Anime
Någon som känner sig manad att skriva ner sina favorit animeserier och som dessutom vill dela med sig på lite tips om vad som är sevärt?
jag vill rekomendera för dem som är intresserade att besöka zomganime för att hitta sin animefavorit. Finns mkt att välja mellan
mina rekommendationer samt favoriter är följande:
*Elfen lied
*Full metal alchemist
*Trinity Blood
*Claymore
MFl
Kom igen och skriv, var inte blyg !

Älskar elfen lied!
Några av mina favoriter är dessa:
*Code Geass
*Black Lagoon
*Death Note
*Full Metal Panic
Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Varsågod! alltid kul att kunna få tips på bra serier.
Själv ska jag plöja igenom Code Geass R2 (andra säsongen) sen ska jag nog kolla in Claymore. Verkar vara en störtskön serie!
Blood, den har man hört talas om, så den rekomederas? =)
En annan bra serie jag såg för länge sen är "Fate/Stay Night"
blood rekomenderas starkt !
Jag älskar Elfen Lied och Death Note
Fruit basket är ju jätte bra och gullig <33
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

#5 verkligen 2 jättebra serier =)
hellsing är rätt trevlig den med
Jag är helt insnöad på Starzinger :d

För många som jag gillar x3

#8 Starzinger! den serien hade jag på VHS. tyckte mycket om den när jag var yngre
En annan serie som de flesta bör se är Evangelion, riiiktigt bra!
#10 Jag köpte den på dvd för inte allt så länge sedan, det ryktas om att de andra säsongerna ska översättas! :D

#11 Där ser man! hoppas att de kommer med översättning =) vet jag vad jag ska spana efter i framtiden ;)
Ah!My Goddess
Neon Genesis Evangelion
Chobits
Fruit basket
Och självklart min favorit anime serie Full Metal Alchemist (men du har redan skrivit ner den ;)
#13 FMA förtjänar att bli nedskrivet flera gånger =) den går på ZTV nu igen, ifall någon är intresserad. För tider m.m gå in på www.tv.nu.
Jag tycker att School Rumble är bra, och sen en helt mysko serie, dock inte så lång, men grymt underhållande det är Furi Kuri

- Howl's moving castle
- Totoro my neighbor

Några Animefilmer som är sevärda är:
Spirited Away
Akira
Ghost in the Shell
Metropolis
Cowboy bebop - the movie

Van helsing!:)

Dom som kommer upp direkt i huvudet är:
- Bleach
- Hellsing (OVA avsnitten är bäst)
- Death Note
- Fruits Basket
- Elfen Lied
- Ragnarök
- Gravitation
Chobits är mysig :o
Mvh Nathalie

Jag älskar nästan alla av Studio Ghibli´s filmer:)
Snyggt animerade, snygga miljöer och bra story.

Claymore
Vampire Hunter D Bloodlust
Hellsing
Wolfs rain
Spirited Away
Det finns så mycket bra!

Vill man se en sjuk serie med mycket humor ska man se Excel Saga riktigt rolig tycker jag. ^^
lägger till Naruto serien !
Även denna rekomenderas!
tipsar om en sida ni kan titta på Naruto Online:
htt://narutospot.net

Det är riktigt kul att titta på gamla serier med det svenska talet - Cyborg 009, Lady Oscar, Silver Fang och Starzinger. Var Peter Harryson med i allt haha? Den sämsta är ändå Rai Grottpojken. Så kasst dubbad!

Starzinger har ett superintro för övrigt. Låten rockar ju! 
#26 riktigt grym, brukar gå runt och sjunga på det, inte för att det kanske låter så likt, men i alla fall :D

Haha 

En serie som jag började kolla på rätt nyligen är Ergo Proxy.
Mycket välgjord serie, har även en av de bästa "introlåtarna" jag hört =P
#29 håller med dig, introlåten är mkt bra..för att vara anime också hehe. Annars brukar introt alltid vara övergjort och pampigt i andra serier…nåt som jag bara vill se förbi, då de oftast är störigt.
ergo proxy är en av de mest välgjorda och genom tänkta

#30 Jo det blir ju att man hoppar över intron tillslut, man blir lite tråkad när man sett dem en 10 ggr… Ergo Proxys har jag däremot inte tröttnat på ^^….(än)
Hittade en Last Exile box för rätt bra pris när jag gick en runda på stan. Någon som sett serien och kan rekomendera den?

