Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1709 ggr
Cessy
0

3 oscars till Avatar.

Nu är jag ju ingen större Oscarsfreak men tyckte i alla fall att det var kul o se om Avatar trots allt fick några. Det brukar ju inte gå så bra för filmer som rönt väldigt stora publikframgångar. Den hade ju flera nomineringar men lyckades slutligen knipa 3 i alla fall. (*Art Direction, *Cinematography, *Visual Effects)

Vill du se listan på nominerade o vilka som fick oscars så titta här.

isabelle_
0

Avatar är värt det, absolut! Skrattande

FunkyShrimp
0

Visual Effects ska dom ju absolut ha oscar i! :)

Sehvrin
0

Det var väl de tre kategorierna som var mest väntade att den skulle vinna (och den förtjänar det) Skulle dock blivit lite besviken på filmvärlden om den hade tagit några av de större priserna: Den är väldigt bra, men inte bra om man bortser från alla effekter.

Nån som förresten kan förklara skillnaderna mellan "cinematography", "art direction" och "visual effects" för mig? Det var ju de kategorierna som Avatar fick Oscars i och för mig känns det som om de är lite samma sak.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cessy
0

Scenografi,  Filmkonst o Visuella effekter - jo det låter väldigt snarlikt o vad som döljer sig bakom detta kan jag tyvärr inte tillräckligt om. Det är väl eg. för att man skall kunna belöna flera filmer eller höja upp en mer - ja jag vet helt enkelt inte. Jag tycker nog att ett av de stora prisen borde filmen fått o det är den för bästa regi - för det hade James Cameron varit värd för sitt arbete med Avatar. Det har ju tagit rätt många år att få ihop Avatar o han hade ju eg. grunderna färdiga redan -95 men tekniken till att göra filmen fanns inte då. Fast det är gärna så att de riktigt stora regissörerna som har allt för stora framgångar (många som ser filmen) sällan får detta priset. Många är de som slutligen fått något hederspris flera år senare som något slags plåster på såren för att de inte fick priset när de eg. förtjänat det.