Läkar-serier
Serier som handlar om läkare och sjukhus alltså…:) Ett antal sådana har jag varit hängiven slukare av under åren också. Måste bero på att de kan bli ganska känslosamma och actionladdade i en tilltalande kombination, för annars så är läkaryrket något som inte alls attraherar mig (för mycket blod, otäckheter och ledsamheter…).
En serie jag minns väl och som jag följde slaviskt var tyska "Schwarzwaldkliniken", om en läkarfamilj i just tyska, idylliska Schwarzwald-området. Åh, sonen Udo i sin läckra (…) vita, VW-cab, vilken läckerbit, tyckte jag då! I övrigt misstänker jag att den egentligen var ganska töntig, förutom alla underbara miljöer…:)
Cityakuten/ER tycker jag var suverän i början, men se'n när de flesta ursprungsskådisarna försvann tycker jag den blev lite tjatig och urvattnad.
En annan favorit var engelska Läkarna på landet/Peak practice, som utspelade sig i engelska Peak district. Med fantastiska miljöer förutom bra skådisar.
Nip/Tuck tyckte jag om, ganska utflippad och ytlig, men både rolig, tragisk och läcker på något vis. Men det var verkligen ett chockartat slut häromveckan…
Grey's anatomy som går på Kanal5 nu för tiden, tycker jag verkade bra. Men när man ändå inte orkar följa med i så många serier nu för tiden, så får man sålla lite i utbudet ändå.
Chicago Hope gillade jag aldrig, tyckte den var otroligt seg och ganska tråkiga skådisar. Ja åtminstone kom de inte till sin rätt i just den serien kände jag.
Vad tycker ni om läkar-serier? Har ni några favoriter? Eller några ni inte tycker om? Eller ni kanske aldrig ser på läkarserier?

I Vår Herres Hage (1974) var bra, sen gick det utför.

cartman, nu är det riktigt riktigt läskigt, för vad tror du jag tänkt skriva ett inlägg om härnäst… I vår herres hage och min fenomenala veterinär-favvis James Herriot!! Och så skriver du detta…märkligt:)
The Flying Doctors tyckte jag var bra. Den satt jag ofta och tittade på med mamma när man egentligen borde gjort läxor.
Mvh // Johan

Ja hur kunde jag glömma den! Den gillade jag mycket. Alla udda personligheter ute i på den australiensiska vischan:)
#3 Haha det gjorde jag också..den var ju faktiskt bra :)

#2 Pia, Modern och Fadern köpte en katt härförleden (ca 5-10 år sedan). Diverse namn dök upp men det var inte förrän jag kläckte Tristan som katten fick ett namn. Så himla läskigt är det inte. C
Vet inte med er andra, men jag gillar Scrubs ganska bra.. :)
Jag skulle vilja lägga min röst på "House". Så härligt att slippa den sedvanliga sjukhusseriestressen. =P

cartman, jo då, superläskigt…:) Ja Tristan ligger på min "måste namn"-lista för framtida kattungar. Siegfried är ganska ok också:)
Erik, vad är House för serie?
Jaha, så kommer jag här och lyfter fram en sisådär 5 år gammal tråd. Men jag vill gärna skriva lite här
Cityakuten brukade jag alltid följa men då mina favoritläkare försvunnit en efter en slutade jag nästan följa serien helt och hållet.
Greys anatomy är faktiskt en ganska bra serie. Tycker den påminner lite om cityakuten. Jag brukar se något avsnitt då och då men följer inte denna serie till 100%.
House är min absoluta favoritserie i alla kategorier. Jag följer House slaviskt och har även skaffat alla DVD-boxar som hittills kommit ut. Jag måste säga så här: Så som House är beroende av sina Vicodin, på samma sätt är jag beroende av House. Så är det bara, och kommer nog alltid vara så
Scrubs är en rolig serie som jag tittar lite på ibland, men jag ser det mest som en komedi i sjukhusmiljö. Jag vill ha mer sjukdomsutredningar och ett "seriösare" program för att vilja följa en sjukhusserie. Men som komedi är scrubs ganska kul, om än lite sjuk humor. Men det är väl just där det "sjuka" kommer in i sjukhusserien
Haha, nej nu var det nog allt jag som hade lite dålig humor. hehe
Dr Quinn är en serie precis som flying doctors som jag kmr ihåg
Jag gillade Cityakuten 1994-1997 ungefär. Chicago Hope var OK, men enbart för att Christine Lahti var med, tyckte att hon bar hela serien. men numera ser jag ingen sjukhusserie.
House är en riktigt bra serie….. 
Sen följer jag Grey´s Anatomy… eller rättare sagt jag försöker att följa den (har lite svårt med att komma ihåg att titta) 
O såklart Scrubs….. riktigt skön serie. Har ioförsig sett de flesta om avsnitten, men det går bra att titta på om det inte kommer nått annat 
// Matilda