Elfen Leid är grymt bäst! <3

Har nyss sett klart Elfen Lied. Tack EllinorOlsson för tipset!
link-, ingen orsak!
Såg nån som hette X tror jag. Har för mig att det var en serie för tycker jag och min kompis satt lääänge och tittade :P nånting med dragons of earth och dragons of heaven. Minns inte så mycket mer, var så länge sen jag såg det.
Hoppas nån vet lite mer exakt :)

jag gillar gulliga serier som Shugo Chara, card capture sakura, tokyo mew mew, murmaid melody, sen även wolfrain :)

Har inte sett så mkt nya anime serier men jag såg en del när jag var liten och jag älskar dem allihop.
Starzinger är min favorit. har alla avsnitten
Robotech är en bra 2'a
Rai, grottpojken helt underbart söt. Den har jag också.
Ballatack. Kan jag inte hitta någonstans allas. hjälp?
finns även att köpa hela serier på tradera.se, du kan även köpa dem direkt(om du nu inte vill lägga bud)

Woho! tackar så mkt.
Nu har jag fått tag i ballatack också.
Ska titta på dom i helgen.
:)
Kyo kara mao är söt och rolig.
(En kille som blir nerspolad i en toalett av mobbare och hamnar i en annan värld.. full av lustigheter ochlite..olika kulturer, seder och gester som kan misstolkas..:P)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
spana gärna in alla hayao miyazakis animeverk:
- Lupin III: Part 1, 1971-1972 anime series (with Isao Takahata)
- Yuki's Sun, 1972 (Pilot film for a never-realized anime series)
- Future Boy Conan, 1978 anime series
- The Castle of Cagliostro, 1979 film
- Lupin II: Part 2, 1980 anime series (2 episodes in season 4 under the pseudonym Tsutomu Teruki)
- Sherlock Hound, 1982 anime series
- Nausicaä of the Valley of the Wind, 1984 film
- Laputa: Castle in the Sky, 1986 film
- My Neighbor Totoro, 1988 film
- Kiki's Delivery Service, 1989 film
- Porco Rosso, 1992 film
- Princess Mononoke, 1997 film
- Spirited Away, 2001 film (winner, Academy Award for Best Animated Feature, 2002)
- Howl's Moving Castle, 2004 (nominee, Academy Award for Best Animated Feature, 2005)
- Ponyo on the Cliff by the Sea, 2008 film
Personligen rekomenderar jag (dem jag har sett givetvis)
- Princess Mononoke
- Spirited away
- Kikis delivery service
- My neighbour Totoro(feelgood film, mkt mysig)
- Howls movinh castle
Glad sommar! Glöm inte att titta på anime!

En serie jag stötte på för ett tag sen som faktiskt är bra (och pyckad som all anime) är Gantz. Den är lite grafisk på sina ställen så den passar kanske inte alla. (Blod, sex och vapen)
tittar just nu igenom serien Hell Girl
Tar upp ämnena hämnd, desperation och helvetet.
Ta er en titt !

Brukade följa naruto och Bleach men som de flesta animes tog orginal storyn slut och hela serien blev en kamp om hur länge man kan dra ut på samma tre scener…
Favoriten är death note. Den har ett slut och är bra rakt igenom
Förstod aldrig vad folk såg i full metal alchemist..
Alla filmer av Hayao Miyazaki är ju helt underbara =)

