Svenska skådespelare
Vilka är era svenska favoritskådisar efter Kjell Bergkvist och Tuva Novotny? :)
// staffan
Gösta Ekman är ju väldigt mångsidig och duktig!
Även Mikael Persbrant är bra, men kan kännas lite stereotyp ibland.
Mvh // Johan

Persbrant är bra, det håller jag med om.
En annan skådis som jag glömde bort är Lennart Jäkel. Hans insats i Jägarna tycker jag hör till de bättre i svensk filmhistoria. På obehaglighetsskalan klart jämförbar med den Gary Oldman gör i Leon.
// staffan
Lasse Åberg då? Han har givit oss töntar ett ansikte.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har nog inga direkta favoriter bland svenska skådespelare då jag inte är så förtjust i svenska filmer, men Jonas Karlsson tycker jag är duktig! Varit med i bland annat Miffo, Hans och hennes och Sökarna.
Nu kom jag iofs på att Göran Ragnerstram är riktigt grym! Jag tycker han är helt underbar i Kopps och till viss del även i Vägen ut samtidigt som han kan spela betydligt mer osympatiska roller.
Shanti Roney.. Torkel Petterson. Och så Persbrandt. Och.. Rafal Edholm. Fast de sista två är väl mest ögongodis.
Överdrivet bra kvinnliga skådespelare vet jag inte riktigt om vi har några…

> Anne
Är Persbrandt verkligen så snygg, eller är det hans machostil du gillar?
// staffan
Staffan, Persbrandt ÄR verkligen så snygg. Hans machostil - särskilt som den framställs i "verkligheten" är jag däremot ruskigt anti. Bäst på bild…

Antingen har jag svårt att minnas hur han ser ut, eller så beror min uppfattning på att jag har en annan läggning… :)
// staffan
#5: Håller med dig om att Shanti Roney är bra! Varför är han aldrig med i filmer nu för tiden? På något långsökt sätt är han lite som Giovani Ribishi. Fast på ett svenskt vis…
Mvh // Johan

Hmm Persbrandt är lite pase känns det som med fylle körningar mm och slitet alkis intryck har han sjunkit i mina ögon men jag älskar hans insatser på dramaten..
Helena Bergström gillar jag annars hon verkar lixom lite verkligt utseende (när jag var yngre ville jag oxå ha snea tänder och sådan mun…) dessutom gillar hon hästar japp så Helena röstar jag på..

vad heter han i Grabben i graven brevid? Nyqvist va? Han gillar jag.
Persbrandt, ja han duger väl, men han har blivit så kategoriserad med Beckfilmerna.
Kvinliga skådisar, jag tycker nog att Tuva är en av få som verkar spela äkta, gud vad dålig på namn jag är men tjejen som spelade huvudrollen i masjävlar tycker jag också om. Många svenska skådisar blir så överdramatiska i sina roller, det känns mer som att de spelar en roll istället för att gestalta en roll.

Lena Endre och Ernst Günther.

Sif Ruud. Ojojoj. Och Gösta Ekman för sitt sorgsna vänliga allvar. Sven Wollter. Viveka Seldahl. Och på teatern gärna Jonas Malmsjö.

#11 Kajsa Ernst? Fast hon gjorde kanske inte huvudrollen?
#11 Håller med om att hon var riktigt duktig - det kändes verkligen levande och verkligt. Vilket i sig bidrog lite extra till den genuina ångest-känslan som fanns och som så ofta finns i svensk film. "Det här är på riktigt", liksom. :)
Åh, jag som tycker att Kjell Bergqvist hör till de absoluta bottennappen på skådespelarkartan…
Bästa manliga kanske Stellan Skarsgård är.
Nu drar jag till med en riktig gammal goding.
Thor (Odert Folke) Modéen så klart. Pilsnerfilmens mästare. Oslagbart att titta på dessa gamal filmer

Stellan Skarsgård och Lena Olin är väl två namn jag skulle kunna tänka mig lägga min röst på.
Jag är inte mycket för svenska filmer, förutom Ondskan då…
Jo, Peter Haber är bra oxå…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ja, Peter Haber är faktiskt väldigt bra. Och otrolig spännvidd - från kallblodig mördaer, via polis till töntig Svensson-pappa. Och allt med trovärdighet!

Nej, Tuva får alla mina röster.
Bästa svenska skådis tycker jag att Max von Sydow är. Eller kanske Ingrid Bergman.

Jag gillade Kim Sulocki, men han tycks inte hålla på med film och tv längre :(

Håller med #23 :)
Måste lägga en röst på Fares Fares - bra både på vita duken och på scenen.

Kjell Bergkvist
Gösta Ekman och Tuva blir det nog för mig.
Håller med dig Måns och lägger till tre lite undanskymda skådisar som Reine Brynolfsson, Loa Falkman, Sven-Bertil taube som alla gör helgjutna insatser närhelst de uppträder.
På scen har jag sett de flesta av våra skådespelare och en som utmärker sig över alla andra har varit Jan Malmsjö. I flera Norén-uppsättningar har man varit helt tagen efter föreställningen.
Lite tycke och smak handlar det om när man bedömer Erland Josefsson, men jag tycker att kan är otroligt bra.
Vad det gäller det unga gardet, så är det många som är bra. Dock tröttar man snabbt ut alla dessa nya ansikten, som ska förekomma både här och där vilket späder ut dem på ett icke förtjänstfullt sätt.
mvh
Bertil

Instämmer i Erland Josefsson, han är fantastiskt bra på helgjutna porträtt.

