar den rejält, speciellt scenen där två soldater kommer för att rekrytera den ena bonden som sitter i en vagn på en väg mitt i sädesfält - ni som sett vet vad jag menar…

//Zac

Kokoskorven
0

ja, en underbar scen….

längtar till  Jean-Pierre Jeunets film  Life of Pi, hur man kan göra en efter den boken är mer än jag kan förstå….men, han kan säkert överaska :)

AndersE
0

#8 Wow! Jag älskade boken, och det ska bli spännande att se den som film.