Hell Gir ska jag nog ta och kika igenom =)
Kollade på Higurashi no naku koro ni / When Cicadas cry. Den rekomenderas =) dock är handlingen lite klurig och väldigt våldsam på sina ställen!
#48 våldsamt låter bra !
Många av mina favoriter har redan nämnts här, men jag har några som inte nämnts:
*Mushi-shi - Mina favoritanimer brukar vara riktigt actionfyllda, men den här serien saknar till stor del actionmoment. Dock väger berättartekniken, musiken och de vackra animationerna upp detta. Detta är min absoluta favoritserie och den är väldigt sevärd, särskilt om man gillar sagor.
* Samurai X - Trust/betrayal - Denna anime är också otroligt vacker, men går lite mer i ton med min normala smak och innehåller en hel del action. Den utspelar sig i Japan under senare delen av 1800-talet under inbördeskriget där. Den är kopplad till serien "Rurouni Kenshin", men går alldeles utmärkt att se som fristående (jag såg denna innan jag såg/läste serien) För alla som gillar svärdsfighter rekommenderar jag den starkt!
* Peacemaker Kurogane - Utspelar sig under samma tid som Samurai X - Trust/Betayal, men här visas den andra sidan i kriget och Shinsengumi står i fokus. Mycket svärd här också och en del humor (och mycket allvar).
* Read or Die (OVA) - Här är en anime för alla bokälskare. Jag älskar det gamla agentstuket i denna serie och att böcker faktiskt spelar en extremt viktig roll.
* D.Gray-man - Jag tror att de som uppskattade FMA kommer uppskatta den här, handlingen känns inte jättelika men när jag såg första avsnittet så hade den samma känsla som FMA. Det jag gillar med den här serien är att den är väldigt mörk, de goda har en hopplös kamp framför sig. Samtidigt så har den humor och många av de onda karaktärerna är lätta att tycka om (trots att de är riktigt hemska). Det som tar ner serien är lite fåniga fillers, men ändå kompletterar många av fillerna mangan helt fantastiskt och på många håll är animen så mycket hemskare än mangan för att man får lära känna karaktärerna bättre.
*Hikaru no Go - Hur man lyckas göra en serie om ett brädspel spännande vet jag faktiskt inte, men med Hikaru no Go så har de lyckats med det. Och inte bara 24 avsnitt, serien är hela 75 episoder lång. Detta är en serie som är värd en chans, hur tråkig den än låter.
Det var allt för nu, kanske fyller på med mer sen 

Hikaru no Go har killen tjatat om att jag ska se. Har alltid skrattat åt honom, för hur spännande låter den?
-Vad handlar den om? -De spelar brädspel.
-Vad händer i den då? -Men…! De spelar brädspel!! Den är BRA!
-Jag tror jag avstår.
Ska kanske ge den en chans? 
#51 nu måste jag ju se den :P
den startar sorgligt.. att begå självmord för att man förlorade ett brädspel känns liiite..eh..extremt? :P Kunde väl ha hittat nån annan att spela med? x)
jajja.. den kan faktiskt ara värd att se:P

Higurashi handlar inte bara om att det spelar brädspel =S
Utan om vännerna i den lilla byn och om mord som sker. Det finns en sägen om att varje år under en festival så ska någon dö. Men de vill ta reda på varför det händer och om sägen är sann. Vilket de snart blir varse om.
Sedan är inte alla vänner vad de utger sig för att vara….
#54 Jag tror du blandar ihop serierna nu, Hikaru no Go är absolut inte samma serie som Higurashi no Naku Koro ni.

Deathnote och Gravitation <3
försökte kolla på naruto ett tag.. men är inte så smart… så jag hängde inte med XD fattade typ inget
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Älskade naruto innan alla fillers….. Försöker se både Hikaru no Go och Nabari no Ou nu men känner mig inte riktigt förtrollad än..

#55 Nej jag har inte blandat ihop dem ^^ jag vet att der är helt olika serier
Såg nu att jag hade läst fel på ett inlägg innan där jag trodde att de skrivit att higurashi handlade om brädspel när det var Hikaru no Go….Aja…jag får skaffa glasögon hehee :)
upptäckte att de säljer rätt många animeboxar på Mediamarkt! åkte dig för att köpa en kaffebryggare, men hittade hela Ergo Proxy och Black Lagoon för 199kr styck ALLA AVSNITT! fanns andra serier med som Love Hina, Gungrave, Death Note, Full Metal Panic… värt ett besök säger jag ^^
Samurai Champloo
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#58 Då köpte du samma boxar som jag gjorde nyligen
(fast jag köpte dem på cdon där man fick två boxar för 299:-) Black Lagoon är verkligen en snygg och häftig serie och en av de få serier som gör sig lika bra, om inte bättre som anime än manga (inte för att mangan är dålig)
Har precis sett klart på Last Exile, riktigt bra! :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#61 Ohoo! Last Exile vill jag också se!
#62 Rekommenderar den verkligen. Jag vart helt fast :)