Jonas Karlsson å Björn Kjellman

Tuva N o Mikael Nyqvist. Har gillat Tuva sen hennes tid i Skilda världar.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Håkan Westergren, Åke Söderblom, Edvard Persson, Sickan Carlsson, Nils Poppe m.fl.

Stellan Skarsgård är bra! =)
Gustaf Skarsgård och Maria Lundqvist är mina två favoriter, jepp.

Mikael Perbrandt, Mikael Nyqvist, Jonas Karlsson, Oliver Loftéen, Peter Haber, Jakob Eklund, Björn Kjellman, Peter Stormare… Kvinnliga blir svårare. Tuva Novotny säger de flesta killar i brist på andra och mer på grund av skönhet än av skicklighet i min bekantskapskrets iaf men hon kanske är bra inte sett henne i så mkt annat än Skilda världar, Jalla jalla, Tic Tac, och Smala Sussie… Smala sussie tyckte jag var totalt värdelös att kolla på dock var jag inte så koncentrerad på hennes skådespelar insats. Tycker dock det finns bättre som Lena Olin kanske(någon som sett Casanova?) Men det är svårt för det första att komma på någon bra kvinnlig skådis men kanske enkalre om någon frågar vad man tycker om den och den eller vad vet jag kan iaf inte komma på någon just nu. 

Tycker bara vi har en riktigt bra skådis, och det är stormare.
Helt underbart bra, spec på att spela lite psycho-roller!
Alexander Skarsgård , Vingar av Glas

Ja, håller med, hammarbyhunden Jonas Karlsson och Pernilla August.
Och sen gillar jag Christer Henriksson, fast inte som Wallander, där ska det vara den där Gävlebon, minns inte vad han heter, han som var så bra i Efter bröllopet.

Håller med #36.. Peter Stormare är helt klart bäst!
Hum.. Jag är usel på att komma ihåg namn 
Men Robert Gustavsson är ju kul. Fast han är ju ingen skådis direkt.
Jag gillar Mylaine Hedreul från Tobias Falks "27 sekundmeter snö". Hon medverkar också i "En ö i havet" m.fl. Jag tror att vi kommer att få se mer av henne i framtiden.

Jag gillar Stellan Skarsgård.. Vet egentligen inte varför, han var bara den första jag kom att tänka på

Peter Stormare och Stellan Skarsgård, helt klart, Lena Olin är också bra. :)
Tycker annars inte att svenska skådisar är nå bra, är inget fan av svenska filmer heller, finns inte många jag tycker är bra.
Per Oskarsson är oslagbar och sedan Ernst Hugo Järegårg. Janne Loffe Carlsson kan jag aldrig glömma i filmen "Vem älskar Yngve Frej"
På kvinnliga sidan har vi Margareta Krook, Lena Nyman, Susanne Reuter
Tycker Persbrant och Lena Endre är såååå överskattade.
/Maria

Vet inte ritkigt. Mikael Persbrandt är en stor favorit. Så jävla skön! Andreas Wilson är också bra. Tuva Novothny, sen finns massa fler som ja inte kan komma på så här ..

Stellan Skarsgård är min absoluta favorit. Hans bästa filmer tycker jag är "Den enfaldige mördaren" från -82 och "Aberdeen" som är från 2000. Jag har sett de här två filmerna flera gånger.
Å så är han ju bara sååå sexig i Mamma mia!! 
Jag gillar de skådisar
Manliga: Rolf Lassgård, Peter Haber, Gustaf Skarsgård, Ola Rapace och Björn Kjellman många fler som jag kommer inte håg.
Kvinnliga: Susanne Reuter, Johanna Sällström (RIP) Helen Sjöholm, Hon som var med många filmer som har efternamnet Hallgren en kvinna glömt vad hon heter.

Dags att väcka upp den här tråden igen!
Gustaf Skarsgård, Lena Endre, Helena Bergström, Mikael Persbrandt.
Svenska skådisar har en förmåga att alltid agera som om de var på teatern - överdrivet. Men jag gillar Peter Stormare, Maria Lundqvist och Peter Haber. Sedan gillar jag Marie Richardsson också.

Stellan Skarsgård lätt ;D satsar stort och når dit han vill! :O snakca att han har lyckats med sin karriär ;D
Dom enda svenska skådespelare jag tycker om är Peter Stormare och Malin Åkerman. Jag hatar svenska filmer och oftast brukar jag verklkigen inte tycka om skådespelarna heller =P
Tja det är alltid svårast att bli profet i sitt eget land o även jag tillhör väl dem som inte är så där överdrivet förtjust i svensk film, men några duktiga skådisar finns det ju faktiskt som Stellan Skarsgård (sonen Alexander är ju rätt bra i Generation kill men har för lite bakom sig ännu för att veta vad det blir) Peter Stormare är också en skådis som känns övertygande, Lena Endré är också duktig o Peter Haber som jag gillar betydligt bättre än Persbrandt. Helena Bergström är väl också en skåderspelerska som alltid övertygar Sist ut av de som jag kommer på så här på rak arm får väl bli Michael Nyqvist, men visst finns det flera duktiga svenska skådisar
peter stormare!!!

Isabelle Scorupco räknas ju som svensk skådespelerska, varför har ingen nämnt henne? Bondbrud med ju! 

Stellan Skarsgård :)