Film iFokus

Film

Etikett: reality-tv
Läst 3670 ggr
johan
0

Reklam vi minns

Vilka reklamkampanjer är dom ni minns bäst - på gott och ont?

En av mina favoriter är så klart killen som ringer till försäkringsbolaget för att hans bil pajat och precis som han får frågan vad det är för bil slår en grävmaskin bort taget på bilen. "Öh. Det är en cab. Det är en CAB!"

En annan är Canon-reklamen för några år sedan. Det var reklam för deras A3-skrivare. Idéen är att i framtiden är allt stort och i A3-format. Körkortet t ex. "I framtiden Djim…"

För några år sedan hade ett toapappersföretag ett event på Norrmalmstorg där de satt upp ett gäng bajamajor och man kunde få prova deras nya toapapper. Till kampanjen hade de en text: "Det finns två sorters människor: Vikare och Skrynklare. Vilken är du?"

Vilka är era favoriter?

Mvh // Johan

Pia
0

Åhléns reklam för overall i bävernylon/bäveroverall i nylon så klart!

Lotto-reklamen, aj aj vad var det för siffror…

Anna-hfg
1

Warner Home Video reklamen från 80-talet.

Pia
0

#2 hur gick den/såg den ut?

Anna-hfg
0

Det var en massa klipp från olika filmer och en ganska svängig sång. Det är nog sången jag fastnat för egentligen. Den sjöngs på svenska men texten kommer jag inte ihåg.

Citron
0

Ja, den där reklamen för bredband tror jag som gick för några år sedan, där en kille har en rätt så roligt tal-stil. "Dra in magen Britta så jag kommer förbi och fram." :-)

Stor i framtiden
- Mr.Jim

Pizza_DUDE
0

"Jo, man tar en liten dosa, och kopplar in i väggen.."

"Modem heter det väl?"

På den tiden när det var uppringt internet som gällde.. Skrattande

Illan
0

Favorit  1: Den är ljus och god, den är ljus och god (han övar).Sen blir det tagning och han kläcker ur sig: "Den är ju så god! … och ljus" Fazer blå.

Favorit 2: Eller cocosprickarna: En läkare går fram till en kille som är fullkomligt inlindad i bandage och frågar hur detta gick till och så tar han killens cocosprickar. Killen gnyr fram "det var en cykel…" Läkaren konstaterar på norsk "En lastebil?" och så fortsätter han äta upp cocosprickarna.

Favorit 3: Supersäljaren står i en potatisåker tillsammans med en bonde och börjar dravla på om hur man gör chipsen och pekar på blasten. Naj,naj,naj säger bonden på bredaste skånska och berättar att blasten handlar det inte om. "Men varför står vi då i den här djungeln då?"

Förslag till Telenor - låt Vodafonekillen som stagedivar falla till golvet. Det hade varit mycket roligare :)

Cattis
0

#5 Det var för Wasakronan tror jag, den lille krullhårige farbrorn heter typ Kjell-Henry. Han var ju himla ball! Laddade ner reklamsnutten förra året "bara för att" - nostalgitripp kanske :-)

Klar favorit.

Sen gillar jag också chipsreklamen som #7 nämner.

Och Comhems nya, men ungen som skriker "Jädras" är rätt kul. Kanske mest för att den påminner om min dotter… Oskyldig

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Illan
0

En reklamserie jag blir beklämd av är Telias med de två snorungarna och den totalt ryggradslöse fadern. Fyyyyyy, är det Sverige idag?

Pia
0

Åh jag gillar Telias reklamserie jag…:) Dock vore det ju inte helt fel om pappa Telia kunde tuffa till sig lite…

nallebjörn
0

En stor favorit är när dom står ute i ett potatisfält och snilleblixten säger att bladen friteras och blir till chips =)

fler andra har sagt det såg jag =)

nallebjörn
0

völdigt trist nu är Norrlands Guld. Långtråkig. Likaså Iprengubben

Faxlin
0

"12: Visst börjar de kännas trista, men det är klart man glömmer dem inte. ;-)

En reklam jag aldrig glömmer tror jag är Statoils reklam.
"First marrige then statoil" Killen med soppa torsk som försöker med teckenspråk få fram att han behöver tanka. hihi

Ja, och så chipsen som görs av friterade blad, den är också en klassiker.
Mac Donalds bebis som gungade var söt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Citron
0

ICA reklam-serien har en gång varit väldigt rolig. Jag såg fram emot varje ny reklam. Men nu har det kommit nya skådespelare och de gammla har försvunnit. På något vis gör det reklamen mindre rolig och jag byter nu kannal när ICA reklamen dyker upp. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Staffan
0

Kneckehexan!!! :))

Citron
0

Staffan, Den reklamen hade jag helt glömt bort, så underbart bra.