nu får man mer att kolla på ;o :)
Har nu även sett;
Elfen Lied - Riktigt snygg och bra
Death note - Otrolig serie
Fruits basket - Humor och fin historia
Håller på med D.N Angel just nu.
Code Geass är en ny favorit. Älska!
Vampire Knight är la bra om man gillar vampyrer och kärlek och vampyrfighter :) Jag gilla den mycket i alla fall.
Ouran High school host club.. ehm ja har man inget annat för sig så är den rätt rolig på sina ställen.
Nu håller jag på och se Air Gear, sisådär hittills.
Men så håller jag på med typ sex till serier, bara att jag inte riktigt fastnar för någon just nu.

Jag håller på att se andra säsongen av Vampire Knight - Vampire Knight Guilty. Har bara sista avsnittet kvar. Ingen favorit direkt, men tillräckligt bra för att hålla intresset uppe i 26 avsnitt
.
#68 mkt fin serie, med bra grafik och end theme song.

#67 Code Geass är riktigt bra! Glöm inte bort att se den andra säsongen med 
själv så kollar jag på de sista avsnitten av Basilisk som jag missat ^^
#70 Jag har sett R2 också såklart. Kunde inte hålla mig ifrån det :)
Basilisk har jag hört om också.. är den något att ha?
några av min a favoriter :)
-XXXholic
-Tsubasa Cronicle (tror det stavas så XD)
-NANA
-Azumanga Daioh
-Hell Girl
-Full Metal Alchemist
-Loveless
-R.O.D.
-Karin
-Soul Eater (har dock inte sett hela)
-Snow Fairy Suger
-Fruitsbasket
#71 Baselisk har även gjorts till film men då heter den Shinobi (tror att det stavas så) Har inte sett så mycket på animen men den varkar mycket bra :) och filmen är helt underbar om man gillar asiatiska fight filmer med lite romantik XD
#72 Ja, jag kikade lite på första avsnittet igår, och den verkar lovande :)

Många fina tips här
. Har äntligen fått ändan ur vagnen (tog ungefär ett halvår..) och börjat med Basilisk. Jag är fast, tycker den är braaa!
Har sett hela Blood+ nu också. Riktigt bra serie. Men blir lika förbannad varje gång då alla underbara serier slutar så korrupt. Känns inte som att jag får veta tillräckligt :)
Nu håller jag på med Trinity Blood.
jag känner igen nästan alla anime serier ni tar upp här för min lillasyster är heeelt galen i anime XD själv är ja inte alls så intreserad X) men lite kul kan de va :) det var länge sedan jag såg på anime, men jag minns att jag nog såg alla kapitel av
AIR tv
(på engelske) det är så underbart fina bilder på natur vill jag minnas, kommer inte ihåg riktigt vad den handlade om… joo, en tjej som hade foster mamma o var annnorlunda, asså nån ängel lr ngt, hon hade vingar i kroppen som värkte (kom aldrig ut när hon va på jorden tror ja), o, jaa det låter väldigt konstigt kanske men den är vacker o sorglig
jag såg mer än hälften av
Elfen lied
oxå :) hann inte se klart o sen glömde jag XD
och
Black Lagoon
ser jag på tv ibland :) hehe ganska mysigt innan man lägger sej tkr jag :)
Jag ser bara på Conan The Detective, den är jättebra. Handlar om en ung detektiv som kommer en hemlig organisation för nära och får i sig ett elixir som egentligen borde ha dödat honom, men istället krymper honom till en 7-årings storlek. Han fortsätter dock att lösa fall, ofta tillsammans med sin fosterfar som också är detektiv, men behöver all hjälp han kan få.
Förut såg jag K*On också, men den gick bara i tolv avsnitt. Jag är jättepetig och fattar oftast inte alls humorn i anime, men det får heller inte vara för seriöst, det tycker jag bara är jättetråkigt. Jag kan hur som helst inte ta anime på allvar, det är ren underhållning för mig.
Hellsing OVA! :D Står knappt ut till 7e avsnittet kommer… :D
Fruits Basket gillar jag, haha, mycket skratt. Ska beställa den från cdon nu :)
Howl's moving castle och Whisper of the Heart är också väldigt trevliga tycker jag.
Älskar musiken till Vampire Knight, haha xD
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Har börjat att kolla på Full Metal Alchemist och jag bara älskar den! Den har allt: Action, humor, tragedi… allt som jag gillar i rätt mängder! Den rekomenderar jag varmt! (Menar förståss den gamla animen. Har inte sett den nya, men kanske ska se den någon gång.)
En annan anime jag gillar är Silver Fang. Den rekomenderar jag till dem som gillar lite äldre animes och de som gillar hundar!
Kommer inte på någon mer just nu.. XD

