Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 649 ggr
Stefan
0

SF Bio tar bort serviceavgiften

Pressmeddelande från SF Bio

"Från och med den 16 januari tar SF bio bort serviceavgiften på biljetter som köps över nätet eller via talsvar. Samtidigt höjs avgiften på reservationer till samma nivå som branschen i övrigt. Avgiften blir 10 kronor per transaktion, oavsett antal biljetter.

Det är våra erfarenheter från Internetförsäljningen som har gjort att vi nu valt att ta bort avgiften på köp över nätet säger, Steve Södergren, biografdirektör på SF Bio. Vi vill på det här sättet göra det attraktivare för fler att köpa sina biljetter direkt, vilket också ger andra fördelar för kunden.

Kunder som betalar direkt via nätet kan komma till biografen precis innan föreställningen börjar, hämta ut sina biljetter i Biomaten och slippa stå i kö.

Idag väljer knappt 15 procent av besökarna att betala sina biljetter över nätet. Genom förändringen hoppas SF Bio nu att den andelen ska öka. Serviceavgiften på reservationer gör det samtidigt möjligt att behålla en hög servicegrad och fortsätta utveckla nya tjänster som gör det lättare att gå på bio.

När användningen av köp på nätet ökar kan det minska trycket på biljettkassorna och ge oss möjlighet att öka servicen på andra områden på biografen. Vi har valt att lägga avgiften på användaren istället för på biljettpriset för alla. De som bara reserverar sina biljetter belastar fortfarande våra kassor.

Serviceavgiften på köp och reservationer har funnits sedan 2003. Den har fram till den 16 januari legat på 5 kr per transaktion oavsett om du köpt eller reserverat biljetter."

Stefan
0

Det tycker jag var en bra nyhet och en utveckling i rätt riktning. Däremot är jag skeptisk till att de har kvar serviceavgiften när det gäller reservationer och dessutom höjer den. Visst kan man förstå deras ambition att de vill att fler ska köpa biljetterna direkt vid bokningen. Vad säger ni?

AktieTrader
0

Det var verkligen på tiden. Att ta en femma för att man gör jobbet åt kassörskan har gjort mig förbannad var gång.

Saber
0

Hmm, jag vet inte om jag tycker att de ens ska vara en avgifgt för att reservera biljätterna. Är det dyrare för dom att man reserverar än om man kommer och köper direckt?

Stefan
0

#3 Nej, det är det knappast. De ser snarare det som ett medel att få fler kunder att betala direkt vilket självklart är bäst då de riskerar färre avbokningar.

Saber
0

Enda problemet jag ser med detta är att det att nu får jag betala 10 kr mer, eller ändå använda kassan. För när vi bokar brukar vi uppskatta hur många vill med, sen ringer vi runt och kollar. Sen är det inte alla som ska med ändå tillslut. Detta kommer leda till att vi går till kassan och säger. vi ska bara 4 av våra 5 köpta biljätter så ni måste göra en återbetalning. Det låter som att det blir mycker mer jobb för dom enligt mig!