Det är mycket gammla reklam-minen som dyker upp nu när ämnet är igång. Reklamen för Japp! :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

t0bias
0

Gillar reklamen där en kille tappar sitt bowlingklot i nedförsbacken och en snubbe med dålig syn tror det kommer en fotboll rullande och klipper till   :) 

Det är humor!

mandymoo
0

Ja jag säger då chipreklamen *ler*

Men har en annan också som favorit. En Telia reklam men med första familjen… det var då när internet o mobiler var lite nytt… o pappan hade fått en mobil i present och stänger in sig i garderoben o ber dom andra ringa honom så att han får se när den lyser….

Det var flera i den serien - men med samma inriktning som nu… pappan lite trög… *ler*

Cattis
0

Jag gillar Felix ketchupreklam. Den är ju helskön…

"Du är ett geni pappa."
"Jaa, men dom har satt etiketten upp och ner." Räcka ut tungan

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lisko
0

Innan reklam-tv-kanalerna kom så var nästan halva nöjet med Bio, att få se reklamfilmerna före. Dom missade man inte!

TacoBelle
0

Jag älskar den här reklamen:

http://www.bravia-advert.com/commercial/braviacommlow.html

Den är så vacker och musiken är underbar.

Här är filmer om hur man gjorde den:

http://www.bravia-advert.com/commercial/

Kaj
0

Stomatol reklamen från 1932 med Thor Modéen. Denna var på hela 30 minuter eller så och är som en liten rolig film i sig.

Kolla här många goda gamla reklmafilmer och berättelsen bakom dem.

Maja
0

Som "Illan" - Potatisåkern!! Hahahaha..

Och sedan så är det ju självklart ICA-reklamerna!! ;) Men själv så tycker jag att de var roligare förut när de hade en annan manusförfattare.. :)

Synsamreklamerna!! Hahahaha.. Med han som är fastsatt på ryggen!! Hahaha.. ;)
"Kom så skaaa vi frooooossa i båååååågar!!"
Haha.. INGENTING slår de reklamerna!! Haha..
"Men det är ju bara bilder på dig, Christer!!"
Hahahahaha..

Nazlan
0

en som jag tyckte om väldigt mycket när jag var liten var en reklam för antingen treo eller alvedon när en tjej ligger på sjukhuset och har varit hlt gipsad och är jättelycklig när hon blir av med allt gips och ser sin pojkvän i korridoren och ska springa till honom när helt plötligt en doktor öppnar en dörr som hon springer rakt in i och så tar doktorn hennes värktablett.:P

Nazlan
0

favoriten just nu är ju vid bankomatkön när det sitter en som spelar nått instument och hon går fram och trampar sönder den:P "det är svårt att vara snäll när man har halsbränna"

domiino
0

#25 HAHA mina kompisar skämtar alltid om att tanten är jag med pms…vet inte riktigt vad det säger om mig dock =P

charlie
0

Absolut bästa reklamen (Mest påkostade likväl) måste vara Clive Owens filmer med olika Regissörer för BMW.

Ett exempel.

---

Pheobe
0

En kul reklam just nu tycker jag är hunden som kanar av vägen… tror det är reklam för Audi… 4 WD

NosFeratu
0

Finns ett par stycken bra faktiskt, vi har ju klassiker som "men du har ju hela helgen på dig"

Sen en favorit är… Minns inte vad den är för, men är iaf en kille som springer hemifrån ut till en båt där det sitter lite skummisar och en tjej, han går fram till tjejen och säger nått i stil med "ey, woman! u left ur panties in my kitchen"

Däremot synsam-reklamerna må ju vara det sämsta som någonsin gjorts, ser hellre libero-reklam tills ögonen blöder!

zzaga
0

Chipsreklamen:)

Men också senaste chipsreklamen när de fångar potatis med hov:D

AnnaFreds
0

Icareklamerna har alltid varit underbara, men har blivit lite tråkigare nu på sista tiden, men fortfarande underhållande :)

Smex
0

Jag kommer ihåg då Comviq kom till. Så roligt då en kille är utklädd till kvinna och åker i en skidlift med en annan kille. Så fastnar dom. Hon/han pratar på om att hon har fått tag på ett kort så man kan ringa över hela sverige. Så då tar hon/han upp kortet och lägger in till örat och säger "hallå?". Den andra killen skakar på huvudet och tar fram sin mobil och lägger in kortet där.

Det tycker jag är humor. Men visst funkar chips reklamen också. =)

smalltowndude
0

Canon-reklamerna som har gått med jämna mellanrum, den med alla färgglada studbollarna, och så den med färgfontänerna :) (Icas reklamer är ju rätt kul ibland med.)

