Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 1104 ggr
johan
0

Svenska birollsskådisar

Hur kommer det sig att birolls- och statistprestationer är så fruktansvärt dåliga i svensk film?

Det är alltid samma sak. Huvudrollerna är ofta rätt bra, men resten är helt hemskt och förstör allting.

Jag har precis sett Wallander - Innan frosten och Krister Henrikson, Johanna Sällström och inte minst Ola Rapace är ju duktiga, men resten är obehagligt dåliga. Beck-filmerna lider av precis samma sak. Finns det någon svensk film som inte lider av detta?

Mvh // Johan

Linda
0

Jag vet!!

Nää kommer inte på någon faktist..

Oskar
0

Du har så rätt så. Kan det ha att göra med att Sverige är ett litet land? Liten budget och ett litet antal bra skådisar?

Men visst borde det gå att göra en Svensk film med bra birollsskådisar. Fanny och Alexander har väl en schysst uppsättning av biskådisar…så det finns ju några…

Oskar

Faxlin
0

En svensk bra fil rakt egenom, måste då bara säga Jägarna. Men det är klart, krävs kanske min nivå av humor då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Ja Jägarna är en otroligt bra film, rakt igenom, och så vansinnigt otäck…

Men är inte det lite problemet med många svenska skådisar, biroller eller inte, att de så tydligt är just skådisar i en fiktiv roll och saknar förmågan att kliva in i rollen tillfullo? Eller hur man nu skall beskriva det…

johan
0

Igår såg jag Dag och Natt och där var faktiskt alla roller riktigt bra, men så kom å andra sidan Tuva Novotny, Hasse Alfredsson, Fares Fares med flera in och gjorde inhopp på fem-tio minuter. Då blir det bra.

Mvh // Johan

charlie
0

Jag måste få säga att det faktist känns som om birollskådespelarna i huvudstadsproducerad film lider av detta fenomenet.

Dag och Natt är i mitt tycke ett av de bästa filmerna som spelats in i Sverige på 2000-talet. Men så är den producerad av Film i Väst oxo…

---