Klassiker, men vilken?
Haf minns en bra film som jag såg flera gånger i min barndom, men kommer inte ihåg vad den hette!
Den handlade om ett nyfött barn som var den rätte tronarvingen men som man var tvungen att rädda undan från någon ond herre som ville vara konung!
Barnet hade ett födeösemärke på ena skinkan i form av en blomma, ros, eller neljika, minns ej! Alla tronföljare hade också haft samma sorts födelsemärke och det var på detta sätt folket skulle veta vem som var den rätte konungen!
Filmen är rätt gammal och på engelska, heter den svarte räven el. dylikt…med en känd skådespelare i den manliga huvusrollen, koemdi med en del sång-och dansinslag!
Kommer inte ihåg titeln på denna film, är det någon som kan hjälpa mig?
De korsikanska bröderna?:)

Nä, det är nog inte den tyvärr!
Men tack i alla fall!

Jag minns också nu när jag tänker efter att det i filmen fanns någon typ av klok trollkvinna som kunde förtolla huvudpersonen så att han fick ökat mod! Minns också att det i filmen fanns en stor och muskulös riddare som var på de ondas sida och hette Griswald el. dylikt!

Minns också att det var frågan om någon bägare i filmen och att det fanns gift i den ena…och huvudpersonen var tvungen att lära sig en ramsa för att minnas i vilken bägare giftet fanns..
Dey låter nästan som en Indiana Jones film det där…

Nä, det var definitivt ingen Indiana-film, dem känner jag igen!
Filmen är gjord på 50-60 talet!
#7 Kollat länken jag skrev?
The Court Jester (1956)

Det var nog the court jester!
Tusen tack "fotokrafs"
Nu snabbt till bibban och låna…