Tecken i tiden?
Såg i gårdagens GP en intervju med en av huvudrollsinnehavarna i den nya scifi-serien Invasion (som för övrigt är riktigt bra!). De diskuterade då lite om varför det har blivit ett sådant intresse och uppsving för just scifi och "mystery" i många nya tv-serier och hennes idé är att det beror på hur världen ser ut idag med mycket oroligheter i form av terrordåd, krig etc. Det är saker som är skrämmande och okända för oss och därför dras vi även till det när det gäller film/tv.
Det kan nog ligga nåt i det…vad tror ni?

Har roat mig med att studera relationen mellan antalet Sci Fi-filmer (ca 7000) och totala antalet filmer (ca 470000) för åren 1910-2005. Tycker mig se ett samband mellan intresse (mätt som %-andel för respektive år) för Sci Fi och världsekonomin där intresset ökar vid högkonjunktur och minskar vid lågkonjunktur. Dessutom verkar det finnas en mättnad vid ung 2.5 %. Vid ex lågkonjunktur kan jag tänka mig att andelen diskbänksrealismfilmer ökar på bekostnad av Sci Fi och tvärtom. Att osäkerheter som terrordåd etc skulle öka intresset för Sci Fi verkar alltså inte stämma särskilt bra. Någon annan som ser nåt i grafen? C

#1 Kan man inte se ett tydligt samband mellan USA:a och Sovjets rymdprogram på 60-talet och antalet sci fi-filmer?
Och nedgångarna efter världskrigen kan väl ha att göra med att man då fokuserar på det som är nära…bygga upp sitt land igen… Knappast går i tankarna på att erövra rymden.
Oskar

Jag har hört att scifi inte var så där alldeles populärt fram till 1977. Det var mest taffliga filmer med dåliga effekter. Vad som hände 1977?
Star Wars kom och gjorde med sina banbrytande effekter och verklighetstrogna filmsekvenser att sci fi branchen fick ett lyft. Det var därefter som de stora filmerna inom denna genre började komma och även fick publik.
kan någon bekräfta att det var så. det är ivf vad jag hört
Gillar du inte effekterna i Plan 9 from Outer Space?
Mvh // Johan

Kikade lite på grafen, och tror att sambandet stämmer, även om std avvikelse blir rätt liten. Med en annan skala på axeln så skulle du ju se ett mer eller mindre linjärt samband.
Om man skulle ge sig in i lite spekulationer så tror jag att ökningen av sci-fi filmer under högkonjunkturer beror på att de filmerna jmf med snitt-filmen är rätt dyra, och därför kommer de när filmbolagen har god ekonomi, och är villiga att satsa lite mer på spektakulära effektfilmer.