Måste det vara serier? :)
Jag såg på Vamire Hunter D (1985) igår, jag gillade filmens mörka stämning. Har någon fler tips på sådana filmer? Behöver inte handla om vampyrer, men ska gärna vara så där mörk och ha lite ondskefull stämning

#80 Har du sett Vampire Hunter D: Bloodlust? Filmen från 2000. Den borde du gilla, det handlar ju om samma D :)

#81 Den borde jag se! Vilken borde man se, med Engelskt tal eller Japanskt? Tydligen är originalspråket på just den filmen Engelska, och dubbades senare till Japanska. Vad rekommenderas?
Jag har även tänkt att kika på serien Blood+. Hoppas den är bra!
Originalspråket är alltid bäst, enligt min mening. Annars kan det bli så fel när dem dubbar så det ska passa mimik etc.
Bra vampyr/demon serier;
Blood+
Black blood brothers
Hellsing (både vanliga och OVA)
Trinity blood
Devil may cry
Kuroshitsuji
etc. etc :)
Just nu är mina favoriter Bleach och One piece :]
Brukar mest vara inne i Drama anime'er men dom e sjukt bra och roliga! :D
Också kolla in Love hina :]

#82 Har bara fått tag på den engelska, så jag kan inte vara till så mycket hjälp… Dock måste jag säga att jag gillar japanska (oftast) i anime. Brukar inte gilla amerikanska rösterna.

#83 Tack för tipsen! Ska kika närmare på dem :)
Jag håller med dig. Jag föredrar Japanska på Vampire Hunter D (2000) då den första filmen var på Japanska. Jag ska hålla utkik efter den på Japanska. Hoppas jag hittar den

Hikaru No Go är helt klart sevärd. Vissa bitar är lite sega (som i de allra flesta serier), men en del är magiskt.
Sai for president!
Hayao Miyazakis och Satoshi Kons alla filmer.
Mina favvoserier är nog;
o serial experiments lain
o kino no tabi
o paranoia agent
o chobits
#88 har funderat åp att köpa serial experiments lain animen men har varit tveksam på om den e bra.. men eftersom du har satt den som favorit kanske juag borde kolla upp den :)
Make Pasta not War, Vee~

Highschool of the Dead rekommenderas om man gillar skräck, och speciellt zombier. En skum smitta gör att människor börjar äta varandra och.. ja som vanligt. Man får följa några överlevare från en skola när de slåss mot döingar och letar en fristad. Om man kan bortse från det maniska fokuserandet på tjejernas bröst är det en sevärd serie.
Här kan man enkelt se första avsnittet.
Vampireknight
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin): Gammal anime som ligger varmt åt hjärtat.
Naruto: Rolig, spännande och cool anime
Weed (Ginga Densetsu Weed): Silvers son, lika bra som Silver
Ichigo 100% : Rolig anime som man kan se om man är på dåligt humör.
Det levande slottet : Jag blev helt kär, när jag såg det. Det må vara en konstig anime men även så underbart konstig, mysig, söt och mörk på samma gång!
Axis Power Hetalia.
Handlar om världens länder som är i from av perosner. Tiden utspelar sig främst under första och andra världskriget med vissa tillbaka blickar mot romarriket osv. Ungefär 30 länder är med i animen än så länge. Avsnitten är 5 minuter långa med en mängd humor.
;D
Trailer:
Make Pasta not War, Vee~
TENGEN TOPPA GURREN LAGANN rekomenderar jag starkt! Den är EPISK!