Tredje mannen
Enligt min uppfattning en av världens absolut bästa filmer - genom tiderna!
Såväl Orson Weeles som Joseph Cotton är kanon. Filmmusiken måste vara något av det allra bästa som gjorts, och använd på ett sätt som går utanpå allt.
Svartvitt, med en makalös ljussättning.
Missa inte!!! Högtidsstund!!! SVT 2 Tisdag 22:30
(Alltså - bara Anton Karas cittra när "Harry Lime's theme" hörs samtidigt som skuggan dyker upp i gränden… Rysningar av välbehag!)
Ingen som har någon åsikt om Tredje mannen?
I vilket fall som helst… Putt! ;-)
Jag såg den i alla fall. Wow, vilken film!
yeah jag spelade in den och ska se den idag :D vet dock inget om den, någon som kan fylla i?
Utspelar sig i Wien strax efter andra världskriget. Staden är uppdelad i olka zoner som kontrolleras av de allierade och av ryssarna. Olika former av svartabörshandel härjar.
Holly (amerikansk dussinförfattare) kommer dit, inbjuden av en ungdomskamrat (Harry Lime). När han kommer fram får han veta att Lime är död. Han går på begravningen. Får sedan höra att Lime varit misstänkt för riktigt otäcka saker. Han tror inte på detta, utan börjar en undersökning för att rentvå sin gamle vän. Bl.a. upptäcker han att i polisrappporten står att två män bar undan Limes döda kropp, efter att Lime blev påkörd. Ett vittne pratar dock om att det också fanns en tredje man (därav filmens titel).
Manus av den brittiske författaren Graham Greene, regi Carol Reed (som också regisserat den fina "Vår man i Havanna och blev Oscarsbelönad för Oliver). Det som gör att filmen gått till historien är bl.a. den fantastiska ljussättningen. Mycket mörka gränder med långa skuggor. Genomgående musik är makalöst cittraspel av Anton Karas. Det skapar en mycket speciell stämning. Fina skådespelare - Orson Welles (som gjort världens bästa film, Citizen Kane), Joseph Cotton, Trevor Howard.
Filmen ligger som 45 på IMDb Top250-lista. (Citizen Kane ligger 24 där.)
Jag såg den igår - med rysningar av välbehag…

Ett bra tag sedan jag såg den, vill minnas att jag tyckte den var bra, även om den kanske inte gav rysningar direkt…;)
Ledmotivet är fantastiskt!