Emmell
0

Tyvärr är det ju inte nödvändigtvis dom bästa man minns..Räcka ut tungan

IPREN "originalet" ('jaaag är ipreeen den intelligenta verktabletten..') som var lite småkul när den först kom ut. Efter några år… not so much. Speciellt dom här nya, sämre varianterna av reklamen, hatar jag.

"Behöver du hjälp? Ring poolia!" glömmer jag inte heller i första taget.

lisette
0

"varför står vi då i den här DJUNGLEN?"

navel
0

okej… detta är en smula offtopic, men någon nämnde warner-låten från åttiotalet.

Jag minns melodin och filmklippen som utgjorde själva "videon" till låten, (det var bland annat ett klipp från "den oändliga historien" när Atreyu galloperar fram på sin häst på någon slätt. Det var ett klipp från "the shining" när Nicholson jagar den lilla pojken i snön, och det var ett klipp på Mark Hamill från en utav starwars filmerna.)

Ja, som ni förstår… den har hauntat mig sedan dess. ;) och jag kan informera om att fragment av texten gick på följande vis:

"Me-dan spänningen höjs mer och mer, in-TE Baara den du ser"…, .."jag låtsas att du skrämmer mig, Waaaarner home video,… "(och sen har jag glömt resten)

IdaS-A
0

Mångas favorit, liksom min :) Chipsreklamen..

Knäckehäxan 

wasakronan

Skit kul att se gamla vhs filmer man spelat in från tv, när de gamla reklamerna kommer. Nostalgi

Erikalice
0

Jag älskar en av ComHems senaste, som gick innan jul, där de gör reklam för ComBo. Den lilla hunden Bo ser precis ut som min valp Bosse, och beter sig likadant.."

"C-G, stoppa den! Oj! Nu kommer det kiss!" Hahha, min Bosse på pricken. :)

Emelie-G
0

Reklamen för Vasakronan som #5 nämner, och den gamla Iprenreklamen med gubben som sjunger Räcka ut tungan

KarolinaNowak
0

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

IdaS-A
0

#40 HAHA den hade jag glömt

fisen
0

macdonalds reklamen.ungen som sitter i fönstret och gungar,ler varje gång han ser dom gyllene bågarna.

vanessa
0

Eftersom du bara skriver reklam vi minns, så behöver det väl inte vara reklamfilm :-). Det är live reklam de hade i Stockholm för Gevalia kaffe - oväntat besök. Där en tunnelbanetåg är på väg upp ur trottoaren, en buss i fasaden av huset Spybar ligger i. Det var live på ett sätt som jag aldrig sett tidigare eller efter. Älskar sådan reklam som går från annonser, film till verkligheten. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

lisette
0

#40 HAHAHA

Buuc
0

"Jag är Ipren, det ultimata värktabletten.." Den gillar jag, när han sjunger den.. Sen gillar jag fiskmåsarna som åker på båtarna. "Hej Kaj!" "Tjena, Börje!" Det var typ Scandlines-reklam eller nåt.. :')

vanessa
0

Kom på en reklamfilm som jag älskar, den går nu. Det handlar om Ishockey slutspelet och att man ska gå in på deras hemsida. Ishockey spelaren som hänger och poserar på en strippstång. Den är rolig för att det är så annorlunda vinkling. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Highlandertess
0

En reklamsnutt jag aldrig glömmer är när Ernst-Hugo Järegård upprepar "Postbanken, postbanken, postbanken" ett otal gånger. Kommer inte ihåg den för att jag gillade den utan för att jag störde mig nåt otroligt!

Sedan kommer jag ihåg en reklam från när jag var liten. Den gick på Sky One och var för någon bil. Kommer inte ihåg vilken, men kommer ihåg låten som jag verkligen gillar :-) "Driven by you" av Brian May.

Raggsocka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om någon nämnt den här, men jag tycker den är mega skoj.. Dialekten är så perfekt..

Foten i munnen

Familjen dafgård

Staffan
0

Haha - ja, den är störtskön!

Tack för påminnelsen!

// staffan

Halvdansken
0

Om det finns nån här som ser dansk TV så är den för Danska Spel helt underbar.

Det är en tjej (blondin) som sitter i köket, och i bakgrunden kollar pojkvännen och hans kompisar på fotboll. Man hör kommentatorn säga tex "och nu ställer de upp muren…" och så ser man tjejens tankar att de bygger en tegelstensmur mitt på planen.

Kommentatorn "Han är ju helt ute på picknick" - tjejen ser en fotbollspelare ta fram en rutig duk och en korg med mat.

"Han får en ostmacka (gult kort) - tjejen ser domaren dela ut ostsmörgåsar

osv osv i massor med olika exempel.

Så ligger det en text med "Det är så mycket kvinnor inte förstår" och i slutet kommer en kvinnoröst som säger att "På Danske spel kan du spela på Fotboll, Handboll och Ishockeyboll".

