Gammal pilsnerfilm
Någon mer än jag som gillar gammal pilsnerfilm?
Själv är jag en stor Thor Modéen fan och driver även Thor Odert Folke Sällskapet (TOFS) som är ett sällskap helt dedikerad till gamla Tosse filmer och allt runt honom.
Skål på re´hej på re´tjänare! Som Tosse alltid sa när han drack lättgrogg
Charmigt!
(Och sällskapet verkar helt underbart. Vad gör ni mer än dricker lättgrogg?)

Vi träffas 1 gång per år för ett ordinarie TOFSA möte. Då brukar vi köra traditionellt, dvs så lika som möjligt varje år.
Vi börjar med att titta på ett litet video kollage av hopklippta delar av tosse filmer. Till det blir det öl (helst av pilsner sort). Sedan blir det mat där vi brukar börja med kalvsylta. Till huvudrätt blir det fläskkorv med rotmos (eller potatismos). (Det skall vara svensk husmanskost med lite äldre stuk).
Sedan blir det mer film och lättgrogg. Vi väljer då en eller flera filmer av typ Pensionat paradiset, 65:an, 66:an och så jag, Snurriga familjen eller så. Vi avnjuter filmen och lättgroggarna under högljudda skratt då varje medlem kan alla repliker i filmerna.
I övrigt träffas vi vid behov då vi brukar arrangera något mer speciellt. T ex att inta en grosshandlarmiddag och sedan gå på en teater med tema från den tiden. T ex Söderkåkar som varit mycket uppskattat.

Vad är då recept på en äkta gammal lättgrogg?
3 cl av en billig konjak eller whiskey utblandat i ett stort glas med sockerdricka eller whicyvatten.
Jodå, det fäster trots att det bara är 3 cl. Man dricker dessto fler och sedan gör sockerdrickan så det går ut i blodet snabbare (måste vara så för man blir alltid lite druttig efter ett tag).
Låter otroligt sympatiskt!

Ja det är riktigt roligt. Vi som varit medlemmar ett tag vet att inte gå i fällan att det är så lite sprit i lättgroggen. men varje gång vi tagit in en ny medlem får vi nästan alltid höra "vaddå, det här här ju som läskeblask, det här händer väl inget på". Och det är alltid dem vi får sätta i en taxi hem tidigt.