Jag älskar den, så tjej jag är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Halvdansken
0

Ixion
0

#48 herregud den är så rolig! kollade upp Djuice gamla reklamer…jisses så konstiga vissa av dem är! men jag tycker denna är rätt rolig.

Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

tantan
0

Den här är iallafall topp 3 på min lista Cool

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Krikke
0

Ipren mannen ! :D

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokus & Fotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Staffan
0

Den här är bra också…

Krikke
0

Här har ni den!

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokus & Fotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

tantan
0

den här är ju en favorit också Glad

spendrups original

H9/V9 Årsta AIK

tantan
0

"du har ju hela helgen på dig"

H9/V9 Årsta AIK

pessimisten
0

#59 hahaha den där är så bäst!

Jag vet inte om någon redan har nämnt den här men det är också bra! ;)

Falurven
0

Aww den här reklamen älskar jag :D

Mvh Nathalie

Falurven
0

Sen får man inte glömma den här :)

Mvh Nathalie

Johan-
0

-"Haaaj Kaaj!"

-"Haaallå Båååårje!"

Scandlines reklam, en Riktig klassiker!

//

Johan, Sajtvärd på tvspel.ifokus

charlie
0

Den konstigaste annonsen jag nagonsin sett var Locums  annonser. Jag vet inte ifall de avsiktligt anspelat pa sitt namn men annonserna sag verkligen underliga ut:

l(hjarta)cum

---

lisette
0

denna reklam visades under en superbowl reklampaus 02 eller 03. de reklamplatserna är de dyraste som går att köpa i usa.

tantan
0

kanske inte direkt har hunnit bli en klassiker än.. men bra är den! Skrattande

H9/V9 Årsta AIK

Dojdan
0

Lotto-Åke är ju en klar favorit. Men ingen kan väl hellre glömma "lågt - men inte lika lågt som glocalnet", alla deras olika reklamer tyckte jag var riktigt bra. Sedan har vi ju Nisse från Manpower, var det inte Robert Gustavsson som gjorde honom?

Var det Änglamark som hade den där reklamen för tvättmedel ute på en liten ö med en röd stuga på? Den har också fastnat av någon anledning. Likaså Pringels-reklamen där alla gjorde anknäbbar med chipsen.

När Ica började sina reklamer med Stig och hans butik så kunde jag nästan längta lite till reklamen för att få se om det kommit någon ny film. Nu är det dock lite uttjatat.

lisette
0

#68 grumme!

Oscar
0

Kalles Kaviar, småskön, gubben med struten e ju för skön

exitingsvillemo
0

bäbisen som äter kavli räkost och diggar stenhårt… den är cool =)

och den tokiga djurägaren som bygger en dörrlucka till hunden och ett fågelbo till fåglarna, hahahaha.

och den förbannade blöjreklamen från förr.

"innan vi började använda pampers, så blev lilla Lasse alltid ledsen och kinkig…" yuack!

Oscar
0

#71 Den var ju så dålig (pampers) att andra reklamare gjorde parodi på den, nån chokladprodukt, minns inte vad det var. Jacky hette den va?

lisette
0

#71 jag mår dåligt när jag ser det där barnet. huvudet är på klistrat på kroppen. ser så abnormal ut.

Abico
0

#73 - Jag håller med dig, det ser verkligen otäckt ut..

Hanna 

Staffan
0

Första minuten av den här älskar jag… :)

Abico
0

Jag tycker att Comviq duvan är störtskön ^^

Hanna 

Johan-
0

Klockren!

0:50 "Jag ska nu visa med EN bröd"

haha =)

spiritedaway
0

Den här är ju en norsk reklam, men den måste ju få vara med i tråden. Klockren!  :D

Abico
0

#78 - haha ;P

Hanna 

Oriel
0

Jag är inte så gammal men jag minns de första ica-reklamerna när en röst läse upp priser på varor xD

-' Rebecca Johansson

Anken
0

Ipren, älskade reklamen när jag var yngre. Jag kan fortfarande början på den, hehe.

Staffan
0

Den här är helt okej också…

LiindaH
0

#82: Den är ju bara för bra. ett bevis på att pojkar kan vara värre än tjejer och skrika värre Oskyldig

// Liinda

monica84
0

Någon som vet var man kan hitta gammal reklam som jag vet att dem visat men endast sett EN ENDA GÅNG men så rolig den var…

Handlar om en man som använder någon produkt till sitt hår och sen går han och lägger sig och på natten kommer det in en björn genom hans fönster och svingar han i luften och tar. tag i hans fötter och kör håret mot golvet och ruffsar håret och sen fnissar han och går ut och väntar tills mannen vaknar och nästa natt kommer björnen igen…

Har letat i ett par år nu efter den men kan inte hitta den någonstans… skulle vilja se den igen…

:(

Den e riktigt rolig

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.